B20A varm på låga varv - byta fläkt?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Lars Bd »

Att byta kylvätska i en gjutjänsmotor borde vara ganska meningslöst då syret i kylvätskan förbrukas efter en tid och rostbildningen därefter upphör. Vid byte av kylvätska tillförs nytt syre som i sin tur förbrukas genom rost.

I instruktionsboken för en 70-tals Valmet traktor rekommenderades att koka ur kylsystemet med en kaustiksodalösning, kylaren skulle täckas för och motorn skulle sjuda på tomgång i 15-20 minuter. därefter skulle det spädas med varmt vatten tills systemet var rent från lösningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Jag såg på något forum, kanske det här? Att vederbörande satte trädgårdsslangen på avtappningspluggen som sitter bak på högersidan på motorblocket. Sedan hade han öppnat anslutningen mellan nedre delen av kylaren och motorblocket och lät det rinna så. Frågan är bara om pumpen får tillräckligt med vatten i det läget? Man kanske kan plugga igen det inloppet som normalt kommer från kylaren tillfälligt?
Dom gånger jag använde kaustiksoda så hällde jag det direkt i det befintliga kylarvattnet och körde runt. Jag bytte alltså inte först. Naturligtvis får man samla upp den gamla kylarvätskan. Glykol är ett potent gift! Men det handlar om 9 liter. Det blir två tomma olje- eller vindrutespolardunkar (5 liter). Dom går till kommunens depå för kemiska avfall. Det blir inte något lödder att tala om. Det är mer brunt slamvatten som är avgörande. Skölj tills det är klart vatten och lite till, som kommer ut.

Det blir lite en definitionsfråga när du säger "nytillverkade" kylare. Dagens bilkylare är av plast och aluminium. Jag kan tänka mig att 60-talets bilkylare var av mässing.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

OK, men hur gjorde du när du spolade ur diskmedlet ur kylsystemet på din motor? Var ansluter du vattnet du spolar ut med? Kan det verkligen stämma med avtappningspluggen? Är tilloppet tillräckligt stort där? Ursäkta ingående frågor men jag tänker nog prova detta och vill förvissa mig om att jag har koll på hur jag ska göra.

Med nytillverkad kylare menar jag dem som finns att köpa nya (=oanvända) av bl.a. CVI och VP. Kylaren i min bil är av stål (S-5370) men jag är inte så säker på att dessa nytillverkade håller samma kvalitet och frågan var alltså om någon här har erfarenhet av nytillverkad kylare?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Urspolningen genom avtappningspluggen läste jag bara helt nyligen på något forum. Kanske det här? Det är möjligt att det bara var ett hypotetiskt svar, men samtidigt om man funderar, så kanske det inte är så dumt? Man får in rent vatten långt bak på motorn och det rinner ut långt fram och lågt ner genom kylaren. Det tar med sig det mesta av allt slam som är upplöst av diskmaskintabletten/kaustiksodan.
När jag själv prövade med kaustiksoda, det är några tiotal år sedan, så spolade jag nog så gott man kom åt med vattenslang och dom lättaste ställena att komma in i kylaren och motorn var ju i kylarslangarna.

Jag tänker mig att en anvisning kan se ut så här:
Man börjar med att ta ur termostaten och skruvar tillbaka huset. Lossa sedan den undre kylarslangen och proppa igen den stosen som går in till motorn så att inte allt spolvatten rinner ut där. Det måste man ju kunna göra med en tygtrasa av något slag. Inte trassel eller papper, för det kan lossna och åka in i motorn och i värsta fall fastna i vattenpumpens skovehjul. Eller proppa igen någon kylarcell.
Det behöver ju inte vara helt vattentätt. Bara så att det inte flödar ut genom stosen. Om det sedan droppar litegrand är ju en bagatell.
Sedan sätter man på spolvattnet i slangen. Gärna genom avtappningspluggen. Det går förmodligen också genom ledningen till/från kupévärmen. Om man startar motorn får man ju dessutom bättre rundgång på vattnet. Glöm inte att öppna värmekranen på fullt så att det cirkulerar där också. Eftersom man tillför vatten hela tiden så finns ju ingen risk för överhettning i motorn.
Håll på så tills det inte kommer något förorenat vatten längre.
Om man känner med fingrarna på vatten som innehåller kaustiksoda så känns det "halt" som tvålvatten. (Det är tvålvatten) Men skölj fingrarna efteråt för det är väldigt starkt. Om det inte känns som tvålvatten, så är ju det ett tecken på att det börjar bli klart. Men för säkerhets skull kan man ju köra någon minut till för att vara säker på att man har spätt ut all kaustiksoda.
Sedan stänger man av vattnet och låter allt kvarvarande vatten rinna ut innan man återmonterar slangarna och sätter tillbaka termostaten. Därpå nytt glykolvatten som jag har skrivit om tidigare. Provkör och kontrollera att alla slangar och stosar håller tätt.

Detta är min teori om hur det kan gå till. Min bil är bara 5 år gammal och dagens bilar ger inte mycket utrymme för experiment. Därför kan jag inte pröva detta själv. Men ni som har bilar av den aktuella åldern, fundera över detta, är det rimligt, kommer det att fungera, kom med korrigeringar och om ni har möjlighet, testa.
Jag har generellt skrivit kaustiksoda. Den huvudsakliga beståndsdelen i diskmaskintabletter är kaustiksoda. Även i diskmaskinpulver i lösvikt.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Jag kommer på ett tillägg här och tittar tillbaka i historien som kan förklara lite, kanske.
På 50-talet och tidigare var det inte brukligt med glykol. Då gällde T-sprit, eller rödsprit som det hette då, som frostskyddsmedel. Det var bara det att T-sprit kokade bort vid lite övervärme. Så det var ett ständigt påfyllande. Och missade man så fanns ju en uppenbar risk för sönderfrusna motorblock. Dom flesta bilar blev inte så gamla på den här tiden.
Runt skarven 50 - 60-talet kom glykol. Det var ett stort steg framåt. Men det var inte bara positivt. Glykolen löste upp mycket av allt det gamla slammet och rosten som hade samlats i kylsystemen. Framförallt gummirester från alla slangar. Även så kallad kylartätning som t.o.m säljs fortfarande.
Glykolen hade vid denna tiden inget korrosionsskydd. Därför började många gamla bilar att läcka som såll när man hällde i glykol. Det var slangbyten som gällde om man gick över till glykol. En bekant hade en äldre bil som ständigt kokade och läckte kylarvatten. Ägaren hade en vän med verkstad. Det var en äldre lite grinig gubbe som bara tyckte att "allt var bättre förr". Han fördömde glykol och förordade fortsatt användning av T-sprit, varpå bilen fortsatte sin rundgång med kokning och ny topplockspackning. (Det var en sidventilare, så packningsbyte var relativt enkelt)
Några år senare hade man lärt sig att det även behövdes korrosionsskydd. Detta fick man blanda till i en burk med vatten samtidigt som man fyllde på med glykol. Efter något år fanns det färdigblandad glykol med korrosionsskydd. Detta bör ha varit mitten på 60-talet. Och dom som hade bytt slangar några år tidigare hade ju en fördel med det.

Orsaken till att jag lägger till detta är ju att i teorin kan man ju med ovanstående kylartvätt möjligen tvätta bort gammalt slam och gegga som kan ha fungerat som tätningsmedel i en skarv mellan t.ex slang och rör och då börjar det läcka efteråt.
Så kolla noga efteråt att det är tätt överallt. Byt samtidigt med tvätten slangar och slangklämmor som ser diskutabla ut.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Fredrik: Nu börjar jag förstå din (och säkert flera andras) undran över att ansluta en slang på avtappningskranen. Den är ju vanligtvis sexkantig med en liten sprit på tvären. Det går inte så bra att ansluta en slang där. Men jag vet att det finns andra modeller.
Man kanske kan tänka sig att sätta dit en slangstos enbart för detta tillfället som man tar bort när spolningen är klar. Något sådant här i passande dimension: http://www.rinkabyror.se/artikel/slangn ... elect=true" onclick="window.open(this.href);return false;
OBS. Endast ett bildexempel.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Tack! Jag tror också att det går att ansluta en tilloppsslang där för spolning men jag tror inte diametern på avtappningshålet är tillräckligt stort. Vad är det? 0,5cm? Visst kan man köra en B20 utan kylning ett tag, men inte under någon längre stund. Hinner den mängd vatten som letar sig in i det lilla avtappningshålet spola ur allt diskmedel+slam innan motorn tar stryk? Jag tycker det är en relevant fråga. Av inläggen innan, inte bara av dig, får man intrycket att flera har provat diskmedelstricket men frågan hur man sköljer/spolar motorn efteråt är fortfarande inte helt besvarad.

I reparationsanvisningarna sid 65 står det "Före påfyllning sköljs systemet med rent vatten". Däremot står det inte hur. Men eftersom man med ett tömt kylsystem kan hälla rent vatten uppifrån och ned genom kylaren så borde den delen vara klar, men med motorn förstår jag inte hur detta ska gå till. Uppifrån genom termostathuset? Kommer man runt överallt då? Eller ska man sätta ihop allting efter tömning och fylla kylsystemet med rent vatten, köra motorn ett tag, tömma det igen och börja om tills det typ slutat löddra diskmedel?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Reparationshandboken är naturligtvis värdefull på sitt sätt, men jag tror att den är lite utanför det här. Diskmaskiner var knappt uppfunna när den boken skrevs och detta med diskmaskintabletter har jag bara känt till i några år. Visserligen fanns det kaustiksoda på 60-talet, men det var inte så många som tänkte på det som kylarrensning. Det var känt som ett medel för att lösa upp slamproppar i avlopp och att använda som färgborttagningsmedel på trämöbler. (Det går utmärkt att blanda med tapetklister och vatten)

Men om du ansluter vattenslangen på avtappningspluggen, kanske med en sådan slangnippel, så är det ju bara att spola på så länge det behövs. Blir bara motorblocket fyllt så att vattnet rinner över till kylaren så skall det ju inte vara något problem med att starta motorn för att låta vattenpumpen hjälpa till att cirkulera vattnet. Vattentrycket i slangen ser ju till att det hela tiden kommer mer vatten.
Och när slammet och missfärgningen är borta ur vattnet som rinner ur kylaren så får det anses klart. Om man vill kan man ju även känna på vattnet om det känns "tvålhalt". Är det så, så spola en stund till.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Ja, rep.boken är kanon. Poängen var att det står om att skölja motorn i rep.boken, och alltså finns det ett sätt att göra det. Jag är med på att diskmaskiner inte var så vanliga på 60-talet. Jag är nog lite för teoretisk här och får ge mig ut i garaget och prova helt enkelt! Stort TACK! för all hjälp!

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by gudu »

Hej
Jag har spolat två motorer med trädgårdsslangen. 8)
Det är nog bäst att vara ute då det blir mycket vatten...
Båda motorerna var täta innanför avtappningspluggen där bak på blocket. Lossa hela den, alla kylarslangar, termostathuslock och slangar till värmepaketet. Sedan är det bara att spola fram och tillbaka så allt blir rent. Längst bak i blocket verkar bli mycket gojs så där har jag under spolningen rotat med en svetstråd och lång smal mejsel. Till slut rinner det fint där med.

Men först tvättmedlet vilket jag kört i nytt vatten.

Mycket vatten blir det som sagt.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Testade diskmedelstricket i Påskas och det var lätt och utan problem att genomföra. Men på min B20 gjorde det varken till eller från. Två "Yes" tabletter (fint ska det va) och sen en bra tur med bilen, närmre en timme. Både jag och bilen var varma (värmereglaget på MAX). Spolade fram och tillbaka väldigt länge men vattnet var klart och fint redan från början. Körde igenom kylaren också. Petade med svetstråd där man kom åt. Det vart ingen större skillnad, tyvärr.

Bytte till 76C termostat och plastfläkt från 140-serien, och det hjälpte däremot. Nu ligger tempnålen fint strax under eller på mitten när motorn är varm och bråkar inte vid kökörning eller stunder på tomgång. Termostaten spelar rimligen inte så stor roll, men fläkten gör nog det. Se bild på den tidigare i tråden. Den passar inte rätt av, men det går lätt att ordna med en 8mm borr.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by StefanM »

Du har garanterat felet i kylaren, det är liksom standardfel på alla gamla bilar för på tid och längd sätts cell efter cell igen och byte är ofrånkomligt. Kylaren blir så att säga mindre och mindre och det är klart att en kraftigare fläkt tillfälligt löser saken men i det långa loppet kommer förfallet ej att sluta.
Har det gått för långt så hjälper inget rens i världen för är det tätt så cirkulerar inget rensmedel i den täta cellen heller.
Nån stålkylare har jag aldrig sett, de flesta äldre kylare är i mässing med möjligen fastlödda gavlar i järnplåt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by QV »

Det stod en Amazon på Visingsö bakom en lada med S-kod för stålkylare. Så jag har troligtvis sett en men kylaren kan ju varit bytt...

Frekvent byta av kylarvatten hjälper mot dessa problem (enligt mig) men det finns andra som inte håller med :-)
En frisk kylare håller problemen borta. Med A/C i bilen så genereras det väldiga mängder värme under huven en sommardag. Då har jag inga bekymmer med tempen på vattnet men bensinen kokar i röret upp till förgasaren! Så en frisk kylare håller "kylan" i motorn.
Jag bytte (tyvärr) vattenpump och termostat samtidigt och nu har jag inga bekymmer längre. Misstänker att det var den (första nya) vattenpumpen som inte gjorde något bra jobb så det vart en (ny) pump igen. Då fungerade det, men det kan ha varit termostaten (som också var ny) och bytt till en ny...

Tilläggas skal väll att även kylaren var (ny)renoverad.

Med det vill jag säga att det finns skiftande kvalite på sakerna där ute och att nya prylar inte alltid löser det problemet man tycker att de skall lösa.
Men i ditt fall så rekomenderar jag en nyrenoverad kylare.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Tack för vettiga synpunkter! Främst på grund av att det är en stålkylare tänker jag försöka låta renovera den, men även jag har liknande erfarenheter som Janne: nyproducerat håller inte alltid måttet. Något en normalt händig klarar själv eller något man bör lämna bort (verkstadshandboken är inte väldigt utförlig på området kylarrenovering)? Har ni några erfarenheter av bra firmor att dela med er av?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply