-69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Mackansglt »

Tackar för detta.
Hm, ganska stor prisskillnad mellan dessa två företag....
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Fredrik Lofter »

Mackansglt wrote:Tackar för detta.
Hm, ganska stor prisskillnad mellan dessa två företag....
Ja så är det. Om det spelar någon roll är den från CVI en Volvo originaldel (kommer troligen i en blå liten kartong det står VOLVO på) med packningarna - en på varje sida - redan på plats.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Mackansglt »

Fortfarande problem trots ny isolerfläns. Råkade ut för detta senast igår. Var inne och handlade, kanske i 10 min. Kom ut och skulle starta, helt omöjligt att få igång den, provade flera ggr. och nötte ordentligt på starten men inte ett liv. Gick in och köpte en call Cola och höll burken mot bensinpumpen i 30 sek. Sedan startade den så snällt direkt. Ånglås i soppapumpen eller... Det var som sagt väldigt varmt igår, ca 27 grader Celsius.

Tror ni det skulle hjälpa att byta soppapump.

En annan fundering. Har Stromberg CD175-2 förgasare, original tror jag. På alla som jag tittat och sett på bilder så går soppaslangen in i förgasaren i framkant. Min slang går dock in i bakkant. Dvs. den går över grenrören och in i bakkant på förgasaren. Är väl inte riktigt hälsosamt med tanke på läckage och att slangen blir extra varm. Är väl inte bra heller med tanke om ånglås eller vad tror expertisen. Har ingen bild för tillfället men kan fixa om någon vil se.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by A-masen »

Allt är ju värt att pröva. Det finns ett isolermaterial, Armaflex som förekommer i bl.a rörform. http://www.armacell.com/WWW/armacell/IN ... 1C00594D56" onclick="window.open(this.href);return false;
Min tanke, om jag skulle behöva göra något sådant, är att dra ett Armaflexklätt bränslerör på ett sådant sätt att det inte ligger provocerande nära grenröret eller andra varma ställen. Möjligen "förstärka" ytan med ett varv eltejp. Inte hårt och tight, utan bara så det blir ett skal på Armaflexen. Skarva mot bränsleledningen kan jag ju göra på sedvanligt sätt mot den ordinarie gummislangen.
Samtidigt skulle jag på motorns vänstra sida, installera ett bränslefilter. Ett sådant litet engångsfilter som finns för ett överkomligt pris. Där borde det synas om det var ångblåsor i bränslet. Man skulle i detta fallet utesluta eller bekräfta om det uppstår ångblåsor redan i pumpen? Sedan kanske man kunde smida till en värmeskyddsplåt som höll emot den värsta strålningsvärmen från grenröret.
Här hade jag tänkt lägga in en bild med ett tillämpningsexempel på Armaflex, men bildsidan Forumbilder är i olag eller överbelastad just i kväll. Det är i alla fall en bild som visar en rörisolering Armaflex som sitter runt en penna. En penna är alltså 7 - 8 mm i diameter. Det är så att affärer som säljer hjälpmedel till dom som har drabbats av ohälsa och inte har fullt grepp och styrning i händer och annat, säljer Armaflexbitar till just pennor för att ge ett bättre grepp. Det är helt säkert mycket dyrare i meterpris än vad en som säljer till industrin skulle ta. Men å andra sidan kanske den här industriförsäljaren inte vill sälja mindre än kanske 100 meter eller något liknande? Du får kolla upp detta. Jag minns just nu en firma som säljer dom flesta former och kvaliteter av gummi, Kuntze som ligger i Sthlm. Där skulle jag fråga i första hand. http://www.kuntze.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har på andra ställen beskrivit lite när jag hade en bil med ånglås, en 240 -78. Jag hade den isolerbrickan som är avsedd mot detta, men fick ånglås ändå. Jag försökte med en aluplåt under brickan och som hade kylflänsar några cm utanför. Det gick dåligt. Plåten vibrerade så mycket att den gick av och kylflänsarna ramlade bort. Men som jag har beskrivit tidigare, ånglåset uppstog bara riktigt varma dagar. 30°C och däröver. Nu sitter förgasare och grenrör på ett annat sätt i en Amazon, (på samma sida) men den klurige hittar säkert en bra lösning.

Ett tillägg. För att fästa upp rör och ledningar skulle jag ha tagit dessa: http://www.streetpower.se/384-gummibekladd-klammer" onclick="window.open(this.href);return false;
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Dieseltroll »

I samband med förgasarbytet (som hjälpte mig) så passade jag på att montera en plåtklämma som höll bensinslangen borta från den varma motorn. Det kanske kan vara en idé för dig? Syns på den här bilden, monterad med samma bult som termostatlocket:
Image

Om den spegelvända stromberg-förgasaren: Är det någon som vet vilken bil den skulle kunna komma ifrån? Är mest nyfiken.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply