Motorfärg??

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Motorfärg??

Post by cooljb »

hej
undrar vad som funkar bäst att lacka motorn?? brukar man ta epoxi på motorn innan 2k färg eller vilken typ av färg? motorfärg som man köper på sprayburk håller den bra, tex mot bensin olja mm? och en fråga till ingen som har motorfärgkod till b20 om man nu ska blanda själv?
mvh jerry
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motorfärg??

Post by Hasse63 »

Motorfärg på sprayburk har jag alltid använt med bra resultat. jämförde den färgen med min "Nymotor" och såg ingen skillnad. Den tål inte att konstant utsättas för bensin och olja men det behöver den inte hos mig i alla fall och har aldrig sett någon missfärgning etc. Finns motorfärg som läggs på med pensel också men den har jag inte använt, den känns lite bökigare att få på. Tvätta/avfetta ordentligt och innan lack så torka av med förtunning eller liknande för bästa resultat.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Motorfärg??

Post by cooljb »

ok hur har ni gjort på eran fin fin bil???
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Motorfärg??

Post by cll05002 »

Vp och CVI och SVIS säljer enlitersburkar med motorfärg som är brutna i originalkulör. Har själv målat en motor med den och tycker den ser riktigt bra ut, rätt glans och kulör. De småburkar man kan köpa på macken är alldeles för röda och blanka.

//Christian
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Motorfärg??

Post by cooljb »

Ok blir det bra att pensla på den eller kan man spä den och spruta på om man vill?? Tack för svaren
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Motorfärg??

Post by cll05002 »

Den penslade jag men går garanterat att spruta också!
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Motorfärg??

Post by rascar »

Jag har en lagom sliten B18B från -64 med rätt mkt slitna ytor där färgen är borta, men mest gammal matt röd. Vill gärna pensla men vill inte det ska se onaturligt bra ut för en snart 50 år gammal motor. Någon som penslat lite här och där (obs med allt monterat i motorummet) och fått det att se vettigt ut?

(tänkte använda VPs "original" färg)
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Motorfärg??

Post by cll05002 »

Det går att måla med allt på plats och få det snyggt. Men kanske inte perfekt. Maskering är viktigt som alltid.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Motorfärg??

Post by rascar »

Tack cll5002, men det går inte att måla lite här och där, utan allt eller inget som gäller?
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motorfärg??

Post by Hasse63 »

Att bara fylla i lite här och där kan gå men då får inte origimalfärgen vara missfärgning av tex, värme. Blir säkert bäst om du målar allt du kommer åt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Motorfärg??

Post by cll05002 »

Precis, måla så mycket som du kommer åt. Har motorn sin originalfärg kvar så är den garanterat missfärgad.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Motorfärg??

Post by QV »

cll05002 wrote:Har motorn sin originalfärg kvar så är den garanterat missfärgad.

Nej, nej den är inte "missfärgad" den är patinerad :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Motorfärg??

Post by cooljb »

Hej igen! målade motorn med färg från VP och har nu testkört den och vatt målad ett tag men såg nu att färgen bara har flagnat av! nån som vatt med om detta? räcker ju bara man stöter till så ramlar färgen av. trodde det var en färg som etsade sig fast när det blev varmt
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorfärg??

Post by A-masen »

Nu vet jag inte hur du har gjort, men förarbetet är minst lika viktigt som själva målningen.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Motorfärg??

Post by cooljb »

Ne skumt! Jag slipade helt rent tvättade noga. Ska väl inte grundas väl??
Post Reply