Rök från oljepåfyllningslocket

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Hej gott folk!

Nu har jag kört med min nya Amazon, en -66 med B18 i ca 2 veckor och har stött på en fundering.
När jag kört med bilen ( ca 15 min ) och stannar så ser jag att det rycker från locket där man fyller på olja. Tempmätaren inne i kupen går upp till vita markeringen efter mitten så den står inte helt på max.
Orolig att detta kan medföra problem framöver. Bilen går lugnt och fint utan ryckningar eller liknande.

Kylaren ser ut att vara hittad vid en utgrävning av en vikingaby ( med andra ord kass ) kylflänsarna kan man i princip blåsa bort för egen maskin. Dock verkar den hålla tätt.

Det jag gjort sedan jag köpt bilen är:
- ny olja + filter
- nytt fördelarlock samt rotor
- ny ventilkåpspackning

Tror ni att kylarens skick kan vara boven? Något annat jag bör kika på?

Tack på förhand.
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by A-masen »

Du skall nog titta på vevhusventilationen i stället. Någon gång kom det en förändring så att ventilationen går till insuget och jag vet inte vilken årsmodell det var, men på äldre modeller blåser det rakt ut i fria luften under bilen. Rörledningarna kan ha slammat igen så att inget kommer igenom oavsett vilken årsmodell det är.
Här ser du en gammal tråd om ämnet: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=1&t=4939
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by Hasse63 »

Att det rycker ur oljelocket har inget med kylaren att göra, men du bör byta kylare för då sjunker säkert motortempen. Oljedimman som kommer ut/vid oljelocket det brukar tyda på otäta kolvringar, om locket blåser bort eller hoppar runt då det ligger löst så är motorn så otät att den bör renoveras... en anledning att renovera.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Tack för eran input.

Har läst igenom tråden du länkade om A-Masen och ska prova rengör oljefällan och se om det hjälper.

Ska även prova att starta motorn med oljelocken löst och se om det hoppar av eller inte.

Kan jag helt utesluta kylningen gällande röken? Tänker på vattenpumpen, kylaren osv?
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by 940 »

en tröst i ämnet jag har kört med min b18 i 10 år. redan då andades min ganska friskt genom locket kanske inte så att locket blåser bort men ganska friskt det har inte blivit värre o inte bättre heller men inte har skorven stannat eller knackat ihop
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by Hasse63 »

Om topplockpackningen är trasig så kylvatten kommer in i cylindrarna och motorn otät (def kolvringar ventiler) så visst kan det ånga ur oljepåfyllningslocket.
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Det har du rätt i Hasse ;)

Om det visar sig att motorn är otät, vad kan det kosta ( mellan tummen och pekfingret ) att renovera motorn i enbart materialkostnader?
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by Hasse63 »

Det man brukar byta på en "bra" motor är, eller en som börjar bli lite trött (inga eller små vändkanter)

Gör ett komptest... blårycker motorn?

Kolvringar
Vevlager
omptestRamlager
Kamlager
Ventillyftare
Samtliga packningar
Inslipning av ventiler
Ev. Kam
Kamdrevssats

Har motorn gått väldigt långt eller inte är skött så tillkommer.

Överdimentions kolvar och borrning av cylindrar
Ventiler och styrningar

Var du köper dessa delar bestämmer du själv... Finns en länksamling under kategorin Övrigt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Tack Hasse för listan!

Har kikat runt bland de som finns under länkar och ska skaffa mig en uppfattning på vad det kan kosta.

Den blåryker inte och går fint när jag väl kör. Ska införskaffa en kompressionsmätare så snart jag får tid och köra ett test.
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Idag har jag gjort rent oljepåfyllningslocket ordentligt samt monterat av oljefällan och rengjort den. Ingen av dessa var direkt skitiga när de togs ur.
Trots denna åtgärd ryker det :(

Ska göra ett kompprov så snart som möjligt för att se vilket trycka jag har.
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by sotarn »

Hej :) . Har nyligen total renoverat min B20 med nya lager,kolvringar,nyhonade lopp,renovera topp,dvs allt renoverat. Ändå så kommer det ut ånga ur oljelocket o det kommer även ånga ur vevhusventilationen. Kan det verkligen bero på kolvringarna för då borde den ryka blått ur avgassystemet men det gör det inte :? .
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by QV »

Det tog min motor 2500 mil innan oljeförbrukningen sjönk. Nya motorer drar mer olja och någonstans skall den ju försvinna....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Hmm, låter inge vidare om ringarna och allt är bytta.

Har fått på den begagnade kylaren för att få bukt med hög temeperatur ( enligt mätaren i kupen) men den går fortfarande upp, särskilt vid tomgångskörning.
Har hittat några trådar på forumet där det sägs att man ska spola ur systemet ordentligt. Kylaren har jag fattat hur man gör men hur är det med blocket?
Dum fråga kanske man vart ska jag hälla i vattnet för att rensa ur blocket? Det ska även finnas en tappkran på baksidan om blocket om jag fattat det hela rätt som jag ska ha öppen när jag spolar ur ( har B18 )

Kan någon göra en lite lathund för en nybörjare för hur jag ska spola rent allt?
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by Torbo »

Om du tar av lokket for oljepåfylling mens motoren går, vil det alltid være olje-/vanndamp (gasser).
Men om du tar litt papp (tykt papir) og legger oppå, (hold fast i et hjørne av pappan), så skal det ikke fly avgårde. I de fleste tilfelle ligger det der og vibrerer, og da er motoren helt i orden, selv om det ser ut som det blåser ut/opp... Dette er en test ved kjøp av bil..
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Post by black_widow »

Ska testa med en bit papp Torbo. Har bilen en bit bort så jag hinner inte göra så mycket tyvärr :/

Tänkte försöka köra en heldag på lördag så spolningsdelen vore kanon om jag kunde få lite tips på :)
På fritiden brygger jag öl ihop med en vän. Snart finns vi på ett Systembolag nära dig.

http://wgbrygghus.blogspot.se/
Post Reply