b20, stått ostartad i 19 år.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Presley »

Nu är det såhär att jag fick hem en Amazon igår, -70 med b20 som stått avställd i lada i 19år.

Jag har bytt olja, tändstift, tändkablar, blåst ur tanken och tankat igen och bytt batteri.
Kört med startgas också men den startar icke..

Någon som kan hjälpa mig med tips och råd hur jag ska gå tillväga för att (förhoppningsvis) få igång den? :)

Motorn går runt men vill inte hoppa igång...
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Claes08 »

Mitt tips är att kolla först så att soppan kommer fram som den ska, ta bort soppa slangen från förgasaren och se om de kommer nått när du försöker starta bilen. Om de kommer bensin så kan du iaf utesluta ett problem :) kolla även över förgasaren, lär finnas en del skit i den om den stått 19 år i en lada, har du gnista på stiften?
Gå även igenom säkringarna finns säkerligen ärgningar på blecken där säkringarna sitter. Och sist, byt rotor, kondensator, brytare, fördelare. Lycka till!
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Dyngklumpen »

hade samma problem med min -62á

det var gamla bensin avlagringar som satte igen bensinpumpen. Jag gissar att när bensin blir gammalt och dunstar blir det en "smet" kvar.

jag blåste rent bensinrör och gjorde rent bensinpumpen så hoppade den igång.

fick även lov att köpa en renoveringssats till förgasaren för att den skulle gå bra. det var massa skit i munstycken + glapp i axeln.

borde dock tända på startgasen, kolla så det är gnista..
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by A-masen »

En välkänd företeelse för dom som etanolkonverterar sina bilar är att etanolen löser effektivt upp så kallade hartser som blir av all bensin i hela bränslesystemet. Oavsett om den är gammal eller inte. Men naturligtvis kan man tänka sig att det blir mer ju äldre bilen är.
I det här ligger förklaringen och det missvisande ryktet att det skulle vara "ytterst brandfarligt" att köra på etanol (E85). I äldre bränsleslangar av tveksam kvalitet blir det sprickor. Dessa sprickor "tätas" av hartsavlagringarna. När det sedan blir "översköljt" av etanol lossnar avlagringarna, och i sämsta fall börjar slangen att läcka med brandrisk som följd. Vad ryktet däremot inte tar någon hänsyn till, är att alla gamla spruckna och dåliga bränsleslangar är en stor brandfara oavsett vilket bränsle som rinner i den. Och i sammanhanget, bensin är mer eldfängt än etanol.
Biltema och Jula envisas med att sälja en bränsleslang av märket ILO. Det är dokumenterat att den spricker redan efter något år eller två. Köp i stället godkänd bränsleslang. Det finns på t.ex. OK-Q8 och flera andra. Trelleborg är ett fabrikat, men det finns fler. Dessutom står det ett godkännande och typnummer stämplat på slangen. Den är alltså godkänd för både bensin och alkoholer, och även för ett specat invändigt tryck. Alla moderna bilar har den typen av godkänd slang sedan flera år. På en Amazon handlar det ju bara om någon meter slang, så det är inget att snåla med. Köp ny och godkänd bränsleslang och montera i din Amazon.

Lite överkurs: Etanolkonverterar man en bil med insprutning så rekommenderas det att man byter bränslefilter efter ca 100 mil. Det anses att etanolen då har löst upp så mycket harts att det skulle skada insprutningssystemet "om det kom löst" i insprutare och annat. Och filtret blir tätt.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Presley »

Hej!
Tack för svaren :)

Bränsleslangen ska bytas för jag har upptäckt att den läcker mellan tank och bränslepump!

Men nu har jag kopplat på en slang från en bensindunk som går direkt till bränslepumpen för att se om det är några andra problem.
Jag har rengjort förgasare, blåst rent bränslepumpen och bytt fördelarlock idag.
Jag har lossat slangen till förgasaren och suger jag där kommer det bensin. Dock kommer det ingen bensin när jag drar i gasstaget, (gasspjället rör sig) och slangen har jag självklart satt tillbaka på förgasaren då ;)
Är det bränslepumpen som krånglar då? :roll:

Image

Och hur kollar man på bästa sätt om det finns gnista? Lägga tändstiftet på topplocket?
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Claes08 »

För att kolla gnista så lägger du stiftet mot tex motor blocket... då ska det synas en tydlig blå gnista från stiftet....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Hasse63 »

Det är inte accpump på Stromberg!

Har du gnista så häl en kapsyl bensin rakt in i förgasaren och vrid genast på nycken. tänder den till och går några sekunder så gör om det igen. går den inte själv så utan stannar så är det kanske fel på pumpen eller så har flotören/ flotörventilen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Hasse63 »

Har den stått länge så kan stiften ge gnista utanför motorn men inte i.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Presley »

Okej, tack, är ny på ämnet så rätta mig gärna om jag säger helt galna saker ;)

Har provat med en skvätt soppa i förgasaren men det funkade icke.

Hmm, vad kan man göra för att åtgärda om det är flottörproblem? Byta den? :roll:

Image
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by QV »

eftersom den inte startade på startgas så ägna mer tid åt tändnigen.....

När den går på startgas så kan du återgå till förgasaren ifall det behövs.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20, stått ostartad i 19 år.

Post by A-masen »

Om den inte startar när du "snapsar" direkt i förgasaren, så kan du lägga eventuella flottörproblem åt sidan tills vidare.
Har du kollat tändinställning etc. etc? Vet du om bilen fungerade när den ställdes av för 19 år sedan? Har du t.ex. kontrollmätt tändspolen? Primärsidan skall vara ungefär 1 - 2 Ohm. Sekundärsidan skall vara ungefär 10 - 15 KOhm. (KOhm = 1000 Ohm). En svag gnista kan synas OK med provet på tändstiftet utanför motorn mot blocket, men när stiftet sitter i motorn är det kompression som "bromsar" gnistan om den är svag.

För att återgå till flottören. Dom två plastkropparna skall flyta på bensinen. När flottörhuset är fullt med bensin så flyter dom upp och trycker på flottörventilen, den lilla runda metallgrejen som sitter i flottörhuset. Då stängs tillflödet med bränsle, ända tills flottörerna sjunker undan och ventilen öppnas igen. Av detta förstår du att om den inte startar med "snapsningen" så behöver du inte fundera på flottören innan du har fått bilen att starta.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Presley »

Okej, då lägger jag det åt sidan :) Tack för en bra förklaring A-masen!

Ja, bilen ska ha funkat när den ställdes av. Det var bromsarna som gick sönder vid ett hårt bromstest på en flygande besiktning, och därav ska den ha ställts av :p

Jag är lite ute på hal is när det gäller mätning också, så rätta mig om jag gjort fel!

Primär:
Står på 2K.
Fick resultatet .004 (antar att det är detsamma som 0.004?)

Image

Sekundär:
Står på 20K.
Fick resultatet 9.48

Image

Har inte tillgång till någon stroboskoplampa nu, finns det något annat sätt att kolla tändningen på?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by A-masen »

Du har mätt riktigt. 0,004 KOhm är ju detsamma som 4 Ohm på primärsidan, och 9,48 KOhm är ju ganska när 10 KOhm på sekundärsidan. Nu kommer vi in på lite lite osäkra områden. För mig, som inte är någon värstingexpert, tycks dina värden ligga på gränsen till dåliga, men det kanske finns andra åsikter och fakta om detta?

Många debattörer med flera års erfarenhet säger gärna lite "von Oben" att "Någon stroboskoplampa behövs inte för tändinställning. Man kan göra det med hörseln!". Det är möjligt att någon kan det, men i ditt fall, och nu menar jag inget nedsättande, är en stroboskoplampa ett nödvändigt instrument. Det krävs många års efarenhet och framförallt kännedom om den aktuella bilens "personlighet" och identitet om man skulle ställa tändningen med hörseln. Det är ju så med gamla bilar att dom åldras på olika sätt och får liksom vi människor, olika egenheter.

En fördelare slits i rotoraxeln och centrifugalvikterna. Vakummembran etc. etc. kan torka och spricka. Om du tänker renovera upp bilen och behålla den, så skulle jag förorda att du byter till en modern elektronisk brytarlös fördelare i stället. Det finns aktuella trådar om detta på forumet.

Så sök vidare på tändningslinjen, och se till att den åtminstone tänder på starten. Kommer du så långt, så har du klarlagt många frågor.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by Presley »

Okej :) Sen kan jag ju tillägga att det är glapp i fäste 15 på tändspolen och fördelarlocket glappar lite det också...
Jag har ju en b18 som fungerar som kommer få vänta ett tag om den här bilen kommer igång.

Så den kan jag ju låna delar ifrån om det skulle vara så, men jag antar att fördelare och tändspole inte går att växla mellan b18 och b20?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b20, stått ostartad i 19 år.

Post by A-masen »

Hur det passar i dom olika B18 eller B20 skall jag inte säga så mycket, men om du kollar här: http://www.123ignition.se/produkter.php så ser du att samma fördelare passar som ersättning i både B18 och B20. (Denna länken får du också som en fingervisning till mitt förra inlägg). Detta tyder ju på att dom fysiska yttermåtten är domsamma.

Men vill du vara riktigt säker på vilka delar som passar eller inte, så går du in på dom sidor där dom säljer reservdelar, VP Autoparts, Motoroldies och "dom andra". Jag minns inte namnen på dom, men det finns ett antal i landet. Länkar finns nog här på forumet.
Du letar upp den aktuella artikeln och noterar katalognumret. Sedan går du in på dom andra tänkbara modellerna och kollar katalognumret. Är det samma nummer så passar det. Den här metoden gäller ju andra detaljer också, bromsar, avgasrör, stolar m.m.
Post Reply