Page 1 of 2

vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 11:55 am
by Freddan
Jag har en B18b som gått knappa 16000 mil, sitter i en P1800 -1966 som ställdes av 1977 (inget sitter fast, den snurrar fint). Jag har lyft ur motorn, plockat av svänghjulskåpan, koppling och svänghjul, och satt den i ett stativ. Och nu vet inte riktigt vad jag bör låta bli att göra, 16000 mil är ju ingenting för en B18.

Kopplingslamellen ska bytas, men det blir nog en hel kopplingssats då det finns lite svåråtkomlig ytrost efter alla år, är en Borg & Beck. Är det vettigt att byta till Fichtel & Sachs (billigare och lättare att få tag på)?

Transmissionskåpan tänkte jag lämna in för bearbetning så jag kan byta till packbox istället för filtring. Gäller samma för bakre kåpan, vevaxeltätningen, byte till packbox (sitter det en filtring original? Ser inte riktigt)?

Toppen ska in för konvertering så den pallar blyfritt, och då får den sig en översyn.

Men det riktigt knepiga för mig är det här med lager, kolvringar, kamaxel etc.. Hur kontrollerar man om allt är ok? Vad ska man absolut inte peta på och vad kan enkelt lyftas ur för kontroll och ev. byte?

Jag skulle vilja ha Jim Lundbergs bok "Motorrenovering"..

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 2:30 pm
by A-masen
Jag var inställd på att skriva Motorrenovering av Jim Lundberg medan jag läste din fråga. Sedan fick jag se att du hade skrivit det själv. Jag Googlade lite och den har ju varit slutsåld sedan flera år. Men försök med antikvariat. Använd ISBN-numret. Det fungerar som ett sorts personnummer för böcker. ISBN: 9789163333484
Numera har många antikvariat en gemensam databas, som bilskrotarna. Så när man söker på en bok får man svar på var den finns. (I bästa fall)
Om du inte lyckas så prova med något bibliotek. ISBN gäller där också, samma system. Gäller för övrigt i hela världen där man läser och ger ut böcker. :wink:

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 3:11 pm
by Arne
Lossa ett ramlageröverfall och ett vevlageröverfall så ser du i vilket skick lagren är. Kolvringar byter du oavsett då motorn gått 16000 mil, kolla om du har några vändkanter i loppen, hona. Kamaxelnockarna kan du mäta med ett skjutmått och jämföra höjderna på nockarna mot varandra, insug mot insug och utblås mot utblås, kom ihåg att sortera lyftarna så att du återmonterar lyftarna så de kommer på samma plats, ska inte förväxlas individuellt. Man ska även kolla kolvbultarna om de är mycket nötta. Som sagts tidigare bör du ha en bok till hjälp så du exakt ser vad du gör.

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 3:39 pm
by Freddan
Tack för tips.
Ja Jims bok verkar vara eftertraktad, och ska komma ut i en ny andra upplaga snart ser jag! Jim skriver själv på Classic motors hemsida den 22:a mars att han fått besked att boken ska nytryckas, och 4:e april skriver han att han ska kolla hur det ligger till med leveransdatum. Så det är bara att ha tålamod och vänta..

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 4:51 pm
by QV
Rost på en koppling ser jag inte som ett bekymmer.
Den försvinner om den ligger ivägen :mrgreen:

Val av koppling är mera ett val av körstil. Om du "kör som folk" så spelar det ingen roll.
Skall du piska motorn så kan det vara mera kritiskt beroende på effekt.

Konvertera till bilyfritt behövs om man varvar mer än 4000 varv eller tar ut mer än 50% av effekten.
Jag behöver alltså det på min B18a (original)

Simringar (dom i gummi) istället för packbox (de i filt) ser jag igentligen inget behov av, det är mera bling bling i mina ögon.

Jag skulle absolut kolla oljepumpen, eller byta direkt.

Men allt beror på hur mycket du tänker köra. Är det de "vanliga" 80 mil om året som är snitt på de äldre bilarna så är nästan allt ovan "onödigt".
Skall du ha den som brukis och klippa en +1500 så behöver man göra mera.

/Janne

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 5:45 pm
by Lars Bd
Kamdrivningen är då 50 år gammal och "bakeliten" den är gjord av blir knappast bättre med åren. Den är dock relativt lätt att byta med motorn på plats men ännu enklare då du har motorn lös och transmissionskåpan borttagen redan.

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 7:08 pm
by Freddan
Har nog tänkt mig ett par hundra mil/år, halvbruksis på sommarhalvåret.
Är original B&B koppling vekare än en F&S? Jag kör ju som en stockholmare (tolka det som ni vill..), så nog blir det till att utnyttja mer än 50% effekt ibland :-)

Det där med oljepump, ja, det verkar finnas nya som kräver mer utrymme i tråget (de för B20 som används i B18 om jag fattat rätt). Hittar 1218706 för B20 & B18 för runt tusingen och en dyr rackare 1218706-OE för dryga 2500:- för B20 (som kan passa B18 står det), det är väl den där OE jag ska undvika om jag inte vill banka lite i tråget då?

Mm, simring/packbox känns inte jättenödigt, speciellt som den där bak ser jättefin ut, kanske fram då. Och ja kamdrev får det också bli, det har jag råd med idag, inte som när jag var 18 och körde Amazon med megalappat avgassystem och kassa dubbfria vinterdäck (dubben urdragna med hovtång) på sommaren, tjöt fint i kurvorna..

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun Apr 26, 2015 8:14 pm
by Arne
Om du ändå öppnar motorn så nog är simringstätningar att föredra. Oljepumpen ryms du behöver inte alls banka någonstans, däremot ska du ha det nyare röret som går till oljepumpen.

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sat May 16, 2015 3:29 pm
by Freddan
Hur vet man om oljepumpen är ok? Jag har plockat isär den och i mina ögon tycker jag det ser bra ut, inget glapp och kuggarna ser väl ok ut? Bara kulan som är lite ärgad. Men jag vet inte hur en dålig ser ut så jag kan inte avgöra, någon som vet? Gummitätningarna till röret ska jag byta men behövs mer?

Image Image Image

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sat May 16, 2015 4:57 pm
by Arne
Byt kulan och fjädern. Har locket på oljepumpen spar efter driven så är pumpen nött, då tycker jag du kan byta pumpen.

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sat May 16, 2015 5:35 pm
by Freddan
Aha, tack för input. Ja det finns spår, det är inte mycket men de syns och kan kännas med fingrarna. Axeln har lite slitage som syns och känns med fingrarna men som inte går att mäta med skjutmått.
Image


Och ram och vevlager, jag kollade, men vet inte vad jag ska titta efter, tycker det ser fint ut? Jag mätte dom med skjutmått och ramlagret är 2,0 mm tjockt hela vägen runt medan vevlagret är 1,8 mm hela vägen runt. Hur ser det ut när det är dåligt? Hittade siffror på dom; 418223 på ramlagret och 418217 på vevlagret, kan inte hitta vad det betyder, trodde det var partsnummer men tydligen inte.
ImageImageImage

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sat May 16, 2015 7:28 pm
by az123gt
Vevtapp och vevlager ser bra ut och behöver ej bytas tycker jag.

kontrollera väggarna i oljepumpen så det ser bra ut, man kan också mätta kuggflankspelet med bladmått, står beskrivet i verkstadshanböcker.

Med ny kula och eventuellt ny fjäder och planslipning av locket så går den många mil till.

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun May 17, 2015 11:55 am
by Freddan
Tack för svaret! Jag hittade uppgifterna om kuggflankspelet som får vara 0,15-0,35 mm, jag har lyckats mäta upp 0,35-0,40 mm, så den sjunger på sista versen. Jag tar det säkra före det osäkra och byter pump trots allt.

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Sun May 17, 2015 12:26 pm
by Freddan
När jag köper ny pump (VP art.nr. 1218706), måste jag alltså byta till nytt tryckrör också som Arne skrev (VP art.nr 418627), för de ser ju inte helt lika ut? Verkar ju dumt att de ändrat designen på pumpen så att tryckröret inte stämmer längre.
Min:
Image
VP:s
Image

Re: vad göra på urlyft B18b som gått 16000 mil?

Posted: Tue May 19, 2015 3:44 pm
by az123gt
Det övre röret som är lite S-bockat används till B20 oljepump.

Det undre som är mera rakt används till B18 oljepump.