Bakre vevaxeltätning

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by Arne »

Har man trimmat motorn något så är det en fördel med simringar.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by Lars Bd »

På vilket sätt är radialtätningen bättre än filtring vid trimmning?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by Arne »

Tål högre varvtal utan att släppa genom olja.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by amazon guy »

På tal om filtring i bakre vävaxeltätning, kan någon förklara Volvos tanke bakom att montera filtring istället för packbox? Det fanns ju packboxar redan i vad jag vet början på 60talet, så varför envisas med att använda en sån nonsens som filtring? Helt obegripligt....när jag köpte min ´69 så läckte den som en såll därifrån....är helt medveten om att packboxen hade inte heller hållt i 46 år, men hur länge håller en filtring egentligen?

Dennis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by StefanM »

en filtring som är korrekt monterad och motorn är i skick kan hålla otroligt länge om den inte torkar ut vilket är det vanligaste felet. Bilen står väldigt länge och den blir torr och de första sekunderna utan olja eldar upp dem. En del har ju monterat dem torra och råkar ut för samma grej...........
Att bara se de som en dålig grej fungerar alltså inte för sååå dåliga är de inte.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by amazon guy »

StefanM wrote:en filtring som är korrekt monterad och motorn är i skick kan hålla otroligt länge om den inte torkar ut vilket är det vanligaste felet. Bilen står väldigt länge och den blir torr och de första sekunderna utan olja eldar upp dem. En del har ju monterat dem torra och råkar ut för samma grej...........
Att bara se de som en dålig grej fungerar alltså inte för sååå dåliga är de inte.
Ha, inte vet jag, har i alla fall inte vågat att sätta dit en filtring igen för det är ju ett jäkla jobb för bara ett experiment.....samtidigt som så övertygat om dess förträfflighet blev jag inte heller......

Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by Per L »

Kan det inte vara så enkelt att filttätningen är ett arv efter B14 och B16 och att man inte tyckt att det var värt pengarna att göra om konstruktionen mitt i en motors produktlivslängd.

På min P1800 sitter det ju P-boxar på flera ställen som i tex bakaxeln, styrsnäckan och överväxeln. Så P-boxen var inte bara känd utan också använd av VOLVO på den tiden (i alla fall av deras underleverantörer).

Per L
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by amazon guy »

Per L wrote:Kan det inte vara så enkelt att filttätningen är ett arv efter B14 och B16 och att man inte tyckt att det var värt pengarna att göra om konstruktionen mitt i en motors produktlivslängd.

På min P1800 sitter det ju P-boxar på flera ställen som i tex bakaxeln, styrsnäckan och överväxeln. Så P-boxen var inte bara känd utan också använd av VOLVO på den tiden (i alla fall av deras underleverantörer).

Per L
Låter ganska sannolikt....det krävdes ju kåpemodifiering för en standardmått packbox.....
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by Lars Bd »

Materialet i tätningarna på B21 och framåt är viton då det gummi som fanns på 60-talet inte tålde värmen i motorn, en oljeindränkt filtring har däremot inga problem med varm motorolja. Så anledningen är sannolikt att inget annat material fanns med en livslängd och ett pris som var acceptabelt.
Även idag är Viton relativt ovanligt i tätningsringa/radialtätningar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by Lars Bd »

Arne wrote:Om du tar den bakre kåpan från B21/B23 så tänk då på att de gängade skruvhålen för oljetråget är M6. B18/B20 har UNC 1/4"
Alternativet är då att ta en kåpa från B30 69-73 som bör ha rätt gänga (1/4") enligt http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... ttning.php har B30 inte filttring.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by StefanM »

värt att poängtera är ju att det finns mängder med andra motorer som har filtringar utan problem. Det är ju inget som är isolerat till volvo direkt.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by amazon guy »

StefanM wrote:värt att poängtera är ju att det finns mängder med andra motorer som har filtringar utan problem. Det är ju inget som är isolerat till volvo direkt.
Personligen har jag hittills bara jobbat med Porsche 356 och 50-60tals Alfa Giuliettas motorer, eller snarare plockat isär än att sätta ihopa dom igen, och ingen av dom hade filtring som vevaxeltätning, så när jag hittade den på Amazonen så kom det som en chock :S , trodde först att det var någon klåpare före mig som satt dit den som nåt slags tillfällig lösning..... :roll:

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakre vevaxeltätning

Post by QV »

Chock eller inte
Jag ser inte bekymret

Jag har långt större bekymmer med korkpackningen till ventilkåpan än vad jag någonsin har haft med filtringen.
Den läcker nämligen olja... några droppar.

Skall vi kolla på den stora läckan så är det vevhusventileringen

Men när det gäller olja och sådant får folk göra som de vill. Det är inte mina pengar

/Jan

Jag säger alltså inte att simringar är bättre/sämre än filtringen utan att filtringen gör sitt jobb. Skall man lägga pengar på att förbättra bilen ifrån dess grund så är ny fördelare och elektronisk tändning bättre investering enligt mig. Detta tillsammans med en M41 så blir det rätt trevligt. Men folk gör som de vill. Om den rullar på vägen är jag nöjd.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply