Ventiknack låga varv B18 D

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Bombardi
Posts: 12
Joined: Thu Mar 01, 2012 5:24 pm

Ventiknack låga varv B18 D

Post by Bombardi »

Har ventilknack på låga varv, justerat 2 ggr första gången 0,50 kall och sedan 040 varm. Liten förändring ventilerna hade 0,70 när jag började.
Ljudet försvinner från 1500 varv och högre.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ventiknack låga varv B18 D

Post by A-masen »

Enligt min instruktionsbok är det samma avstånd 0,40 - 0,45 både inlopp och utloppsventiler och både varm och kall motor. (Tänk om allt annat vore lika enkelt här i världen. :roll: ;) )

Men, man kan lura sig med ett bladmått. Vipparmen slits ju bara på den ytan där ventilskaftet trycker och ytan i sig själv är mycket större. Det var en debattör här tidigare, Hasse 63, som föreslog hur ett bladmått skulle se ut för att ge ett rättvist mått. Bladmåttet skulle alltså vara mycket smalare så att det bara mätte på den aktuella slitytan. Han beskrev detta i en tråd, med tydliga bilder som bör finnas här på forumet.
Man kanske skulle komma till idealet med t.ex en pianotråd i rätt diameter? (Min gissning)

Hasse, var är du?

I sammanhanget om man inte har ett bladmått eller inte vill klippa sönder ett fungerande, Sådana stålband som sitter runt lådor och kartonger är 0,5 mm. Jag avser alltså sådana svart/blåeloxerade band som är vanliga på tyngre godsförpackningar. Om man använder ett sådant band har man kommit närmare rätt värde. Finjustering får man göra när man har rätt utrustning.
Bombardi
Posts: 12
Joined: Thu Mar 01, 2012 5:24 pm

Re: Ventiknack låga varv B18 D

Post by Bombardi »

Felet finns inte i ventilspelet, har upptäckt ett större glapp i kamdrivningen, dreven som troligtvis inte är bytta på 50 år,kan det påverka ventilknacket?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ventiknack låga varv B18 D

Post by Arne »

Det blir missljud i själva kamdrevet då navet håller på att släppa från backeliten.
AVG
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Ventiknack låga varv B18 D

Post by Per L »

För 45 år sedan körde jag min B18 Amazon från Örebro till Göteborg. När jag saktade ner för att stanna och äta på halva vägen började motorn låta fruktansvärt illa. Vad jag minns slamrade den ungefär som en gammal 60-tals Mercedes 190 diesel (på tomgång och straxt över). Så fort varvtalet ökade försvann oljudet så jag hoppade över maten och åkte vidare till Götet. Och kom fram utan problem.

När jag bytte kamaxeldreven försvann oljudet.

Per L
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ventiknack låga varv B18 D

Post by Hasse63 »

Det är massor som kan orsaka oljud men som du själv, Arne och Per är inne på så är det troligen kamdrevet som är boven...

OT: Hade ett block där det mesta var bytt men hade ett knack som kom vid belastning, en kolv kantrade i ett av loppen ;(
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bombardi
Posts: 12
Joined: Thu Mar 01, 2012 5:24 pm

Re: Ventiknack låga varv B18 D

Post by Bombardi »

Det var kamdrevet, stålnavet på fiberdrevet hade lossnat helt och transmissionskåpan stoppade hjulet från att lossna helt. Motorn är nu helt tyst från ventilknack. Tack för tipsen.
Post Reply