motor problem

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

Har idag bytt förgasare till en som fungerar och se dropparna försvann märkte också att bränslenivån i koppen var högre i min förgasare än denna så nu återstår de ska jag renovera min eller köpa en annan,weber är alltid lockande.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: motor problem

Post by Torbo »

Det kan være to ting som gjenstår med din gamle Zenith:
1. Flottøren kan subbe (ta i) flottørhuset. Langs kanten av flottøren (typen av plast) har en støpe kant som kan medføre at flottøren ikke går jevnt i huset.
2. Det løse flottørkammeret kan være skjevt, slik at det går falsk luft imm mellom hus og innfesting på hovedrøret. Nye pakninger med pakningslim kan hjelpe. Men det beste er å file flottørhuset rett, slik at det tetter helt mot hoveddelen. Hvis du skulle file, må du sjekke med vinkel mellom flottørtoppen og anlegget mot selve forgasseren. Ved montering av flottørhuset må du passe på at det blir god klem på pakningen.
Fasit: Hvis tomgangsdysa må skrus ut mer enn 1,5 omdr ut, f.eks. 2 - 2,5 ut fra innerst, et det tegn på lekkasje mellom flottørhus og selve forgasseren.
Da vil man altså kompensere for lekkasje, men det er ofte ikek nok. Og så går motoren dårlig i stedet. Samt at det kan oppstå plystrelyder ved retardasjon på motoren.
Plystring kan også forekomme om det er lekkasje i forgasserflensen.
3. Eventuelt kan du øke dysestørrelsen på hoveddysa med 0,03 - ca 6 % mer gjennomstrømning, for å tilpasse dagens svakere bensin. Har du dyse 97 kan du bruke 100, så øker ikek bensinforbruket. Går du opp til 105 får du litt fet blanding og mer kraft, men bensinforbruket kan øke litt.
Brotsjer du, eller får tak i dyse på 102 vil gjennomstrømningen øke med 10 prosent.
Det kan være et bra kompromiss mellom forbruk og effekt.
Post Reply