-69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

-69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by SkepticalHippo »

Våren närmar sig med stormsteg, och det börjar bli dags att se över bilen inför kommande säsong!
En av sakerna jag tänkte ta itu med är ett problem som började smyga sig på för två säsonger sedan. Och det består, som titeln antyder, i att den är tjurig att starta upp igen efter att bilen har stått i 10-30 minuter och motorn fortfarande är riktigt varm (t.ex om man har stannat för en fika längs med någon schysst väg i det sköna sommarsverige)
Ofta kan jag under sådana omständigheter få köra den på starten i väl över 10 sekunder innan den hostar igång, och när den väl gör det så skickar den ur sig ett ordentligt moln med blårök - Samt att den vägrar gå på tomgång de första fem minuterna efter uppstart.
Problemet finns alltså inte alls när bilen är A, kall och startas med choke. B, Har stått längre än säg en timme, men ändå är såpass varm att den utan problem startar utan choke.

Så nu mina kära vänner, undrar jag om det är någon som har koll på vad det kan vara som är knas?

Min spontana tanke var 'ånglås' i förgasaren, men varför blåröken i så fall? Den tar ingen större mängd olja i vanliga fall
Är det den läskiga 'temperaturkompensatorn' på förgasaren som spökar? Har testat att justera den lite försiktigt, utan resultat.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by A-masen »

Ett höftskott: Läckande flottörventil. Det rinner alltså till bensin i överflöd i förgasaren när motorn står still.
Ett annat känt temperaturberoende fel är tändspolen, men då är det ofta så att motorn stannar när tändspolen blir varm. Det är alltså någon tråd i spolen som är av och det blir ingen tändgnista när spolen är varm. Det blir en glappkontakt. Men det felet kanske är lite "i överkant" om motorn går bra såväl kall som varm?

Ånglås var mycket vanligare förr i tiden, men det var också en sämre kvalitet på bensinen då. Om det förekommer numera så ställer i alla fall jag mig frågande till det. Speciellt nu under vintern. Jag hade en 244 -78. Den drabbades ofta av ånglås, men det var sådana dagar med temperaturer på 30°C eller mer.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by granfot »

Kolla tändningen, jag hade liknande symtom, fast etter värre med min gamla och det var tändningen som var helt åt skogen.

Skickat från min OnePlus One.
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by SkepticalHippo »

Borde det inte lukta av bensin om det rinner in i överflöd? Det är helt klart värt att kolla upp! Men jag får nästan snarare intrycket att motorn inte får någon bensin alls
Tändspolen borde inte vara problem, den är utbytt till en ny sedan dess att problemet uppstod.

Tändningen är klart också värt att titta närmare på, men det känns så knepigt i och med att den spinner som en katt när den väl är igång.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by A-masen »

Det är möjligt att det borde lukta, men tillfälligheter kan ju spela in så man inte känner det just då.

Man ser ju lätt i en förgasarmotor om det kommer bensin eller inte vid starförsök. Man måste förstås vara två. En som startar och en som kollar. Först skruvar man bort luftslangen så att man ser rätt in i förgasaren. Om det finns bensin vid startförsöken så syns det direkt att det sprutar och skvätter bensin i luftströmmen.
En liten varning dock, om tändningen kanske inte är helt hundra, så kanske risken finns att motorn baktänder. Då bör man inte stå och titta i förgasaren på nära håll. :shock:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by A-masen »

Ett tillägg i funderingarna här: Förr har man kunnat köpa en extra handstartkontakt som man kopplade på solenoiden och kunde starta bilen från motorrummet. Den borde vara perfekt i detta läget och även andra sammanhang, kompressionsprov t.ex och säkert mycket annat.
Finns inte dom längre?
Jag kan tillägga att på 50-talet hade vissa bilar en fast ansluten sådan extra startknapp i motorrummet. Den fungerade ju naturligtvis bara om nyckeln var omvriden. Jag har även sett det på en båtmotor.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Fredrik Lofter »

Blåröken känner jag inte igen (eller så har jag inte varit fullt så uppmärksam), men det där med att den är svårstartad när den är varm känner jag väldigt väl igen. Typiskt när man stannat och tankat, köpt en glass eller vad det nu kan vara så bara blåvägrar bilen att starta igen. Jag har också en 69:a med B20 A som går kanon i övrigt. För mig var det just ånglås i förgasaren som spökade och en isolerfläns från Volvo (detaljnummer 419888, c:a 150kr) samt längre pinnbultar löste problemet helt. Min bil hade inte en sådan isolerfläns innan.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by QV »

Jag har ett tvärrt om problem på min som skall felsökas.

Extremt svårstartad när den har stått länge....
Men har den väl startat så går den OK direkt.... och dagen efter... och när den är varm..

Ibland hjälper det att stå med tändningen på en stund innan startförsöket.

Med nyrenoverad fördelare, förgasare, ny tändspole och nytt brytarlöst system (inget mer än 2-3 gammalt) så finns ju felet någonstans.

Det luktar bensin så jag mistänker faktiskt tändspolen i mitt fall. Det är en Biltema blå och det är ju inget direkt fel på dessa men jag har monterat den uppochner vilket inte är "normalt" och mycket väl kan ha förkortat livslängden på spolen!

/Jan

Man får det man betalar för.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by A-masen »

Jag kan kommentera Fredriks inlägg. Det kan säkert ha varit ånglås. Kan något jäklas, så gör det det.

I min 240 där jag hade ånglås varma sommardagar satt redan en sådan plastpackning/mellanlägg. Jag fick alltså ånglås ändå. Nu var ju detta en årgång -78 och dom var kända för den egenskapen har jag senare fått veta av en insatt person. Men som sagt, bensinen är av en bättre kvalitet numera.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Dieseltroll »

Jag hade länge samma problem som TS, den skeptiska flodhästen ( :lol: ), fast på en B18 med Zenith VN-36. Fullständigt omöjlig att få igång om den fått stå 10-30 min. Mindre, typ tankat, var aldrig några problem och efter längre stunder så hoppade han igång hur lätt som helst. Jag felsökte länge både tändning och förgasare, micklade med choke och hade mig utan att det hjälpte. Tror jag renoverade förgasaren 2 gånger på lika många år. :roll: Misstänkte också ånglås (trots att det inte ska vara lika troligt med modern bensin) och monterade en isolerande värmesköld, men inte hjälpte det heller...

Till slut så tröttnade jag på originalförgasaren och bytte ut den mot en Stromberg 175CD (för B18 -67) och sedan dess har jag aldrig haft några problem. Nu startar han oavsett hur länge han har stått. Minuter eller månader spelar ingen roll.

Iochmed att jag inte gjort något åt tändsystemet sedan det löste sig, så är jag övertygad om att felet sitter i förgasaren. Någon mikroskopisk kanal som beckat igen, och som man inte fått riktigt ren kanske?

Lång historia blev det, hoppas du är hjälpt av något av det.

Lycka till!

// M

En sidonot: Volvo 240-serien har uttag för att köra startmotorn från motorrummet (utan skruvmejsel på solenoiden).
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by A-masen »

"En sidonot: Volvo 240-serien har uttag för att köra startmotorn från motorrummet (utan skruvmejsel på solenoiden)."

Tack! Det var en intressant uppgift som jag inte var medveten om. Nu har jag ingen 240 längre så det är väl inaktuellt, men har du, eller någon annan, en bild på uttaget så man vet vad man skall leta efter? Eller var man skall leta?
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by SkepticalHippo »

Kanske kan vara värt besväret att gå igenom förgasaren inför säsongen också, och se så att allt ser OK ut där i.
Angående ånglås - Vad tror ni om att linda grenröret med avgasbandage, för att minska värmestrålningen på förgasaren?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Lars Bd »

Bandage kan göra skillnad men om du har strombergförgasaren så är insug och grenrör ihopgjutet vilket medför en mycket svåråtgärdad värmeväxling. prova hellre med isolerfläns och en annan typ av avskärmningsplåt (dubbel?). Förgasaren har även en temperaturkompensator men jag har inte riktig koll på hur den fungerar annat än att inställningsvärdet är omkring 20°C
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Mackansglt »

Jag har också precis samma problem med min Amma, 1970 B20 som TS. Har inte orkat grotta ner mig i detta än så väntar med stor spänning om TS. hittar en lösning på detta..
Var hittar man en isoleringsfläns??

Är det isoleringsfläns som menas här i min gamla tråd också??

viewtopic.php?f=1&t=12577" onclick="window.open(this.href);return false;
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: -69:a m. B20, svårstartad när motorn är varm!

Post by Fredrik Lofter »

Mackansglt wrote:Var hittar man en isoleringsfläns??
T.ex. CVI:

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -forgasare" onclick="window.open(this.href);return false;

och VP Autoparts:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... searchfld=" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply