Amazon 66:a

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
antesvante
Posts: 2
Joined: Mon Oct 19, 2015 7:58 pm

Amazon 66:a

Post by antesvante »

Hej! Jag har vart i väg och köpt en Amazon 66:a.
Och ska bygga om den, och min fråga är vad skulle ni bygga för motor? Och hur skulle ni gå tillväga?

Vill försöka komma upp i 300 hk i alla fall.

Men kom gärna med idéer.

Tack på förhand :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Amazon 66:a

Post by Per L »

Måste det vara en volvomotor?

Det allra billigaste för att nå 300 hk är nog annars att ta en SAAB-motor. Tar du en 2,3 liters Aero-motor så behövs i princip bara ett "grovt" avgassystem och ny mjukvara. Tar du en 2-litersmotor når du pss ca 280 hk.

Mjukvaran kan du själv lägga in med en dator, en lämplig "sladd" (kostar runt en tusing om du köper en ny) och T7Suite (laddas ner gratis). Det finns forum på nätet där du kan ladda ner lämplig mjukvara för olika stadier av effekt och hårdvara. Du måste dock vara aktiv på forumet för att få tillgång till dessa mjukvaror.
Med T7Suite kan du dessutom själv göra vilka ändringar du vill i motorns mjukvara. Fast då krävs det förstås att du vet vad du gör för jag har för mig att det är ca 1500 olika parametrar man kan ändra.

Per L
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon 66:a

Post by Arne »

Om du inte använder en Volvo B230 Turbomotor så satsa på en BMW motor, den är enkel att få ur massor med effekt.
SAAB nja...
Om du går in i Sävarturbo forumet så får du mycket tips där. http://forum.savarturbo.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
AVG
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Amazon 66:a

Post by Per L »

Arne:

Det är inget fel på BMW-motorer. Jag har säkert kört 100.000 mil med BMWs olika 6-cylindriga motorer (3,0 och 3,8 liter). Och det kanske också är enkelt "att få ur massor med effekt" om man inte bryr sig om vad det kostar! Jämför du med vad det kostar att öka effekten rejält i en SAAB-motor så kan du knappast ens köpa en kamaxel till BMWn.
Det tar mig 10 minuter med en bärbar dator och "sladden" (en CANUSB från Lawicel) att öka effeket i min gamla SAAB 9-3Aero med 50-60 hk (till runt 250-260 hk). Lika enkelt är det att göra den original igen. Byter jag avgassystem kan jag komma upp i närmare 300 hk och skall jag gasa "länge" behöver jag ha en större intercooler också.

Du rynkar på näsan åt SAAB och det är väl OK att du tycker så men har du verkligen kört SAAB Aero så mycket att du kan avge ett omdöme om deras motorer?

Volvos B230 är nog också ett bra alternativ men jag känner inte till hur enkelt det är och vad det kostar att öka effekten i dessa motorer till 300 hk som TS vill.

Per L
antesvante
Posts: 2
Joined: Mon Oct 19, 2015 7:58 pm

Re: Amazon 66:a

Post by antesvante »

Helst en Volvo motor då jag har rätt mycket grejer till det, men jag vet inte om jag ska köra, turbo, förgasare motor eller insprutning?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Amazon 66:a

Post by Per L »

I en gammal Amazon passar väl egentligen en förgasarmotor bäst. En med stora kanaler och ventiler, många förgasare, som går orent på tomgång och som behöver varvas hårt för att ge någon effekt. Och som man behöver skruva med för jämnan för att den skall gå bra.

Insprutning har fördelen att du får lika mycket effekt som med många förgasare men utan nackdelar som tex svårt att ställa in dem så att man får en bra tomgång och behovet av att ständigt skruva för att det skall fungera bra. En nackdel är dock att det inte är lika lätt att förstå sig på insprutning som förgasare. I alla fall för mig.

I en riktig turboinstallation kan du få ett härligt vridmoment vid låga varvtal som gör att motorn känns mycket större än den egentligen är. Gillar man att åka omkring och varva sin motor så är turbomotorn dock inte så bra eftersom den vanligtvis ger sin maxeffekt vid 5-6000 varv och max vridmoment vid långt lägre varvtal. Utgår man bara från en turbomotor så är det troligt att man får mest ökad effekt per investerad krona.

Min personliga erfarenhet av sugtrimmade motorer (VW 1200-1500-1600, Renault 10, Austin Cooper) är att jag alltid blev missnöjd med resultatet. Dvs jag fick mindre effekt än jag hoppades på.
Den SAAB 99 -71 som jag turbotrimmade blev jag dock helnöjd med. 0-150 km/tim på 13 sek vid 1,6 bars laddtryck var rätt hyfsat på 70-talet. Fördelen med turbo är ju också att blir man missnöjd med effekten är det "bara" att höja laddtrycket till man blir nöjd. En annan fördel med min SAAB var att det på 1,5 timme gick att återställa motorn till ett originalt utseende. Väldigt praktiskt när man skall besiktiga bilen.

Och sist men inte minst måste du också ställa dig frågan vad du skall ha bilen/motorn till. Det blir förmodligen olika bästa val om du skall köra dragracing med bilen jämfört med att mest glida runt med bilen men med möjlighet att köra ifrån kompisarna när det behövs.

Per L
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Amazon 66:a

Post by 22244VF »

Lägg i en M60B44/M62 så är du nästan hemma direkt! 286hk om jag inte minns fel.
Trevligt med v8 också :) M62 vet jag har aluminiumblock men är osäker på vad den väger.
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
Post Reply