B18 böjda stötstänger

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Åsöpojken
Inlägg: 1
Blev medlem: tis feb 18, 2020 9:39 am

B18 böjda stötstänger

Inlägg av Åsöpojken » sön mar 01, 2020 12:25 am

Böjda stötstänger! B18 1961
Efter att bilen stått några år, så startade jag den. Den spann som en katt så jag tog den på en tur på kanske 2km. Inga problem alls!
Dagen efter så skulle jag flytta bilen, men inte startade den! Motorn lät helt annorlunda, som om det inte var någon kompression…? Fram med kompmätaren och mycket riktigt, inget komp på NÅGON cylinder? Fan…! Tar bort ventilkåpan och ser att två stötstänger är krokiga, 3ans cylinder…?
River av toppen och kollar kam samt kamdrev, inga fel vad jag kan se, allt snurrar, ventillyftarna åxå hela, och motoroljan fin.
Det hela är för mig obegripligt. Är det någon som har råkat ut för samma gåta, eller någon idé om vad som hänt, eller har två stötstänger över

Lars Bd
Inlägg: 4691
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: B18 böjda stötstänger

Inlägg av Lars Bd » sön mar 01, 2020 2:13 pm

En gissning är att stötstängerna var krokiga innan du startade och kompressionslösheten är ett annat problem. Ventilspel? Brytaravstånd?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

Arne
Inlägg: 1882
Blev medlem: lör feb 14, 2004 1:24 am
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B18 böjda stötstänger

Inlägg av Arne » ons mar 04, 2020 7:03 am

Kan även vara att ventilerna kärvar i sina styrningar, hände en gång på en B4B motor som stått länge. Det resulterade i krokiga stötstänger.
AVG

QV
Inlägg: 4850
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: B18 böjda stötstänger

Inlägg av QV » tor mar 05, 2020 9:57 pm

Om 3:de cylindern har krokiga stötstänger, men 1:an har dålig komp så beror ettans fel inte på treans stötstänger.

Så du har multipla fel på motorn. Om nu kompprovet stämmer.
Att den visar "noll" på alla gör mig lite misstänksam.

Om yttre fysisk påverkan har gjort stötstången krokig så anser jag att felet till detta ligger i toppen.
Kam med lyftare ser jag inte som en möjlig felkälla.

Av med toppen!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Skriv svar