b20 kokar

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

b20 kokar

Post by patrikmeck »

tjena har ett drygt problem med min amazon. den kokar som rubriken säger. det räcker med att den står på tomgång nån minut efter start. det hela börja med att topplocks packningen gick, så jag fick in olja i vattnet och tvärtom. pytte packning och sköljde ur kylarn från olja. och sköljde igenom motorn. ( öppnade dränerings skruven på blocket och fyllde i med vatten i kylarn, sen stängde jag igen skruven och starta motorn i nån minut. tömde sen motorn och fyllde i nytt vatten. men den kokar endå.

vattenpumpen inspekterade jag vid ett tidigare tillfälle innan toppackningen gick. bladen såg då fina ut. kan det hända att oljan har skadat bladen på vattenpumpen kanske?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: b20 kokar

Post by Lars Bd »

Gör en ny felsökning och förutsätt inte att toppackningen är hel bara för att den är ny. Kokar den eller bubblar den över? Kokning innebär att vattentemperaturen stiger över kylvattnets kokpunkt och vattnet förångas, bubbla över kan den göra om kompressionen går ut i kylvattnet. Båda alternativen ger samma symptom. Eftersom problemet uppstod i samband med packningsbyte gissar jag att det fortfarande är ett packningsproblem. Lite olja i vattnet skadar inte vattenpumpen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

Re: b20 kokar

Post by patrikmeck »

har plockat ner motorn nu igen och det var mycket rätt vatten i oljan igen. samt att det ryckte i kylaren när man hade den igång. så någonting har ju blivit galet vid topplockspacknings bytet. jag har märkt att det ligger olja nere vid bulthålen för toppen. detta lär väll ha gjort att bultarna inte dragit ner toppen mot blocket riktigt för jag hittade ingen skada på packningen när jag lyfte toppen. kan ni ge några bra tips på hur man kan få rent hålen. och vad man ska tänka på vid packningsbyten. ( jag gjorde så klart rent toppen och blocket från gammal packning när jag bytte senast.)
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: b20 kokar

Post by Per L »

Jag brukar ta en smal plastslang som jag stoppar ner i hålet och suger upp oljan (med munnen).
Man suger förstås bara upp så mycket olja att man garanterar inte får in olja i munnen.
Sedan blåser jag ut oljan i tex en konservburk, suger igen osv tills det inte finns mer olja i hålet.

Om motorblocket är "klent" kan det mycket väl hända att blocket spricker vid gängorna om man har för mycket olja i gänghålet när man drar topplocksbultarna.

Per L
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

Re: b20 kokar

Post by patrikmeck »

okej tack för tipset ska prova det :)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: b20 kokar

Post by Lars Bd »

Det finns i princip inte ens en teoretisk möjlighet att spräcka ett friskt block genom att skruva i en skruv för hand i ett oljefyllt hål. Vilket tryck är det i en cylinder vid max effektuttag och vilka blockspräckande krafter blir det? Jämför sedan med att dra en skruv för hand i ett oljefyllt hål.
Att fylla skruvhål med olja och sedan dra i skruven är däremot ett utmärkt sätt att rensa gängorna både på skruven och i hålet från föroreningar (t.ex. rost sot koks och liknande). Själv föredrar jag vapenfett som har en rengörande effekt men samma olja som gängorna ska smörjas med vid montaget är ett utmärkt gängrensningsmedel.
Om blocket skulle spricka vid en sådan operation fanns det en skada sedan tidigare och det var redan "skrot".
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: b20 kokar

Post by Per L »

Var och en får väl själva bedöma risken med att ha olja kvar i topplocksbultarnas gängade hål. Själv tycker jag att det är att ta en onödig risk.
Jag har aldrig råkat ut för att spräcka något motorblock. Men så rensar jag också alltid hålen innan montering.

De flesta tillfällen jag läst om att motorblocket spruckit gäller BMWs M30- och S38-motorer.
Jag citerar direkt ur BMWs original verkstadshandbok till 630CS-635CSi (med M30-motorn):
"Det får inte finnas någon olja i botten av hålet, eftersom det finns risk att bultarna då visserligen kan dras med föreskrivet moment, men inte utövar sitt fulla tryck mot cylindertoppen. Dessutom kan motorblocket spricka"

Per L
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: b20 kokar

Post by Lars Bd »

Jag glömde nämna att gängrensning med olja/fett ska ske på lösa delar och inte då motorn momentdras. Vid slutmontering ska det inte finnas olja i hålen så i det fallet håller jag med.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

Re: b20 kokar

Post by patrikmeck »

tjena grabbar jag har fortfarande inte fått bukt på problemet. plocka lös toppen igen rengjorde gamla packningsytan och sköljde ur olja ur kylare och motor. beställde ny packning (misab 0,8mm) moterade ihop igen. jag var extra noga med att få ut olja ur gängade hål denhär gången. starta motorn gick jämt och fint. sen börja han gå upp och ner i varv och öka i tempen. tog en provtur för att försöka få ner tempen men den bara steg. åkte hem och öppna olje locket på kåpan och jovisst vatten i olja igen :( för står inte vad som kan ha gått fel. kände på kylar slangarna övre varm men undre var kall. detta har jag inte upplevt förut. nån som har nån fundering?
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: b20 kokar

Post by 46-68 »

Är ytorna på block och topp plana och utan skador är det väl sprucket nånstans.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b20 kokar

Post by QV »

ett leak down test på motorn eller en eklare variant är att trycksätta cylindern med biltemas produkt... den med tändstiftsfänga i ena änden och luftanslutnin i andra änden.

Lyfter du sedan bort vipparmsbryggan så kan du trycksätta med några kg och lyssna varifån luften går ur.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply