Komptest b18a

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Komptest b18a

Post by peoa »

Jag har lite problem med spikningar och har försökt åtgärda det med lite justering av tändning och bränsle. Har blivit bättre men inte helt borta. När jag kollade stiften var de ganska sotiga så jag gjorde ett komptest som visade ca 5,5-6 kg på samtliga cylindrar. Vad jag förstår så ska det väl ligga på 11-13. Motorn går bra i övrigt ingen svart eller blårök. Är det bara att köra på eller?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Komptest b18a

Post by Arne »

Du kan ha tjock sotbeläggning på avgasventilerna som gör så de inte tätar ordentligt därav den låga komppressionen. Detta leder till slut till brända ventiler, om det inte redan skett. Pröva att dieselchoka motorn med att blanda i 25-30 % diesel i bränsletanken då du endast har kvar 5-6 liter bensin kvar i tanken. Kör sedan en ordentlig sväng så motorn får jobba lite. Kom ihåg att tanka upp ren bensin innan den kallnat annars kan den bli tungstartad nästa gång du ska starta. Har du sot i förbränningsrummen så garanterar jag att det mesta har försvunnit. Hjälper inte detta så återstår det att ta loss toppen och sota/slipa ventilerna.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Komptest b18a

Post by Lars Bd »

Ett komptest med stängt gasspjäll kan ge uselt resultat, se till att det görs med fullgas. Har du Strombergförgasaren så lyft även vacumtrotteln så att det är vidöppna spjäll.

Sotning av motorer kan ske på följande sätt enligt en tråd på Jag Rullar som handlade om kompressionslösa motorer där kolvringarna hade fastnat.
*pettson* wrote: Har jobbat med saab och opel på märkesverkstad. Problemet där är förutom koksning ett helt annat. Ringarna fastnar i ringlande och antingen sörplar det olja eller så tappar man kompressionen helt.
Lösningen är helt annorlunda på märkesverkstan.
Två lösningar finns.
1. tätning med ev olja för att kunna starta upp om den är komplös. Kör varm, håll bilen på 4000rpm några minuter. Lossa en vacumslang. Låt suga in ca 1 liter atf olja när du fortsatt håller 4000rpm ett par minuter. Sen ner på tomgång och preparera för att låta suga in 2 liter vatten medans du håller 4000rpm. Låt bilen gå ner på tomgång. Ut och kör inspirerat med bilen på höga varv. Kör lugnt innan avstängning. Nu är systemet avsotat från kolvringar via ventiler och kat.

2. Riv motorn och byt ringar.. vi använde nr 2 mestadels då nr 1 är effektivare mot kärvande ventiler och regenerering av katslysatorer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

Arne wrote:Du kan ha tjock sotbeläggning på avgasventilerna som gör så de inte tätar ordentligt därav den låga komppressionen. Detta leder till slut till brända ventiler, om det inte redan skett. Pröva att dieselchoka motorn med att blanda i 25-30 % diesel i bränsletanken då du endast har kvar 5-6 liter bensin kvar i tanken. Kör sedan en ordentlig sväng så motorn får jobba lite. Kom ihåg att tanka upp ren bensin innan den kallnat annars kan den bli tungstartad nästa gång du ska starta. Har du sot i förbränningsrummen så garanterar jag att det mesta har försvunnit. Hjälper inte detta så återstår det att ta loss toppen och sota/slipa ventilerna.
Tack för snabbt svar!
Är detta helt riskabelt? Det är nog kanske dags att riva av toppen för en uppfräschning.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

Lars Bd wrote:Ett komptest med stängt gasspjäll kan ge uselt resultat, se till att det görs med fullgas. Har du Strombergförgasaren så lyft även vacumtrotteln så att det är vidöppna spjäll.

Sotning av motorer kan ske på följande sätt enligt en tråd på Jag Rullar som handlade om kompressionslösa motorer där kolvringarna hade fastnat.
*pettson* wrote: Har jobbat med saab och opel på märkesverkstad. Problemet där är förutom koksning ett helt annat. Ringarna fastnar i ringlande och antingen sörplar det olja eller så tappar man kompressionen helt.
Lösningen är helt annorlunda på märkesverkstan.
Två lösningar finns.
1. tätning med ev olja för att kunna starta upp om den är komplös. Kör varm, håll bilen på 4000rpm några minuter. Lossa en vacumslang. Låt suga in ca 1 liter atf olja när du fortsatt håller 4000rpm ett par minuter. Sen ner på tomgång och preparera för att låta suga in 2 liter vatten medans du håller 4000rpm. Låt bilen gå ner på tomgång. Ut och kör inspirerat med bilen på höga varv. Kör lugnt innan avstängning. Nu är systemet avsotat från kolvringar via ventiler och kat.

2. Riv motorn och byt ringar.. vi använde nr 2 mestadels då nr 1 är effektivare mot kärvande ventiler och regenerering av katslysatorer.
Tack för ett utförligt svar. Vill gärna inte riva hela motorn om jag verkligen inte måste. Jag får nog plocka toppen i vinter för en genomgång. Vet ni någon i Stockholmsområdet som renoverar och konverterar toppar? Jag har lite för mycket projekt och alldeles för lite tid för nåt sånt själv.
Återigen tack för era svar!
Peo
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Komptest b18a

Post by Dimman »

Jag skulle rekommendera Krilles Motor i Eskilstuna/Torshälla dryga timmen från Stockholm.
Han brukar ha färdiga toppar med hårda avgas säten som jag tror kostar under 4 tusen förutsatt att du har en topp i retur.
Ring och kolla supertrevlig/seriös motorenoverare.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Komptest b18a

Post by A-masen »

Blyfrikonverterade topplock finns hos flera av dom vanliga Volvoreservdelshandlarna. Kolla avdelningen Övrigt och Amazonrelaterade länkar här på forumet. Samt hos SVIS. Men där skall du vara medlem. Sedan finns det "diverse" småfirmor som utför och säljer konverterade topplock. Googla på blyfrikonverterade topplock Volvo.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

Dimman wrote:Jag skulle rekommendera Krilles Motor i Eskilstuna/Torshälla dryga timmen från Stockholm.
Han brukar ha färdiga toppar med hårda avgas säten som jag tror kostar under 4 tusen förutsatt att du har en topp i retur.
Ring och kolla supertrevlig/seriös motorenoverare.
Tack för tipset!
Jag köpte faktiskt lite grejer av han när jag satte ihop bilen. 3800:- är förmodligen ett bra pris med tanke på jobbet och de nya delarna. Men billigt blir det inte med nya bult etc.

Tänkte åka till SVIS marknaden på lördag. Det är lite knapphändig info på deras sida. Det står bakluckeloppis men är det allt? Måste man vara medlem för att handla på SVIS även en marknadsdag?
Har någon varit där som kan berätta lite om marknaden.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

A-masen wrote:Blyfrikonverterade topplock finns hos flera av dom vanliga Volvoreservdelshandlarna. Kolla avdelningen Övrigt och Amazonrelaterade länkar här på forumet. Samt hos SVIS. Men där skall du vara medlem. Sedan finns det "diverse" småfirmor som utför och säljer konverterade topplock. Googla på blyfrikonverterade topplock Volvo.
Jag hittade några företag. Får kolla priset på SVIS.
Tack för tipset!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Komptest b18a

Post by Arne »

Tack för snabbt svar!
Är detta helt riskabelt? Det är nog kanske dags att riva av toppen för en uppfräschning.[/quote]

Det är riskfritt för motorn och värt ett test före du river ner motorn.
AVG
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

Arne wrote:Tack för snabbt svar!
Är detta helt riskfritt? Det är nog kanske dags att riva av toppen för en uppfräschning.
Det är riskfritt för motorn och värt ett test före du river ner motorn.[/quote]

Okej kanske värt ett test. Eftersom jag självklart har full tank kanske det lättast med en förbikoppling till en femlitersdunk. Slipper jag diesel i tanken.
Har någon annan provat detta och i så fall med vilket resultat?
Blev förövrigt medlem i amazonklubben idag (bättre sent än aldrig).
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

Är fortfarande lite skeptiskt till diesel i motorn. Läste att dagens diesel innehåller en massa joks som inte är så bra i en bensinmotor.
Är det någon som testat crc motorrengöring?
Har köpt en burk och tänkte testa det innan jag plockar av toppen.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Komptest b18a

Post by A-masen »

Jag har ingen erfarenhet av detta, men Googlade lite efter produktdatablad och annan info. I beskrivningen säger dom att det löser upp avlagringar, sot etc. etc. Men dom säger inget om hur snabbt det verkar. Blir motorn ren på nolltid, eller måste man upprepa behandlingen flera gånger?

Om ingen annan korrigerar eller fyller på med info, så får du bli testpilot. Berätta sedan om resultatet.

Bara ett påpekande. Det skrevs ju lite på kemispråk om innehållet, som man vanligtvis inte kan, men det framgick att det innehöll paraffinolja. Det är samma sorts olja som finns i CRC 5-56. (kanske även WD-40?) En ganska enkel olja med måttliga prestanda och kvalitéter. Förr i världen hette den ofta symaskinsolja. Och till den som är nyfiken, Googla på CRC Motor Flush produktdatablad.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Komptest b18a

Post by peoa »

Nu har jag kört motorrengöring. Jag körde en sväng så att motorn skulle vara riktigt varm innan jag hällde i medlet. Sedan höjde jag upp tomgången lite, i med medlet och sedan vänta i ca 15 min. Hällde ur oljan som var ordentligt svart. Nu tror jag att min motor var förhållandevis ren eftersom den har genomgått en större service. Förhoppningsvis rensades den dock på sot. Jag har inte hunnit göra ett komptest än så jag återkommer när det är gjort. Men jag tror att rengöringen är ett bra sätt att förlänga livet på motorn. Kan tänka mig att skillnaden är betydligt större på en riktigt skitig motor.
Post Reply