B18 går varm

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
46-68
Inlägg: 78
Blev medlem: fre jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av 46-68 » mån feb 05, 2018 8:42 pm

Det jag menar är att se till att termostaten täpper till den när den öppnar.

Blomquist
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av Blomquist » ons feb 21, 2018 1:23 pm

Toppen åkte av och en av bultarna visade sig stå i vatten och var rostig.
Ett läckage med andra ord, dock inget jag kunde se på topplockspackningen.
Med utomhusläge orkade jag inte gå vidare med felanalysen. Blockytan såg fin ut.
Nu har jag monterat en nyrenoverad topp med ny packning, ny termostat (igen). Nya NGK-stift,
ventilkåpan rengjord, ventilerna justerade, startad och ÄNTLIGEN fungerar kylsystmet som det var tänkt igen.
Bonus blev en mycket sublim motorgång, nästan som en symaskin.
Lite trött på Biltemas motorkuddar bara, dom är väldigt hårda, vilket skapar en del renonans.
Skall se vad som händer om man lägger lite gummi mellan balken och kuddarna.
210 -64, 223 -68

46-68
Inlägg: 78
Blev medlem: fre jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av 46-68 » ons feb 21, 2018 7:18 pm

Gött mos!

Blomquist
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av Blomquist » tor feb 22, 2018 4:47 pm

Ja verkligen! Som avslutning körde jag ett gammalt husmorstrick här i formiddags.
Ett par hopvikta lappar cykelslang mellan balk och kuddar.
Overkligt stor skillnad i ljudnivå genom hela registret.
Nu blev det mer av det irriterande vindbruset. Bliver till att byta
dörrlister när värmen kommer.
210 -64, 223 -68

Blomquist
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av Blomquist » fre apr 13, 2018 11:15 am

Suck. Nu var det dags igen. Har kört tre hundra mil och så plötsligt
går nålen upp! Kylaren helt tom(!). I med nytt vatten, samma sak igen efter tre kilometer.
Kollar under och ser att motorn trycker ut vatten genom vevhusventilationen, alltså röret
som går ut på sidan (har ej sluten ventilation). Vad kan det bero på? Kan blocket vara defekt på något sätt?
210 -64, 223 -68

Användarvisningsbild
QV
Inlägg: 4731
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: B18 går varm

Inlägg av QV » fre apr 13, 2018 12:41 pm

Blomquist skrev:
fre apr 13, 2018 11:15 am
Kollar under och ser att motorn trycker ut vatten genom vevhusventilationen,
:shock: :shock: :shock:

Oppps!, Skulle inte köra fler km med motorn.
Kan tänka mig några felvarianter som alla kräver att toppen åker av.
Kolla först att du inte har fullt med vatten i oljan. Har du vatten i oljan skulle jag riva ut motorn också.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Användarvisningsbild
Lars Bd
Inlägg: 4634
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: B18 går varm

Inlägg av Lars Bd » fre apr 13, 2018 12:51 pm

Under förutsättning att det verkligen är kylarvätska som kommer ut ur vevhusventilationen är den mest sannolika förklaringen toppackningen, dålig kvalite, ej korrekt monterad eller ej efterdragen. Har det varit glykol i oljan under drift måste lagren kontrolleras då glykol får oljan att tappa smörjförmågan helt eller delvis.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

Blomquist
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av Blomquist » fre apr 13, 2018 2:53 pm

Efterdragning gjorde jag. Blir nog till att tjacka ny topplockspackning. Igen.
Jag tömmer ur oljan för säkerhets skull också. Ända ljuspunkten är att utomhustemperaturen
är betydligt behagligare nu än förra mecket som var i februari.

Tack för era svar. Skönt att ingen gissade på skador i blocket.
210 -64, 223 -68

Blomquist
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Inlägg av Blomquist » sön apr 29, 2018 5:54 pm

Toppen åkte av. Det var felaktigt åtdragen bult som var orsaken.
Ett av bulthålen innhöll olja/vatten, vilket inneburit tryck under bulten, som därmed
inte får korrekt moment. Det är vad jag gissar. Alla bulthål nu kollade, ny packning och nya bultar monterat.
Efterdragning också utförd. Nu väntar vi på nästa ras. Dröjer förhoppningsvis, så attt rostlagning kan ta vid,
börjar bli akut på sina ställen.
210 -64, 223 -68

Skriv svar