K-kam i en B 18Amotor

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

K-kam i en B 18Amotor

Post by Gusten-37 »

Om det sitter en K-kam i en B 18 A motor vad har det för nackdelar förutom dålig tomgång och vill ha högre varvtal
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by Lars Bd »

Dåliga egenskaper kommer inte av endast kamaxeln, det är kombinationen av rätt kam, fel bränslesystem, avgassysten samt tändkurva och topp som ger uselt resultat. Jag har aldrig hört talas om att B20E/F 74 som har F kammen original skulle haft dålig tomgång.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by Hasse63 »

Hm F-kammen satt inte originalmonterad på B20F. F-motorn hade inte 84,9mm (B20E) höjd på toppen utan 87mm och såldes inte i Sverige vad jag förstår... Har en topp som suttit på en 73 140. B20F har 125hk jämfört med B20E som har 135hk

F-kamen såldes som tillbehör tillsammans med S och R.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by Gusten-37 »

Om man mäter på Ventillyftarna hur mycket lyfter en frisk K-kam, jag tror att kammen är sliten på nocken.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by Lars Bd »

Hmm tydligen en släng av dyslexi eller så är det dags att använda läsglasögon, E/F hade K-kam 74 och inget annat. Fortfarande gäller dock att med rätt saker rätt inställda omkring B18 blocket med i princip valfri kam fungerar motorn bra. Effektkurvan blir naturligtvis olika beroende på vilken kam som används och om en egenskap är en nackdel beror på hur motorn ska användas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by Gusten-37 »

den som haft motorn säger att det sitter en k-kam i den och den har gått bra , jag vet att det sitter fel delar i den Tack för svaren
Biggles
Posts: 2
Joined: Wed Jan 06, 2016 12:26 pm

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by Biggles »

På en 80 hk B18 A med Zenithförgasare och enkelt avgasframrör så får varje vassare kam än original A kam ett problem med att tömma avgaserna. Med ett dubbelt framrör fungerar det utomordentligt med något vassare kam. Nu är väl K väldigt snäll o mest lik gamla C-kammen (123 GT).
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: K-kam i en B 18Amotor

Post by droopy »

Jag hade en b18 med K-Kam i min ungdom.. plockade ihop motorn själv med en topp med lite större ventiler och en weber 36dcd.
Den gick bra på tomgång och blev starkare på låga varv. perfekt om man drog släp/husvagn. Inga större effektökningar men kanske 15-20hk mer än en bra A motor. Så med en vettig topp, K-.Kam och en förgasare som kan ge lite mera och ett extraktorgrenrör/avgas så kunde motorn utnyttja kammen bra.. R och S kammar var dom som sattes i bilar där man ville komma upp i Hk oftast då med steg 2-3 toppar och dubbelförgasare..
Finns säkert andra slipningar nuförtiden som är värre.. Att bara byta kam är nog inget bra alternativ om man vill få starkare motor..
Det är flera saker som bör bytas ut..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply