Zenith VN36 beter sig konstigt

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Zenith VN36 beter sig konstigt

Post by F41 »

Jag har renoverat förgasaren till min amazon, bytt alla packningar, munstycken, gasspjäll och axel mm och bilen går alldeles utmärkt bra. Var och besiktade i går (blankt papper!) och fick hjälp att justera tomgångsblandningen till en lagom nivå.
Men...
Gasen kärvar, vill inte gå tillbaka mot tomgångsskruven och känns allmänt trög. När motorn är avstängd så känns allting precis som det ska, när jag vrider spjället löper allting lätt och fjädrar tillbaka utan problem. Det är bara när motorn går som spjället är kärvt. Det måste vara motorns vakuum som gör att spjället kärvar, men hur kan man åtgärda det? Har smörjt spjällaxeln så gott jag kunnat, men det hjälper inte.
Någon som varit med om liknande bekymmer?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Zenith VN36 beter sig konstigt

Post by Lars Bd »

Det verkar lite märkligt men kan något vara felmonterat? Ta bort gasreglageaxeln mellan torped och förgasare, prova igen om det blir någon skillnad. Om det är undertrycket i insuget som är orsaken borde samma symptom uppstå om man med ett långt finger eller verktyg pressar spjällaxeln ner mot insuget och manuellt åstadkommer samma kraft som vacumet gör. Har hålen i förgasarhuset för spjällaxeln bussats?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Zenith VN36 beter sig konstigt

Post by F41 »

Jag hade bussningen i konsolen för spjällaxeln som huvudmisstänkt först eftersom jag har bytt den och den var ganska tight, så jag har testat med borttagen gasreglageaxel. Däremot ska jag pröva förslaget med att trycka på spjällaxeln manuellt och se hur det beter sig.
Jag har bara bytt spjällaxel och spjäll rakt av och inte bussat om. Detta delvis beroende på att de bussningar som följde med i kitet inte passade på axeln. De var för små, så jag antog att de kanske var avsedda för chokespjället. (som jag lät sitta kvar orört) Hur går man tillväga om man skulle vilja bussa om i förgasarhuset? ska man borra upp hålen eller sitter det redan en bussning där som man knackar ur?
Att något kan vara felmonterat kan dessvärre inte uteslutas, men jag tyckte att jag var noga när jag monterade och dubbelkollade med sprängskissen.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Zenith VN36 beter sig konstigt

Post by Lars Bd »

För att byta bussningen ska hålet borras/brotchas, den nya bussningen kan behöva justeras till rätt innermått efter montage. Eftersom både hål och axel slits kommer hålet att bli V-format och en ny axel ligger på 2 punkter i slitna hål, kanske kilar axeln fast på grund av detta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Zenith VN36 beter sig konstigt

Post by F41 »

Det låter som en trolig felkälla faktiskt. Jag ska ta ett snack med min lokala mekaniska verkstad och se om han kan hjälpa mig. Det känns som att det kan vara lämpligt att använda sig av lite mer proffsig utrustning än skruvdragare och biltemaborrar för det här jobbet...
Tack för hjälpen så länge! Återkommer med resultatet!
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Zenith VN36 beter sig konstigt

Post by F41 »

Nu är det löst!
Jag fick efter lite om och men tag på en pensionerad motormeck av den gamla stammen som fortfarande håller på lite på hobbynivå hemma i verkstaden. Han hjälpte mig att få i de nya bussningarna, så nu är gasaxeln glapp- och kärvfri!
Tack Lars Bd för tips och råd!
Post Reply