Bränsleledning

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Bränsleledning

Post by Blomquist »

Har funnit en detalj jag inte har behövt skruva isär förut; röranslutningen till tanken.
På de vagnar jag haft förr, har det alltid varit skarvat med en bit gummislang
så vitt jag minns. Här går röret in i en form av nippel som sitter skruvad i tanken.
Svårt att se på denna rostiga klump vad det går ut på egentligen.
Är det så att bensinröret sitter fastskruvat mot en rund kona, med krage
precis som ett bromsrör eller? Skall man våga sig påatt jocka med detta, eller
är det bättre att fimpa av en bit ifrån och skarva med en bit slang till det nya röret istället.

Åsikter och input, och tack på förhand.
210 -64, 223 -68
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Bränsleledning

Post by skrotnisse »

Det sitter så orginal..men brukar aldrig gå att få lös den utan att röret vrider sig och går av,,
det bästa är nog att kapa av det och skarva på en slang bit.
om inte nån annan har något bra tips :)
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bränsleledning

Post by gudu »

Jag brukar värma (nästan glödga) bromsrörsmuttrar innan jag lossar dem. Men jag tror inte det är lämpligt på bensinrör och knappt på bromsrören heller, men de brukar klara sig från att gå av på det viset. Men man kanske kan värma försiktigt med en varmblås och på så sätt få in smörjolja i gängorna? Jag inbillar mig att när man värmer tränger rostlösningsoljan in bättre i gängorna. Eller om man kan få det hela löst genom att omväxlande värma med varmblåsen och sedan kyla med snö, som nu äntligen finns lättillgänglig.

Undrar om jag kan ställas till ansvar för detta? :?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränsleledning

Post by QV »

Röret är konat som på ett bromsrör.
nipeln sitter i ett gängat hål.
Nipeln måste bort ifall man vill lyfta ur tanken.

änden på bensinröret är lika på båda sidor. Så kollar du fram mot slangen mot pumpen så vet du hur röret ser ut vid tanken.

Jag gillar ju att göra rent ordentligt så jag hade kapat röret för att komma åt med en hylsa.
Minns jag rätt så har du en sexkant på nippeln att hålla emot med.

/Janne

så där var det på min 63'a
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bränsleledning

Post by Blomquist »

Tackar för era svar. Jag tror att jag ger mig på att ta isär det "ordentligt"
då jag har bilen på lift. Nu står den i ett ouppvärmt vindskydd, med de ergonomiska
förutsättningar det nu ger. Jag har hål någonstans på röret, så för att kunna
komma någonstans överhuvudaget med bilen får det bli skarvning med slangbit
i första hand. Köpte för övrigt ny bensinpump på Biltema igår för en femtiolapp,
har numera utgått ur sortimentet. Tiden går...
210 -64, 223 -68
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Bränsleledning

Post by Amazingzon »

Detta är väl inte vad du frågade efter men hade jag varit du hade jag tagit ner hela röret från "skarven" fram till bränslepumpen och satt dit en typ av dieselslang i hårdplast istället som är lika tjock som det vanliga bränsleröret och går att forma. Godkänd och rostar inte :mrgreen:

Jag har gjort det och det funkar asbra.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bränsleledning

Post by Blomquist »

Tackar för tipset! Jag vred sönder kopparröret (för ivrig, samt åtta minusgrader)
så det blev plast som du tipsar om istället, tråkigt nog hade dom slut på dom där nipplarna man skall ha
i ändarna, så det blir ingen montering förrän på måndag.
210 -64, 223 -68
Post Reply