Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
ZMM
Posts: 1
Joined: Tue Aug 30, 2016 11:22 am

Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

Post by ZMM »

Jag har nyligen köpt en 123Ignition tändfördelare.
Det går ju ställa in en mängd olika tändkurvor på den.

Är det någon som kan rekommendera vilken tändkurva jag bör använda?

Min motor är:
B20B
B20B topplock med 44 mm insug, 35 mm avgas, konverterad till blyfri med härdade ventilsäten
K-kamaxel
Avgasgrenrör med "dubbla" utblås
Förgasare: SU HS-6 med de stora luftfilterna (3 bultar), KD-bränslenål
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

Post by A-masen »

Utan att ha någon erfarenhet, men antar att man utgår från den fördelaren som satt där innan. På 123 Ignition hemsidan står det ett antal olika fördelare i en tabell och vad det motsvarar för tändkurva i 123 Ignition.

Sedan kan man ju ha ändrat motorns ursprungsutförande och då kanske det finns en tändkurva som något motsvarar en annan fördelare i tabellen som kanske fanns i en motsvarande förändrad motor? Åtminstone bör du få en fingervisning om åt vilket håll du skall pröva.
Amazonroffe
Posts: 4
Joined: Thu Jun 15, 2017 7:47 pm

Re: Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

Post by Amazonroffe »

Lite sent svar.... Jag har en B20B och en 123 Ignition tändfördelare och enligt instruktionen är det tändkurva nr 7.

Jag passar på att fråga en annan fråga och det gäller vacuumslangen till tändfördelaren. Med den rekommenderade tändningen går det dåligt (skulle behöva vara högre tändning på låga varv) men det fattas vacuumslangen så det är väl därför. Jag har ingen anslutning och har andra SU-förgasare utan anslutning. Hur sitter anslutningen original? Sitter den på grenröret eller förgasaren? Skulle uppskatta en bild. /Rolf
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

Post by QV »

På min amazon sitter den ovanför spjället på förgasaren.
Enligt mig en lite konstig placering men så är jag ingen motorkonstruktör heller.

Det "normala" enligt mig är på insugningsröret.
Så en nippel där.

Om du har ett vakuumservo på bilen så är det inkopplat på insugningsröret.
Nippeln till ett vakuumservo har ett "stort" hål i sig. Utan att ha tittat i dom på flera årtionden skulle jag säga runt 5mm

Nippeln man använder till fördelaren har då ett litet hål i sig (c:a 1mm)

Drar man ut slangen ur fördelaren så får då motorn lite luft fel väg och kommer inte att påverkas så mycket
Drar man ut slangen ur vakuumservot så får motorn mycket luft fel väg och kommer att stanna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonroffe
Posts: 4
Joined: Thu Jun 15, 2017 7:47 pm

Re: Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

Post by Amazonroffe »

Har haft hjälpservo (1-krets), men det gick sönder så jag slängde det (ångrar det nu). Nippeln sitter kvar för servot (pluggat). Jag får väl göra någon koppling till insugningsröret då. Det är inte så viktigt att det är original. Var bara intresserad av hur det var tänkt från början. Har inga problem med läckage idag. Motorn går fantastiskt fint på tomgång med dubbla förgasare! Som "konstruktör" är jag intresserad av om den sitter ovanför spjället. Då är det inget vacuum förrän man öppnar spjället. Intressant! I min värld borde tändningen vara så hög som möjligt tills man kör med full gas, eftersom det är då det är mest risk för spikning. På nya motorer finns knacksensorer som förhindrar skadlig knackning. Jag tycker det är mest rimligt att köra på insugningsröret./Rolf
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilken tändkurva till 123 Ignition tändfördelare?

Post by TVR »

På mina sitter nippeln för undertrycket också på förgasarna, precis vid spjället ovanpå förgasarna. Fast givetvis på den sidan av spjället där det bildas undertryck. Borde vara lika på QV:s bil.
Insuget funkar givetvis lika bra.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply