Högt CO värde och glödtändning B20.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Mackansglt »

Finns det något samband mellan högt CO värde (4.5) precis godkänt på bilprovningen och glödtändning ibland. Alla tändningsdelar så som stifft, tändkablar, fördelarlock, brytarspetsar och kondensator verkar ganska nya. Har dock inte kollat olja och filter, skall nog göra ett byte av dessa ändå då bilen har varit avställd i ca 8 år.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by QV »

Om man kör 95 oktan så har man glödtändning.

Om inte så får du plocka bort toppen och sota ur förbräningsrummen.

/Janne

utgår ifrån att tändningen står rätt
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Dieseltroll »

QV wrote:Om man kör 95 oktan så har man glödtändning.
Har aldrig varit med om en bil som har haft problem med glödtändning bara för att man körde på 95 oktan, min bud ligger på att det är dax att sota ur motorn. I en gammal insliten B18 har man ändå så dåligt komp så det gör ingen skillnad med det där extra knack-motståndet :lol:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by StefanM »

om man tänker sig att det är glödtändning så kan man prova med att hålla den på varv med luftrenaren borta och medelst en blomspruta duscha in vatten, det rengör mycket effektivt...........
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Dieseltroll »

Har hört nånstans att om man blandar i en slatt E85 i bensinen (25-50%) så ska det också rengöra väldigt effektivt...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Arne »

Ett effektivt sätt att sota ur motorn är att tanka i ett par till 3 liter diesel då du har kvar 15 - 20 liter bensin. Kör så tills det nästan är slut bensin och tanka upp med ren bensin. Tänk på att köra direkt med ren bensin så förgasaren blir fylld, annars kan den bli tungstartad då det är kvar diesel i förgasaren.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Hasse63 »

1 liter lacknafta och 10-15 L i tanken funkar oxå
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by fretchi »

Fungerar det verkligen? Att hälla i tyngre kolväten som diesel, som borde brinna långsammare alltså. Jag tycker nästan att det borde sota mer. Etanol däremot borde fungera.

Dock, ska jag tillägga, har jag aldrig testat någotdera.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Hasse63 »

Lacknaft funkar garanterat, har inte lyft någon topp där man kört med etanol dock och inte diesel häller
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by gudu »

Ett annat sätt att tvätta rent är att ställa kannorna i nivå och pytsa i två deciliter 5-56 i var och en samt låta stå över natten. Sedan byter man olja och drar runt utan tändstift för att få ut vätskan. Vid start kom ett STORT rökmoln.

Detta har jag läst om i ett meddelande från en nu hädangången svensk biltillverkare, salig i åminnelse.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Arne »

Diesel fungerar garanterat.
AVG
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by StefanM »

gudu wrote:Ett annat sätt att tvätta rent är att ställa kannorna i nivå och pytsa i två deciliter 5-56 i var och en samt låta stå över natten. Sedan byter man olja och drar runt utan tändstift för att få ut vätskan. Vid start kom ett STORT rökmoln.

Detta har jag läst om i ett meddelande från en nu hädangången svensk biltillverkare, salig i åminnelse.
jo men det handlade mest om att få lös fastkoksade kolvringar. Är det sot i förbränningsrummet i toppen hjälper det ju föga om man inte fyller ända upp då............

Vatten i blomspruta fungerar annars ypperligt och kräver inget krångel eller.......
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by gudu »

StefanM wrote: jo men det handlade mest om att få lös fastkoksade kolvringar.
Det stämmer och det var i det sammanhanget jag läste om det. Har problem med att min opel drar massor olja. Opelfolketkallade det SAABsjuka och SAABfolket opelsjuka... Det löste inte mitt problem men rent i förbränningsrummen verkade det bli.
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Mackansglt »

Jaha så var det åter dax för besikning. Med tanke på CO värdet för 2 år sedan (4.5) så tankade jag lite E85. Hade inte riktigt koll på hur mycket soppa jag hade i tanken men tror att blev ung. 50% blandningförhållande. Bilen gick lite taskigt med men klarade besikningen med glans. Co värdet blev 0.1.
Det bästa av allt, glödtändningen har försvunnit helt, peppar, peppar :) :). Hoppas det håller i sig.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by A-masen »

Lite förklaring från en etanolfreak.
En förgasarmotor anses tåla 12 - 15 % etanol i bensinen. Med tåla i det här fallet betyder inte att bilen skulle gå till väders eller upplösas av frätskador. Man har trott att det fanns den risken även i våra dagar.
I stället är det blandningsförhållandet luft - bränsle som man avser. Kör man på enbart bensin så är ju det ideala blandningsförhållandet 14,7 kilo luft till 1 kilo bensin. (Lägg märke till att man räknar i kilo här. Jag vet inte exakt, men det kanske underlättar när man har stora mängder eller räknar om i andra faktorer?) Motsvarande siffra för etanol - luft ligger på ungefär ~ 9 kg luft till 1 kg etanol. Nu kör man inte på ren etanol (även om det går) utan det är en blandning. Och i ditt fall var det ju ytterligare utspätt med bensin. Och notera att vi nämner inte E85 här utan ren, 100 % etanol. Det blir ju lite andra siffror. Och i sammanhanget, 14 kilo luft är rätt stor volym. :shock:
Vill man köra på E85, så får man konvertera förgasaren så att den ger fetare blandning. I ett sådant här fall med en Stromberg eller SU-förgasare gäller det att slipa om nålen. Detta är ett precisionsarbete, och man bör ta reda på hur det skall göras först. Men det finns dom som har lyckats och kör sina förgasarbilar på E85.
Men det är alltså den begränsningen som en förgasare ger i blandningsförhållandet (om det är en originalförgasare?) som begränsar till dessa 12 - 15 % etanol i bensinen. Om du hade högre etanolblandning och det fungerade ändå, är det bara att gratulera.
Man kan mäta etanolhalten i bränslet. Säg till så berättar jag om det också.
Hade det inte varit så att du skrev glödtändningen, så hade man genast hoppat på det och anmärkt att E85 har 104 oktan. Hade motorn spikat förut så fanns ju förklaringen där, men nu var det glödtändning i stället. Det är möjligt att etanol har någon gynnsam effekt där. Bl.a har det en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har. Nu hade du bara "låginblandat", men det "lilla" kan ju ha räckt till för att förbättra?

Ett tips så här vid sidan om, av den händelse att någon vill experimentera lite mer med slipade nålar etc. etc. Här på forumet syns ibland signaturen Carbs. Han har i alla fall tidigare, sålt "E85-slipade" nålar.
Och ett tips till. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Därför är det god bränsleekonomi att ha en fungerande luftförvärmning på motorn. Det blir en fullständigare förbränning och man får ut mer energi ur varje bränsledroppe.
Och sist men inte minst: Bensin ~ 14,50 litern. E85 ~ 9,50 litern.
Post Reply