b18 slamrande missljud

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Goines
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 27, 2020 8:20 am

b18 slamrande missljud

Inlägg av Goines » tor nov 05, 2020 8:47 pm

Hej B18 vänner,

JAg provar och ser vad expertisen säger.

Jag har en nyligen inköpt pv 544 61a med b18 motor.

Enl information har den stått stilla ett antal år men innan dess rullat sparsmat dagligdags.

JAg har rullat den till vekstad några kilometer där den fått en enklare översyn och det kändes ok att rulla hem resterande 25 mil för fortsatt pyssel...

Motorn lät ok men mot slutet accelererade ett skramlande ljud och vid något rödljus stannade motorn och var svårstartad.
Jag var tvungen att ha lite choke utdragen hela färden för att minska ryckningar i gången och få en bekvämare färd hem. Borde inte ha något med aken att göra.

Som sagt, bilen verkade helt ok i 10 mil innan den visade på problem.

Först trodde jag det var oljeläckage då oljestickan var på nedre nivån. Bytte oljan men det förbättrade inget.
Kollande ventilerna och alla låg mellan 0,4-0,45 så inget dramatiskt där.

Kompressionen var jämn men kass - kall motor gav 9-9,5 på alla cylindrar. Lite olja i gav ca 11 på 3 av 4 cylindrar. en låg kvar på 9 oavsett...

Det låter i tomgång och framförallt vid låga varvtal. Vid högre varvtal upplevs det som lägre men det kan ju bero på högre motorljud rent allmänt.

jag tycker det låter som klapprande ventiler...

innan jag tar loss toppen och går vidare och river ner för mkt. Ärdet någon som har ett tips på vad det kan vara.
Bifogad video vid kompressionsprov kanske inte är lätt att höra men kanske någon känner igen ljudet.

min tanke är att ta av top, kolla ventiler och cylindrar ovanifrån, byta packningar montera ihop och prova igen. Förutsatt att inget annat ser konstigt ut.

Någon som har någon ide innan jag hittar på något onödigt ?

hoppas länken fungerar till min videosekvens funkar....
annars blir det svårt.

https://photos.google.com/u/1/share/AF1 ... E0UWoyb3RB



tack
/Gustav

Arne
Inlägg: 1894
Blev medlem: lör feb 14, 2004 1:24 am
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: b18 slamrande missljud

Inlägg av Arne » fre nov 06, 2020 9:26 pm

Möjligen kan det vara kamaxeldrevet som separerat från navet.
AVG

QV
Inlägg: 4920
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Inlägg av QV » lör nov 07, 2020 10:31 am

Det kan ju vara slitna vipparmar till ventilbryggan.
Då måste man kolla spelet med ett smalare mått.

Hur mycket skit har du fått i glaskoppen till bränslepumpen?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

autorepmek
Inlägg: 10
Blev medlem: mån aug 26, 2019 6:14 pm

Re: b18 slamrande missljud

Inlägg av autorepmek » sön nov 08, 2020 3:04 pm

Börja med att lyfta ventilkåpan och kolla att alla ventiler stänger och att stötstänger sitter som de ska. Och att du har ett ventilspel på alla, men det tyder på att det är något med toppen efter som det blev ingen skillnad med olja så ringar verkar ok.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

autorepmek
Inlägg: 10
Blev medlem: mån aug 26, 2019 6:14 pm

b18 slamrande missljud

Inlägg av autorepmek » sön nov 08, 2020 3:05 pm

QV skrev:Det kan ju vara slitna vipparmar till ventilbryggan.
Då måste man kolla spelet med ett smalare mått.

Hur mycket skit har du fått i glaskoppen till bränslepumpen?
Slipa vippor det fixar jag och mycket annat


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

https://www.facebook.com/autorepmek/

Goines
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Inlägg av Goines » sön nov 15, 2020 11:15 am

Hej QV,

Så, nu har jag kollat ventilspel igen och de ligger ~0,45 alla och de jobbar som de ska när jag vrider runt fläkten.
Vad menar du med smalare mått? Om vipparmarna är slitna kan ev ett smalare ventilspel behövas?
Fast kan detta slitas så snabbt på 15 mils körning? möjligtvis justering kan gå snett men kanske inte slitas eller?

Jag tog av koppen och det var mkt skräp på botten men inte i filternätet. Enl bild. Det var ganska stora flag - känns som de kommer från insidan av bränslepumpen! Eller ska jag vara orolig att det kommer från tanken ?
Om det fanns större bitar skräp kan det ju funnits mindre partiklar också som kommit vidare till förgasaren.
Bör jag kolla om skräp kommit vidare tillförgasaren också? (jag hade tänkt kolla förgasaren också men kanske inte prioriterat map detta felet ...)

Den ser ju ganska sliten it även efter jag rengjort....
Packningen var tät innan men ramlade sönder när jag tog av den!
bränslepump
bränslepump
branslepump.jpg (640.82 KiB) Visad 90 gånger
autorepmek
Som sagt - ventiler verkar ok - ventiler och stötstänger sitter som de ska. 0.44 ventilspel.... hur ser jag om vipparmar är slitna och ev vippor behövs slipas?
"allt" verkar/verkade som sagt sitta ordentligt och inte skramla - så inget var löst.
JAg har vipparmen av och funderar på att ta av ventil och fjäder ....
Jag har redan toppen av i en blandning av rengöring och felsökning.



Arne
Kamaxel drev får jag kika på när jag återställt ovan lite mer och felet fortfarande kvarstår... Visuellt kan jag inte se att något är fel ännu så länge. Men ju mer slitet något bli - till kan ju för mycket slitet vara samma sak som fel.

Drar jag runt fläkten utan stötstänger löper cylindrar fint. känns inte som problemet sitter längre in in motorn.
Vilket känns lovande.
Så det känns spontant som det ligger någonstans i ventilmekanismen - gissar jag.

Några nya funderingar eller kommentarer på ovan?
ventiler underifrån
ventiler underifrån
ventil_under.jpg (419.03 KiB) Visad 90 gånger

Goines
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Inlägg av Goines » sön nov 15, 2020 11:17 am

Hej igen,

Fick visst inte med de andra två bilderna på cylinder ovansidan samt stötstänger...
stötstänger
stötstänger
stotstanger.jpg (358.97 KiB) Visad 89 gånger
cylinder topp
cylinder topp
top_Cylinder.jpg (952.47 KiB) Visad 89 gånger

QV
Inlägg: 4920
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Inlägg av QV » sön nov 15, 2020 3:36 pm

Med smalare bladmått menas ett bladmått som inte är bredare än ventilskaftet.

Det är ju toppen på ventilskaftet som blir nedpressat av vipparmen.
Det är bara på den punkten som vipparmen slits.

Om du monterar bort ventilbryggan så ser du slitaget och kan själv avgöra om vi pratar någon "extra" tiondel i spel eller inte.
För om det är slitet där så kommer ett "normalt" bladmått att mäta spelet mellan toppen på ventilskaftet och den oslitna ytan på vipparmen.

Angående skräpet i bensinpumpen så skulle jag påstå att det kommer ifrån tanken.
Jag fick tömma min botten på pumpen efter 50 och 500 mil. Sedan så har jag inte haft någon direkt påfyllning.
Jag monterade också en slang med ett extra bränslefilter en stund innan förgasaren men där vart det inget i skräpväg så jag skulle inte vara speciellt orolig.

Angående lyftarna så är det ytan på botten som är intressant.
Ingen grop, utan plant skall det vara.
Rätt lyftare på rätt plats vid återmonteringen skall de vara.
Tuschpenna och nummer rekomenderas
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Skriv svar