Stromberg renovering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Stromberg renovering

Post by cbratticus »

Amazon -68 med b18 som inte vill gå igenom bilprovningen pgr av hög Co. Halt så jag har tänkt se om jag kan renovera förgasaren. Öppnade förgasaren idag och såg att nålventilen var väldigt sliten och hoppas att det är problemet. Behövs några special verktyg för att renovera dessa stromberg förgasare?
Har en sats med ny nål och ventil, membranet och massa packningar. Spjällaxeln var betydligt längre än den som sitter på så får se om jag kanske kan kapa till den . Hur lossar man nålen?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stromberg renovering

Post by Lars Bd »

Börja med att läsa verkstadshandboken på volvoamazonpictures där står de flesta svaren. Har du rätt reservdelar? Förmodligen behöver du även byta munstycke också.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Re: Stromberg renovering

Post by cbratticus »

Osäker eftersom axeln var längre, dock så har jag ett par olika stromberg liggandes men jag har ingen aning vad som skiljer dem åt. 175 cd-2 satt på motorn sen har jag en 175 cd -2s . Vad skiljer dom åt? Vad jag märkt hittills så fjädrar nålen i en av dom och i den andra sitter den stumt. En nål som är lögn att få loss förövrigt. Jaja bara bilen blir besiktad så har jag hela vintern att fördjupa mig i förgasarvärden.

Kan även få tag på en SU förgasare som har tillhört en dubbel uppsättning men det borde väl funka att använda som enkelförgasare med?? Passar SU samma grenrör,insug som stromberg ?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Stromberg renovering

Post by Lars Bd »

175 CD 2 är nog en B20 förgasare och ja Su passar mot insuget.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Stromberg renovering

Post by Weber_b20 »

cbratticus wrote:Kan även få tag på en SU förgasare som har tillhört en dubbel uppsättning men det borde väl funka att använda som enkelförgasare med?? Passar SU samma grenrör,insug som stromberg ?
Som Lars Bd säger så passar Su perfekt mot den flänsen.. Jag körde igenom besiktningen med en enkel Hs6.. Som satt som dubbelmontage i original..
Gissningsvis lär man byta nål och munstycke till nåt mer anpassat, om man är seriös vill säga! Det var inte jag. Montera o se glad ut :lol: Lättjusterat med en mutter undertill. Och godkänt på besiktningen blev det också :grin:
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Re: Stromberg renovering

Post by cbratticus »

Lars Bd wrote:175 CD 2 är nog en B20 förgasare och ja Su passar mot insuget.

Som Lars Bd säger så passar Su perfekt mot den flänsen.. Jag körde igenom besiktningen med en enkel Hs6.. Som satt som dubbelmontage i original..
Gissningsvis lär man byta nål och munstycke till nåt mer anpassat, om man är seriös vill säga! Det var inte jag. Montera o se glad ut :lol: Lättjusterat med en mutter undertill. Och godkänt på besiktningen blev det också :grin:[/quote]

Perfekt ! Då ska jag montera su förgasaren och testa med Co mätare får vi se om värdena blir bättre. Tack!
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Stromberg renovering

Post by StefanM »

vad är det för sats du har? Nåt italienskt universal från Misab eller vad? Med rätt delar så ska det bara vara att montera och särskilt viktigt är ju rätt nål och munstycke. Du kan ju inte bara ta en sats från vad som helst om det är så det är?
Post Reply