motor problem

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

motor problem

Post by volvoraggare »

Hej jag har ett konstigt problem med min b18A med zenith förgasare det började med att den små hackade som om den drog tjuvluft eller tappade gnistan detta inträffade bara vid jämn fart men efter en vecka blev de värre så nu hackar den både på tomgång och vid gaspådrag har bytt de mesta så som tändspole, tändkablar, stift, fördelare, rotor, fördelarlock, brytare, kondensator, insugspackning, har även delat förgasaren och rengjort den med nya packningar även pumpen har fått en genom gång har inte bytt allt på en gång utan en sak i taget men inget hjälper är så j..la trött på den har inte kunnat köra på en månad pga av detta den har gått felfritt i 3 år så detta är helt nytt fenomen använder den nästan varje dag under sommaren kanske nån kan hjälpa mig att hitta vad som är fel.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: motor problem

Post by ricke »

Får den tillräckligt med bensin? Kollat bränsle ledningen så det inte är hål eller täppt. Mvh Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

ricke wrote:Får den tillräckligt med bensin? Kollat bränsle ledningen så det inte är hål eller täppt. Mvh Rickard
Jodå nya bränsleslangar med nytt filter även röret till tanken +tanken är rengjord den varvar upp som den ska utan att hacka men håller jag jämn gas så börjar den så bensin får den,konstigt att det bara kommer och blir sämre och sämre för varje gång man är ute och provar,så kör jag med full gas hela tiden så går den som vanligt men inget att rekomendera
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: motor problem

Post by QV »

Testa en annan fördelare.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

QV wrote:Testa en annan fördelare.

/Jan
Har provat det men de blir inte bättre
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: motor problem

Post by Arne »

Kolla så det inte är någon spricka i grenröret så den drar in avgaser i insuget.
AVG
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

Arne wrote:Kolla så det inte är någon spricka i grenröret så den drar in avgaser i insuget.
Ok ska kolla de har ett annat insugningsrör liggande
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motor problem

Post by A-masen »

Innan du börjar skruva av grenrör m.m kan du ju göra ett prov med startgas. Spraya en liten dutt där det ser misstänkt ut, medan motorn går på tomgång. Om varvtalet ökar har motorn sugit i sig startgasen och går lite extra på det också just då.
Men gör det metodiskt. Det är snudd på livsfarligt att fylla motorrummet med startgas. En gnista från något elektriskt i det läget talar för sig själv. Generatorer t.ex är inte gnistskyddade.
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

A-masen wrote:Innan du börjar skruva av grenrör m.m kan du ju göra ett prov med startgas. Spraya en liten dutt där det ser misstänkt ut, medan motorn går på tomgång. Om varvtalet ökar har motorn sugit i sig startgasen och går lite extra på det också just då.
Men gör det metodiskt. Det är snudd på livsfarligt att fylla motorrummet med startgas. En gnista från något elektriskt i det läget talar för sig själv. Generatorer t.ex är inte gnistskyddade.
Tack för tipset har provat nu och jag har kollat runt hela insugningsröret och sprayat med startgas men inget händer motorn håller samma varvtal som innan har även kollat runt förgasarfoten men de händer inget där heller så då måste insugningsröret vara ok då.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motor problem

Post by A-masen »

"Måste" är kanske ett överilat ord. Det kan ju finnas något dolt hörn som du inte har kommit åt eller något annat till synes osannolikt. Så fortsätt felsöka. Det finns säkert fler trix än detta med startgas. Hur är t.ex kamdreven? Om dom är slitna eller glappar så stämmer ju t.ex aldrig tändningen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: motor problem

Post by QV »

volvoraggare wrote:
QV wrote:Testa en annan fördelare.

/Jan
Har provat det men de blir inte bättre
Det läste jag,
Men eftersom du har byt (förmodar jag) till en beg så är det inte säkert att den var OK.
Om du har tagit en från "en fungerande" motor så behöver du inte byta den igen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: motor problem

Post by luddig kaninfot »

Hej dra en slang direkt från bränslepumpen ner till en dunk med någon liter i och testa om problemet finns kvar
pelle
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

luddig kaninfot wrote:Hej dra en slang direkt från bränslepumpen ner till en dunk med någon liter i och testa om problemet finns kvar
pelle
Hej tack för alla tips har idag tagit av luftfiltret och startat bilen i garaget samtidigt som jag lyste med en ficklampa ner i förgasarhalsen och fick då se när jag höll motorn på ett högre varv än tomgång att de droppade från blandningskammaren alltså från spetsen, har någon varit med om detta tidigare och säga vad som orsakar detta fenomen. :roll:
har märkt en sak till som inte är som de ska bränslefiltret som sitter på slangen vid förgasaren är helt fyllt med bensin de ska väl vara 3/4 kan de vara nålventilen som hänger sig så att den flödar förgasaren därav dropparna?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: motor problem

Post by Blomquist »

I ditt första inlägg är det knas i båda lägena, sedan beskriver du det som något som endast förekommer vid jämn gas.
Hur står det till med spjällaxeln? Om det är glappt där märks det framförallt
vid jämn gas och inte då man varvar upp, i alla fall är det min erfarenhet.
Väldigt bra att ha en förgasare till hands, som man VET fungerar, jag skulle försöka gå den vägen.
Droppandet känner jag f.ö. inte igen, flottörventilen kanske inte lirar, denna slits ut med åren.
Som sagt, en annan förgasare, på prov.
210 -64, 223 -68
volvoraggare
Posts: 8
Joined: Thu Aug 14, 2014 6:20 pm
Location: Strömsnäsbruk

Re: motor problem

Post by volvoraggare »

Blomquist wrote:I ditt första inlägg är det knas i båda lägena, sedan beskriver du det som något som endast förekommer vid jämn gas.
Hur står det till med spjällaxeln? Om det är glappt där märks det framförallt
vid jämn gas och inte då man varvar upp, i alla fall är det min erfarenhet.
Väldigt bra att ha en förgasare till hands, som man VET fungerar, jag skulle försöka gå den vägen.
Droppandet känner jag f.ö. inte igen, flottörventilen kanske inte lirar, denna slits ut med åren.
Som sagt, en annan förgasare, på prov.
Hej har idag bytt nålventilen mot en ny och på tomgång så droppar de inte men alla varv över detta så börjar de igen ska göra som de senaste inlägget byta förgasaren mot en som fungerar konstigt ändå den förgasaren som sitter på bilen har inte gått mer än max 2000 mil min pappa som renoverade bilen 1979 köpte bla en ny förgasare men visst allt kan hända.provade nu ikväll att byta blandningskammare men de hjälpte inte testade också att koppla bort bränslepumpen för att utesluta även denna med samma resultat. Nu kan jag inte komma på nåt annat att testa,ska försöka hitta en annan förgasare i nästa vecka.
Post Reply