Page 1 of 1

Trimning av Amazon B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers!

Posted: Sun Aug 21, 2016 5:54 pm
by mike1800
Trimning av Amazon B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers!
Michael Bengtzing wrote: "Trimning av Amazon B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers! Motorrummet på min röda Volvo -64. Borrning till B20, planad B20 topp med större 44mm insugsventiler/35mm avgasventiler och konverterad till blyfri bensin!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-21!)
Image
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-21!)

Motorrummet på min röda Volvo -64. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör, planad B20 topp med större 44mm insugsventiler/35mm avgasventiler och konverterad till blyfri bensin!
Har installerat vassare K-kam och ny kamdrevsats från KG Trimning. Här har jag tillfälligt monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter, enkelt att byta tillbaka.
Volvon går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Listan på trimförslag går från lättare trimning till kraftfullare:

Översyn/renovering av dubbla SU förgasare och byte till KD nålar

Om förgasarna är slitna/glappar i spjällaxeln kan det vara dags för en renovering!
Köp reparationssats till SU-HS6:
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1961-1968.

Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248

Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!

Image

För kvalitetsrenovering av dubbla SU kan jag rekommendera Uno Kruse i Hallstahammar som utför en helrenovering till nyskick!
(Fick nyligen information att tyvärr så kan Uno Kruse inte åta sig mer renoveringar just nu p.g.a hälsoskäl!)

SU-specialisten kan renovera dina SU förgasare till bra priser och säljer även reservdelar:
https://sites.google.com/site/suspecialisten
Adress till SU-specialisten:
Lars Gyllenhäll
Umevägen 146B
91136 VÄNNÄSBY
SWEDEN
TEL: 070-5411840
Epost: suspecialisten@live.se

VP Autoparts i Fristad säljer renoverade SU och har stort sortiment på reservdelar till SU, renoveringssatser till SU-HS6 mm:
VP Autoparts AB
http://www.vp-autoparts.com
Besöks-/postadress:
VP Autoparts AB
Industrivägen 7
513 32 FRISTAD, Sverige
Tel: 033 - 20 64 64
E-Post: info@vp-autoparts.se

Förgasarteknik säljer nya och renoverade SU. Rekommenderar Förgasartekniks Webbshop. Här kan man beställa kompletta gasreglagesatser, förgasardelar, renoverings och servicesatser, nålar, flottörventiler mm:
http://www.forgasarteknik.se/
Förgasarteknik
Tåby 32
61492 Söderköping
Tel 0125 44030 Säkrast kvällstid 17-22 må, to, fr.
Epost: info@forgasarteknik.se
Gasreglagesats Volvo B18. Artikelnummer FTN101: Komplett sats för dubbla SU-förgasare med hållare för aluminiuminsug.
Reparationssats SU-HS6 Artikelnummer: CRK249.
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1961-1968.
Nya dubbla SU-HS6 nålar, KD nålar för mer effekt, 115hk!
Artikelnummer: AUD1501. Volvonummer: 237248

Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!

Här finns 7 extra hästkrafter för Amazon 1962-66 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har avgasgrenrör med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

Image

Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör.

Image

Köp 2st nya brickor grenrör med fjäderfäste för B18B!
VP-Autoparts Produktnr 419416

Kapa dina gamla brickor med fjäderfäste och gör dem "halta".

Montera och du har minst 7hk mer vid tex omkörningar!

Image
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga den 2016-06-12!)

Kontrollera tändningen!

Serva tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och tex nya NGK tändstift.

Image

För de som inte vill ha en original Amazon Bosch fördelare så montera elektronisk fördelare, tex programmerbar ...

1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar av Christian Strömblad!
Christian Strömblad wrote: "Yes! Äntligen. Efter en timme på rygg under instrumentbrädan, med bromspedalen som huvudstöd fungerar varvräknaren även med 1-2-3 Ignition på plats.

Lösningen var att (som tipsats om här tror jag...) vända på kabeln som går genom "pickup:en" på baksidan av varvräknaren så att den går enligt bilden nedan.

Bidrar med en bild på hur det är kopplat som kanske kan hjälpa någon med samma problem!"

(Christian Strömblad Svenska Volvo Amazon klubbens Forum den 2016-07-24!)
Image
(Foto av Christian Strömblad Svenska Volvo Amazon klubbens Forum den 2016-07-24!)

Mer info i Christian Strömblads Foruminlägg 1-2-3 Ignition, programmerbar fördelare!

Oljebyte!

Gör oljebyte med 3.75 liter helsyntetisk olja. Montera ett nytt Volvo oljefilter.

Plana topplocket och ev. konvertera till blyfri bensin!

Generellt plana toppen ca 2 - 3 mm.
Är det en E-topp så är den 85 mm tjock original och då kan 1 - 2 mm vara lagom planing.
Är det en A-topp på 87mm så kan 2 - 3 mm vara lagom.
En kompression på 10:1 - 10,5:1 är OK.
Vid högre kompression eller glödtändning så tanka 98-oktan på Cirkle K (Statoil).
För B20 montera samtidigt en tunn topplockspackning 0,8mm.
Vid planing av topp, passa samtidigt på att fräsa i härdade avgasventilsäten, dvs konvertering till blyfri bensin!

Konvertering tex B20 topp 1974 (140an) med insugsventiler 44mm och 35mm avgas till blyfri bensin! Be din B18/B20 maskinshop att fräsa i 4 härdade ventilsäten för avgasventilerna, dvs konvertering till blyfri bensin!

Bearbeta B18/B20 toppen vid planing av topplocket/konvertering till blyfri bensin!

Porta, sätt i större ventiler. Tex B20 topp med större insugsventiler 44mm och 35mm avgas.
Enklast och billigast är att köpa en B20 topp från slutet av 140-serien 1974-1975!

Lämna din nya B20 topp med 44mm insugsventiler, 35mm avgas till din favorit B18/B20-maskinshop för konverterad till blyfri bensin!. Dvs fräsa in härdade ventilsäten för avgasventilerna!

Image

Det är tydligen tum gängor på en original B20 topp 1975 (240an) med insugsventiler 44 och 35mm avgasventiler!
Till och med 1976 hängde den gamla B20-motorn fortfarande med i 240 L-modellen! Inte snygg men hållbarare än betong!

Image

Byte till vassare kamaxel, nya lyftare och ev. ny kamdrevsats

Tex Volvos K-kam ger bra vrid och högre effekt genom hela registret!
För B20E med K-kam, KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Går mycket bra tillsammans med insprutning!
Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!

Image

Borra B18 blocket till B20!

Borra till B20 men behåll B18 motornr! Montera en planad B20 topp med 44mm insugsventiler, 35mm avgas och konverterad till blyfri bensin!

Maxtrimning av B20 med dubbla Weber 48or som ger 205hk!

Det här passar bra vid tävling/träning på motorbana, Gelleråsen, Nürnburgring etc
men inte på en klassisk Volvo i originalskick!

Image

Det är aldrig för sent för att börja trimma eller tävla!

/Hälsningar Baby Blue Racing Team!

Tillbaka till Forumet! eller
Till Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida!
Till Svenska Volvo Amazon klubbens Hemsida!

© /mike1800 " ;-) "