Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
jeppo_f
Posts: 5
Joined: Thu Mar 06, 2014 7:46 am

Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by jeppo_f »

Hej,
Jag bytte grenrör på bilen igår, och gjorde en minst sagt förvånande upptäckt. När jag höll på att plocka bort resterna av den gamla grenrörspackningen ser jag något mystiskt inne i insuget till 4:e cylindern. Försiktigt pillade jag in fingrarna, och lyckades till slut fiska ut en liten rörbit.

Vad tusan är det för någonting? Är det något som lossnat (ventilstyrning? nått annat?), eller har någon tidigare ägare och tillika klåpare helt enkelt tappat ner det i insuget när förgasarna varit av?

Jag vill ogärna plocka bort toppen bara för att kontrollera att allt är ok. Nu vill jag bara få ihop bilen och ut och köra!
Är det bara att hoppas på det bästa och köra på, eller finns det nått jag bör kontrollera innan jag startar motorn igen?

Här är en bild på fyndet. Motorn är en B18A:
https://drive.google.com/file/d/0Bx64hi ... sp=sharing

/Jesper
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by A-masen »

Jag kan inte se bilden i min dator. Jag har även prövat lite omvägar för att öppna bilden men det vill sig inte.
jeppo_f
Posts: 5
Joined: Thu Mar 06, 2014 7:46 am

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by jeppo_f »

A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by A-masen »

Tack! Nu syns det.
Dessvärre vet jag inte vad det är, möjligtvis en ventilstyrning? Men det är en högst okvalificerad gissning.

Fler bud från er som vet bättre!
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by rolwig »

Nej! Kan inte se bilden
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by Torbo »

Det ser ut som en gjenglemt ventilstyring. Men hvordan har den kommet dit?

De i toppen kan jo ikke løsne, i alle fall ikke uten "rabalder" masse ulyder.....
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by A-masen »

Jag hoppar in här och lägger upp en kopia på bilden (något beskuren) eftersom jag kan se den.

Image

Så nu är den nog tillgänglig för alla.
jeppo_f
Posts: 5
Joined: Thu Mar 06, 2014 7:46 am

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by jeppo_f »

Tack för hjälpen med bilden.

Nej, ventilstyrningen borde ju verkligen inte kunna lossna utan STORA konsekvenser.
Så om jag bara skruvar loss ventilkåpan och kollar så att allt sitter på plats och ser ok ut borde det vara lugnt sen eller?

/j
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by A-masen »

Utan att vara någon expert så skulle jag gissa så här: Det är en gammal ventilstyrning. Någon har bytt dom i ett tidigare skede. Av någon nu okänd anledning har den ventilstyrningen "ramlat in" i insuget. Om den saknades i nuläget i topplocket så skulle ju inte den ventilen kunna "sitta still" utan ha kantrat och kommit på tvären för längesedan. Dessutom skulle du ha fått stora mängder avgaser med sot etc. etc. eller bränsle upp under ventilkåpan. Något sådant skulle ju inte ha gått omärkt förbi.
Men att lyfta ventilkåpan är ju inget storjobb, så det kan ju vara av nytta att göra ändå.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by QV »

Om du har kört med bilen innan så ser jag inga bekymmer med att köra med den efter bortplockning av rörbiten.

Om det mot förmodan skulle vara en ventilstyrning så har ventilen redan lossnat och lagt sig i förbränningsutrymmet.
Sedan har ventilstyrningen vibrerat ner och lagt sig i insuget...'

Troligt? NEJ

Så det är någon som tyckte att motorn gick för skramelfritt så man fixade lite skramen i bakkant av motorn :O

Lyfta på ventikåpan då?

Ja det har ju bevisligen varit en klåpare som jobbat med motorn. Då finns det ju befogenheter att kolla moment och inställningar av resterande del på motorn. Att bara lyfta och titta tror jag inte ger så mycket men lyfta ventikåpan och kontrollera känns befogat.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jeppo_f
Posts: 5
Joined: Thu Mar 06, 2014 7:46 am

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by jeppo_f »

Tack för svaren. Jag tar en titt under ventilkåpan för säkerhets skull. Vem vet, kanske hittar nått annat roligt där också! :-)

/j
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by Hasse63 »

Det liknar ingen ventilstyrning. Bild på hålet skulle underlätta

Skickat från min SM-P600 via Tapatalk
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jeppo_f
Posts: 5
Joined: Thu Mar 06, 2014 7:46 am

Re: Vad är det här, och vad gör det i mitt topplock??

Post by jeppo_f »

En till bild:

Image
Post Reply