Vad bör renoveras vi motorlyft?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by Ghostrider »

Tänkte fräscha upp motorrummet och har därför lyft ur motorn för uppfräschning målning mm. Har aldrig gjort det tidigare och undrar vad man ska passa på att se över och renovera? Vattenpump, bränslepump, koppling, fördelare/rotor eller vad?
Ska tillägga att motorn är i bra bruksskick och fungerade bra innan den lyftes ur.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by Ghostrider »

Ska tillägga att det är en B-16 från -58.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by A-masen »

Utan att vara någon expert, men jag skulle "se över" att som rör sig, vatten- och bränslepump, gasreglage, generator och startmotor. Fördelaren om man frågar mig, skulle jag ersätta med en 123 Ignition. Finns även till din motor.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by Lars Bd »

Det som kräver att motorn tas ur bör renoveras eller ses över. Allt på utsidan av motorn kan tas vid senare tillfälle, även toppen. I princip är det cylinderloppen samt vevrörelsen som blir besvärligt att göra med motorn på plats men har du inga problem med blocket och dess innehåll och inte planerar en renovering till nyskick föreslår jag endast kontroll/byte vevaxeltätningarna samt noggrann rengöring av samtliga kylvattenkanaler i block topp kylare och värmepaket.
En kontroll av skicket på lagren skadar nog inte heller men då är du nära kolvringarna och kanske funderar på byte men ändrar dig och helrenoverar motorn vilket gör att det inte känns rätt med resten av bilen i hyfsat skick. Sedan är stenen i rullning och kan inte stoppas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by QV »

Den late i mig säger.

Eftersom alla butar är släppta så blir det inget problem att lyfta ur motorn en gång till.

Fråga 1. Hur mycket kör du med bilen?
Är svaret mindre än 100 mil så skulle jag säga rör den inte.

Vill du pysla om den och få mest "gång för pengarna" så skulle jag rösta på fördelare och förgasare.
Men dessa två tar man ju lätt även med motorn i.

Men som det har sagts i tråden redan.
Spola ur kylkanaler.
Kolla om det läcker vid någon av vevaxeltätningarna (iså fall byt den sidan)

Fördelare, generator har smörjkoppar som skall smörjas regelbundet.
Man skall även lägga en droppe under rotorn regelbundet.
Dessa punkter brukar inte följas av brukaren och därför rasar dessa detaljer gärna.

Så eftersom motorn är ur skulle jag nog kolla på generatorn också.
På likströmare (B18) så slits gärna fästhålen i nederkant.
Generatorn sitter fast med UNF bultar här.
Det faktum att det sitter fingängad bult (UNF är fingängad) betyder att man måste vara noggran med åtdragningsmomentet.
Att byta ut dessa UNF mot "fina normalgängade" är ingen bra ide eftersom då generatorn gärna vill vibrera sönder fästhålen.
Nu har jag inte koll på B16 likströmare....

/Janne

en fingängad bult ger högre "hållkraft" på detaljerna än en normalgängad bult vid samma åtdragningsmoment.
Därför skall man inte byta gängstigning på bultarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by A-masen »

Sedan funderar man lite, en 57 år gammal motor, den måste väl ha varit renoverad tidigare? När gjordes det och vad gjordes?
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by Ghostrider »

Motorn är en B16A som byttes ut eller helrenoverats av volvo i Kiruna 1969 efter frostskador.
Jag råkar ha garantibeviset kvar och då stod mätaren på 64270. Idag står mätaren på 27443. Att döma av bilens övriga skick och minimala rost är den sparsamt använd.
Det står i garantin att cylindrarna är borrade till 0,040, Ramlagertappar slipade till 0,010 och Vevlagertappar slipade till 0,010.
Och för att svara på QVs fråga om hur mycket jag kör så är har det varit max 100 mil på 10 år men jag hoppas på mer framöver. 8)
Eftersom mina kunskaper kring det maskinella är begränsade idag så slipper jag gärna "öppna" motorn.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by QV »

Men till du då kör mera så "rör den inte" om den går bra.

Skulle den läcka olja så blir det inte så "farligt" på korta sträckor.

Biltemas olja tillsammans med VOLVO´s oljefilter och ny DOT4 bromsvätska (från Biltema) blir kalas.

Eftersom bilen har enkrets bromssystem så skulle jag överväga att helrenovera det (nästa omedelbart).
Att motorn stannar är ett mindre bekymmer jämfört med att billen inte går att stanna vid behov....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by Ghostrider »

Ålrajt, jo bromssystemet ska ses över också. Skaffade trummor från -59 med dubbelverkande kolvar, fick trummorna svarvade, blästrade och lackerade och lagom klara till att upptäcka att VP säljer nytillverkade enkelverkande bromskolvar...
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by Caltex »

!! Vafalls?
Det har jag missat totalt.
Vilka goda nyheter :) , då jag kommer att behöva såna cylindrar framöver.
Tack för upplysningen!
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by redheat »

QV wrote:Den late i mig säger.


Fördelare, generator har smörjkoppar som skall smörjas regelbundet.
Man skall även lägga en droppe under rotorn regelbundet.
Dessa punkter brukar inte följas av brukaren och därför rasar dessa detaljer gärna.

.
vissa fördelare ( b16C ) sitter en kopp som man vrider in med smörja , hur ofta skall man vrida på den , och är det fett i den?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by QV »

motorolja och var 250 mil eller så.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad bör renoveras vi motorlyft?

Post by A-masen »

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag får en känsla av att ni pratar om olika saker här. Jag råkar ha en gammal okänd fördelare och tog i hastigheten två bilder. Dom blev dessvärre lite suddiga och det beklagar jag. Men det framgår nog vad jag vill visa.

Image
Det här är den smörjkoppen som QV beskriver. Säkert helt rätt med olja etc. etc. Här visas den öppen så att man kan droppa i olja.

Image
Här visas samma smörjkopp men jag har vridit på koppen ett kvarts varv så koppen är stängd. Koppen går inte att öppna mer än så, vad jag vet?

Men jag tror att Redheat menar den typen av smörjkoppar som fungerade som en skruvkapsyl. Jag sökte på Google bildsök men hittade inget bild. Kanske hade jag inte rätt sökord? Hursomhelst, man fyllde den avskruvade kapsylen med fett och skruvade på den på plats igen. Då trycktes fettet vidare till det stället där det skulle "tjänstgöra". Det var inte alltid man skruvade kapsylen i botten. Om man hade någon maskin av något slag kunde man nöja sig med att skruva t.ex ett kvarts varv när man skulle jobba med maskinen. Då kom det lite nytt fett på den aktuella lagerytan. Propelleraxlar till båtar med inombordsmotorer och fast axel, hade ofta denna metoden. Inför varje färd skruvade man åt locket lite och hade på så sätt övertryck i lagret och skrovgenomföringen. Man hade också speciellt fett till båtaxlarna. Inom båtvärlden skiljer man på fett över- och under vattenlinjen. Jag råkar ha en sådan burk med fett, "under vattenlinjen" också. Det luktar väldigt mycket tjära om det. Det är väldigt segt och flyttar inte självmant på sig.

Med modernare båtar och motorer har ju dom mer välkända smörjnipplarna kommit och ersatt dom här skruvlocken. Och det är ju inte bara båtar för den delen. Dom finns ju överallt där det behövs smörjas.
Post Reply