Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
HerrVerBaLsAmazon
Posts: 3
Joined: Mon Jul 14, 2014 5:44 pm

Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by HerrVerBaLsAmazon »

Halloj, vill minnas att några experter har shimsat bränslepumpen då man lidit av överflödande förgasare ( Zenith vn 36 ) Finns det någon ungerfärlig uppfattning om hur många packningar det krävs ? Jag har idag en ny pump fr VP monterad som jag misstänker ger på tok för högt tryck på min nyrenoverade förgasare som Mästare Gunnar har jobbat med så själva renoveringen kan vi utesluta. SKulle bli hemskt glad för lite input från er experter. Det nämns även nålventil och flottör men vet inte riktigt hur man kollar dessa. Själva flottören går iallafall lätt samt "ploppen" på nålventilen går lätt.

Hade först problem med krav på 2cm choke, blev bättre efter uppgraderingen från 70-90 munstycke på lågfartsmunstycket men absolut inte bra. Nu har jag sulat i ordentligt och nu sitter ett 130 istället 117 på huvudmunstycket och bilen går kanon men fuktar bensin dock..

Vänligen

HerrVerBaL
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by StefanM »

det låter ju väldigt långsökt att man ska behöva dribbla med trycket på det viset för att det ska fungera? Är förgasaren nyrenoverad så sitter det ny nålventil i så den behöver man ju inte kolla om det iallafall inte är så att någon missat nåt eller att det sitter skit i den.
HerrVerBaLsAmazon
Posts: 3
Joined: Mon Jul 14, 2014 5:44 pm

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by HerrVerBaLsAmazon »

Okey, får försöka göra rent med typ tryckluft då. Fick för mig iaf att den pump utan glaslock fr vp gav för högt tryck. Gunnar hade varit med om det ett flertal ggr. Men får kolla detta vid tillfälle

Vänligen
//
H
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by 46-68 »

Mät trycket så vet du. Jag skulle fundera på en tryckregulator, om det inte är en bil som ska vara 100% original.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by Hasse63 »

2 packningar + bakelitbrickan inget annat. Originalpumpen ska ge 0,20-0.25 ger den mer så byt!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by Nils Järnberg »

Image
Så här gjorde jag. Fast det är ju långt ifrån original.
Äntligen med Amazon igen!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by Blomquist »

Mycket stiligt!
210 -64, 223 -68
HerrVerBaLsAmazon
Posts: 3
Joined: Mon Jul 14, 2014 5:44 pm

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by HerrVerBaLsAmazon »

Stort tack för alla råd, kör nog på liknande koncept som på den fina bilden. Har beställt filter King med filter och glaslock. Ni är bara bäst med all kunskap ni sprider omkring er :D
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Shimsa bensinpump till lagom bränsletryck...

Post by mekomaskin »

Plocka isär och kolla så att du inte fått in skräp i flottörventilen innan du gör något annat. Det kan inträffa även om allting är nytt. Det räcker med att en gummibit revs loss när du monterade slangen.
Post Reply