motorn startar inte???

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

motorn startar inte???

Post by cooljb »

hej
skulle starta motorn efter imontering, men startar inte. har inte rört något med kammen eller vevaxeln bara haft väck fördelaren. provade först med brytarlöst och sen med brytare men ingen skillnad. den bara poffar till som om den baktänder. kan man sätta i fördelaren fel? passar ju bara på ett håll. när jag ställer in drevet ca 35 grader så visar rotorn som bilden.
Image
Image
och fördelaren ser ut såhär stämmer det??
Image
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: motorn startar inte???

Post by Lars Bd »

Flytta om tändkablarna 180° och prova, kamaxeln kan stå 180° fel i förhållande till drevet. Du kan ha haft det felmonterat från början och även tändkablarna, i det fallet blir 2 fel rätt. Har du nu satt tänkablarna rätt kvarstår ett fel med "startsvårigheter" som följd.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: motorn startar inte???

Post by Gravis »

Hej,

Jag skulle prova att nolla motorn.
Tänk på att rotorn går motsols när du monterar tändkablarna så att du får rätt tändföljd.
//Gravis
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: motorn startar inte???

Post by cooljb »

Löste det fick snurra sista biten på fördelaren ett halvt varv,, hade ju isär den för ett bra tag sen. Nu startade den gött.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: motorn startar inte???

Post by Gravis »

Skönt att det ordnade sig, du får lägga upp ett filmklipp i din tråd så att vi får höra hur härligheten låter :)
//Gravis
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: motorn startar inte???

Post by cooljb »

japp gravis film kommer inom kort! men nu undrar jag om de står rätt till?? motorn startar lätt och går bra men kan inte ställa in tändningen kommer bara ner till 20 grader, kan nått kugg kommit fel?? ett annat irriterande fel som uppkommit är att det läcker ifrån värmekontrollventilen in i kupen ,,,grrrrr vad göra???
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motorn startar inte???

Post by A-masen »

Ja, det kan inträffa missöden så att tändningen blir fel. Den här länken skrev jag om bara för några dagar sedan, men den tål att läsas många gånger: http://www.nbmarine.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Gå in på A-Fordsidan. Gå vidare till Dagbok. Välj November 2005. Skrolla ner till 9/11.
Det finns inga direktlänkar till dom enskilda sidorna, så man får bläddra lite. Men vad gör det? Sidan är ju så imponerande så man kan läsa den från början till slut. Och man behöver ju inte avskräckas av att det står A-Ford. Det visar ju sig att hela drivlinan och lite till är mycket välbekant.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: motorn startar inte???

Post by Gravis »

Hade samma problem med min när jag plockade ihop den, jag fick nolla motorn sedan så fick jag lyfta fördelardrevet och vrida det en kugg för att få justeringsmöjligheten på fördelaren. när jag låg fel slog den mot blocket innan jag hittade rätt på tändningen.
Jag brukar grundinställa med en vanlig testlampa för att få en indikation på att jag ligger rätt innan jag tar fram stroboskopet

//Gravis
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: motorn startar inte???

Post by cooljb »

ok då har jag samma som du gravis,, vaccumklockan tar i blocket. jobbigt o behöva riva främre kåpa för att nollställa bara, blir mycke jobb...ang värmekontrollventilen e det nån som renoverat sin eller vad tror ni om denna?? http://dalhems.se/Product.aspx?guid=067 ... 1f00b1c519" onclick="window.open(this.href);return false; oxå massa tråkigt jobb och behöva riva värmepaketet för att få ut koppartråden.mvh
Last edited by cooljb on Mon Feb 17, 2014 8:34 pm, edited 1 time in total.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: motorn startar inte???

Post by cooljb »

hittade denna oxå?? http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... l=673452-1" onclick="window.open(this.href);return false;
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Sv: motorn startar inte???

Post by ricke »

Du behöver inte ta bort främre kåpan för att nolla motorn? Du har ju märkning på remskivan

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: motorn startar inte???

Post by QV »

Nej inte för att "nolla" då räcker det med ventilkåpan men skall man kolla om det är "rätt gjort" så måste främre kåpan bort

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: motorn startar inte???

Post by Arne »

Ställ in motorn på 0 grader, lossa ventilkåpan och kolla så 1:ans och 2:ans ventiler har spel, då ska 7:an och 8:ans ventiler "väga" (den ena håller på att stänga och den andra håller på att öppna). I detta läget ska rotorn på fördelaren peka mot 1:ans tändstift, det finns även ett sträck på fördelaren som visar detta.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: motorn startar inte???

Post by Torbo »

På B20 kan man løfte opp fordeler drevet og sette det ned med en tann vridning medurs her ifølge bildet, så blir det plass til vakumklockan.
Så må jo tenningen stilles på ny.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: motorn startar inte???

Post by Gravis »

Stämmer bra Torbo, så gjorde jag för att få ordning på min.
Post Reply