B20A varm på låga varv - byta fläkt?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Motorn i min bil går varm på låga varvtal. Den gillar inte bilköer, med andra ord. På högre varv är det inga problem alls. Jag funderar på att byta till en fembladig fläkt från 140/240. Hjälper det? Passar den (463820)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by 46-68 »

Den ska klara bilköer med originalutrustningen så något är fel.
Igensatt kylare, trasig termostat, lös gummiflik i kylarslang, vattenpump osv.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Ja, kanske. Det är inte så att den kokar och det funkar som sagt fint på högre varv - efter ett par minuter i bilkö/på tomgång så går tempmätaren upp på rött men sjunker sedan snabbt när man väl kommer iväg igen (på trean går det väldigt fort att få ner tempmätaren). Ett annat sätt att snabbt få ner temperaturen är att blåsa in värmen i kupén. Så det är egentligen inget jätteproblem och jag tror inte att det är något speciellt som är trasigt. Jag bara undrar om en 140/240-fläkt passar och om det förbättrar situationen?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by 46-68 »

På beskrivningen låter det som trasig termostat eller dålig kylare. Fixa det som är trasigt så fungerar bilen.
Vet inte vad som passar från 140/240, men har vattnet svårt att komma till kylaren kommer inte en större fläkt att hjälpa.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Inte så mycket fakta, men ändå en bild på hur det ser ut. Sedan skall ju monteringshål etc. etc. stämma också.
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... odelYear=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som är händig kanske har tillgång till en svarv och kan göra ett nytt fläktcentrum/distans.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Tack! Termostaten är bytt nyligen, tillsammans med kylvattnet och alla slangar. Däremot är kylaren original.

Så här ser fläkten ut original i Amazon 69-70:

Image

och så här ser den ut för 140/240 73-75:

Image

Det ligger nära till hands att tro att den senare passar rakt av (typ skruva av den gamla och skruva dit den nya). Det ser ut så på bild och det är samma motor.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Torbo »

Den passer nok, men hva med vannpumpen? Kan den gi dårlig fløde? Er det mye skit og rusk i radiator og motor?
Det var tilfelle på min Duett B18.

Men tendensen til for varm motor hadde jeg i Amazonen. Ikke minst så gikk nåla i topp etter stopp. men sånn er det vel?
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by mekomaskin »

Plastfläkten passar rakt av.
Vanligaste felen när man får värmeproblem brukar vara igensatta kylare eller spräckta topplock (har man riktig tur kan det vara läckande toppackningar också, men sådan tur brukar man inte ha). Felställd tändning kan också ge värme.
Är allt fräscht skall den kunna gå på tomgång hur länge som helst med originalprylarna
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Motorn är det inget fel på, det är jag säker på, men kylare och vattenpump bör kanske ses över. Är de kylare som VP, CVI, m.fl. säljer något att ha? Har aldrig provat, men byte av kylare och vattenpump verkar inte alltför komplicerat givet att motorn är tömd på kylvatten?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

En kylarrens kan ju vara ett alternativ om det inte är något mekaniskt fel? (Pumpen)
Det fixar man ju numera med en diskmaskintablett, eller två.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Diskmaskinstablett? Kreativt! Beskriv gärna hur du gör.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Arne »

Jag brukar använda diskmaskinspulver, men tabletten går ju att krossa.
Tag lite maskindiskmedel 1 -1,5 matsked och häll det i kylaren. Varmkör bilen ordentligt, åtminstone en halv timme. Tappa ur kylsystmet och skölj rikligt med vatten någa gånger. Fyll sedan upp kylsystemet med 50% glykolblandning. Tänk på att ha värmekranet i max läge hela tiden så även värmepaketet blir urtvättat.
Man blir förvånad över hur mycket skit som faktiskt sitter i kylsystemet. Jag gjorde denna procedur på min PV Sport och efter det är värmen stabil och inga problem att hålla rätt motortemp även sommartid i bilköer. Jag tog faktiskt bort termostaten medan jag hade i maskindiskmedlet.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Dagens diskmaskintabletter har jag inte prövat, men läst om det på andra forum. Däremot har jag några gånger prövat kaustiksoda, som i och för sig är en stor del av innehållet i en diskmaskintablett. Det är väl lite annat också.

En sorts sammanfattning av kaustiksodan och diskmaskintabletten: Häll/lägg i medlet i kylaren. Kör motorn ordentligt genomvarm och lite till. Töm ur kylarvätskan. Spola sedan igenom hela kylsystemet, glöm inte kupéelementet, gärna med motorn igång så att det cirkulerar så mycket som möjligt. Man får kanske göra någon sorts slangstos så att man kan ansluta en trädgårdsslang på någon strategisk punkt.

Spola så länge det kommer grumligt vatten, och gärna lite till. Låt till slut allt vatten rinna ut och stäng alla öppningar. Fyll på med nytt glykolvatten. Provkör och kontrollera så att det inte läcker någonstans.

Nu kommer vi till ett område som jag har tittat på med intresse. Glykol.

Både bilfabrikanter och glykolfabrikörer säger ju: Byt kylarvätska vart annat år. Det är kanske inte så många bilägare som följer det rådet.
Så här är det. Det är inte glykolen som förbrukas med tiden, utan korrosionskyddet. Det är någon form av Silikat, Googla på det. Den förbrukas med tiden. Därför säger bilfabrikanterna och glykolfabrikörerna att man skall byta efter två år.

Nu kommer vi också in på vilken sorts glykol man skall använda. Många säger "Jag har alltid använt blå glykol" eller "Jag kör alltid med den gröna" och någon håller sig till gul etc. etc.

Det finns i princip två sorters glykol för frostskydd i fordonsmotorer: Etylenglykol, som är den förhållandevis billigare, men giftigare och Propylenglykol, som är den dyrare men "miljövänligare". Den är dock ingen hälsodryck.
Alla glykoler är färgade. Dom flesta tror att etylenglykol är blå eller grön medan propylenglykol är röd eller något annat? Så har jag också trott ända till att jag började titta närmare på detta. Det finns ingen färgkod för glykolsorter! En glykol, oavsett vilken typ, kan ha vilken färg som helst. Om man vill kolla upp det här så kan man börja med bränslebolagen och läsa deras produktdatablad. Där skall det stå vilken färg det är och naturligtvis vilken typ det är. Sedan kan man gå vidare till bilprylvaruhusen och stormarknaderna som säljer glykol. Jag antar att det finns en lag på att dom skall tillhandahålla produktdatablad eftersom glykol är en kemisk produkt som felanvänd kan vara mycket allvarlig.

Hursomhelst, man bör inte blanda dom båda sorterna. Det blir en brun gegga som kan uppfattas som rost. Men det har rapporterats om slamproppar också. Jag har inte sett slampropparna, bara läst om dom. Däremot har jag fått upplysningen om att det blir brunfärgat, av ett bränslebolag. Så det är en känd och (negativ) dokumenterad egenskap.

Nå, om jag nu har en fungerande bil, men inte vet vilken sort jag har, men behöver kompletteringsfylla hur skall jag göra då?
Det går att få reda på, men är inte så där jätteenkelt. Dom båda sorterna har olika kokpunkter. Jag tror etylenglykol har 155° och propylenglykol har 170°. Eller så är det tvärtom? Det skall i alla fall framgå av produktdatabladet.
Vill man pröva detta så måste man först koka bort vattnet. Det sker ju vid 100° så det går nog om man håller koll på det. Sedan får man då se när resten börjar koka. Och naturligtvis måste man ha en tillförlitlig termometer samtidigt.

Jag tänker mig att det här är svårt att göra på en hushållsspis. Det krävs nog ett enklare kemilabb med en Bunsenbrännare där man kan reglera värmen. Och detta är ju inget som "gemene man" har tillgång till.

Så i detta fallet kanske man kan gå på tvåårsregeln om byte i stället. Fyll nytt och skriv upp vilken sort det är. Spara uppgiften på ett sådant sätt att efterkommande bilägare kan ta del av det. Det är meningslöst att skriva på en tejplapp och sätta i motorrummet. Den lossnar eller blir förstörd på annat sätt. Då är det bättre med en najad etikett runt stosen till kylarlocket, men tänk på att använda ett hållbart skrivbläck som inte suddas ut.

Till sist bara, några bilfabrikanter förordar propylenglykol till deras bilar. Scania och Mercedes (?) Men jag tror att det är för att dom skall kunna uppfylla miljökraven i t.ex en ISO-certifiering. Dom kan säga: "Våra bilar har miljövänlig kylarvätska!" Och få "poäng" för det.
En Volvo Amazon klarar sig säkert bra på etylenglykol.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by A-masen »

Ett tillägg: Jag håller med Arne som säger: Ta bort termostaten! Om och när man spolar med t.ex en trädgårsslang, så är ju det kallt vatten. Den korta stunden det åker runt i motorn hinner det knappast bli någon större värme på det. Därför kommer termostaten att hålla sig stängd när kallvattnet kommer och kylaren (kanske det viktigaste?) blir inte genomsköljd.
Så ta bort den.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: B20A varm på låga varv - byta fläkt?

Post by Fredrik Lofter »

Tack för bra input! Menar ni att ni häller diskmedel i kylaren innan byte av kylarvatten (dvs att diskmedlet får verka tillsammans med en vatten/glykol-blandning)? Och ursköljningen efteråt, är det med typ trädgårdsslangen ner i kylaren med öppet nertill på motorn medan motorn går? Hur länge sköljer ni? Tills det slutar löddra?

Det här ska jag prova. Funkar inte det får jag väl byta kylare, men originalkylaren är i stål (S-5370) och jag är inte så säker på vad de nytillverkade är gjorda av.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply