Konvertering B20 toppen till blyfri bensin!
Tex B20 topp 1974 (140an) och 1975 (240an) med insugsventiler 44mm och 35mm avgas.
Montera en original B20 topp 1974 (140an) och 1975 (240an) med insugsventiler 44mm och 35mm avgas
och be din B18/B20 maskinshop att fräsa i 4 härdade ventilsäten för avgasventilerna, dvs konvertera till blyfri bensin!
Uppdaterad bild med B20 topp den 2016-08-21!
Det är väl mm gängor på en original B20 topp 1975 (240an) med insugsventiler 44 och 35mm avgasventiler?
Till och med 1976 hängde den gamla B20-motorn fortfarande med i 240 L-modellen! Inte snygg men hållbarare än betong!
Tillbaka till Forumet! eller
Till Svenska Volvo Amazonklubbens Hemsida!
© /mike1800 .
Original B20 topp 1974 (140an) tum och 1975-1976 (240an) med mm gängor i toppen?
Original B20 topp 1974 (140an) tum och 1975-1976 (240an) med mm gängor i toppen?
Last edited by mike1800 on Sun Aug 21, 2016 5:40 pm, edited 5 times in total.
Re: Original B20 topp 1974 (140an) tum och 1975-1976 (240an) med mm gängor i toppen?
Förra året monterade jag en fabriksny topp av sista utförandet på min 74a, skillnaden mellan toppen från 74a och 75-76 typen var det att ovanför 2an och 3ans avgaskanal på den senare typen är att den är förstärkt där = plan. På 74a toppen var det en svacka ovanför 3ans avgaskanal.
Båda topparna hade samma gängor = tum.
Anledning till bytet var att det var en litet hål ovanför 3ans avgaskanal och det trängde fram glykol när den blev varm.
Toppen på bilden är en B20 topp 73-74.
Båda topparna hade samma gängor = tum.
Anledning till bytet var att det var en litet hål ovanför 3ans avgaskanal och det trängde fram glykol när den blev varm.
Toppen på bilden är en B20 topp 73-74.