Dubbla SU hs6 problem, rusande tomgång ca 2500 rpm

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Pizzton
Posts: 1
Joined: Thu Sep 10, 2015 7:35 pm

Dubbla SU hs6 problem, rusande tomgång ca 2500 rpm

Post by Pizzton »

God kväll!

Har mig införskaffat mig en Amazon 1967 modell sport. Förra ägaren hade monterat en Weber 32/36 som jag ville byta mot original, så ett par nyrenoverade Su sitter nu på plats.

När jag startat bilen rusar tomgången upp till ca 2500 varv ( med stängda spjäll), höjer jag vacum korvarna manuellt får jag ner varvet. Har gjort grundad ställning, kollat tjuvluft i avseende på planhet av förgasarfot samt insug, servostyrning uttaget är pluggat, nya packningar på insug både förgasar sida samt motor sida. Skruvar jag munstycket till ca 1/2 -3/4 varv uppnår jag en orolig tomgång som ej går att gasa - upp motorn dör. Är väldigt förbryllad :sad:

Motorn har en planad topp ca 3 mm, extraktor, trim kam modell K (troligen - ej bekräftat) bestyckningen är KD nålar

Vad har jag missat??

Med vänliga torslandaraket hälsningar.

Patrick
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dubbla SU hs6 problem, rusande tomgång ca 2500 rpm

Post by Lars Bd »

Jag hade i princip samma fel på en bil med HIF förgasare och det visade sig att bussningarna till spjällaxeln var felmonterade. De hade inte blivit inpressade hela vägen fram till spjället, detta medförde att det fanns ett utrymme runt spjällaxeln där motorn kunde ta tjuvluft trots helt stängda spjäll. Då man monterar lösa bussningar i SU-förgasaren ska man stoppa in ett dorn motsvarande förgasarstorleken i förgasaren och trycka in bussningen tills den bottnar mot dornet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply