Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Post by Zappafan »

För att göra en lång historia kort, så fixa man till en Amazon (1966 med overdrive) 2000 & körde med den året runt t.o.m 2007 , fick tag en fabriksny Zenith som funkat klanderfritt tills man tog fram den för två år sedan (stått sen 2007 startad varje år) när man körde sist hade man upp förgasaren & rengjorde, men vill ändå tveka med/vid accpumpen går in vid gaspådrag, började nu fundera på om man skulle försöka få tag i SU:are & montera dit, kanske inte för den enorma effektökningen utan mer för det hör hemma under huven.. 8)
tips, åsikter, förgasare till salu?
ps. första Amazon man hade så fick jag en påse med Zenithförgasare som man lyckades få ihop en väl fungerande förgasare av...

Image
Toppen planad nån mm. oportad, blyfri konverterad, K kam, ståldrev, grenrör med dubbelt utblås, rostfritt avgassystem...
Last edited by Zappafan on Wed Jul 05, 2017 8:12 pm, edited 1 time in total.
Amazon -66 overdrive
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Vilken förgasare...

Post by 46-68 »

Vill du ha en förgasare som bara fungerar så sätt dit en Stromberg cd175, inte speciellt upphetsande men bilen går framåt utan åthävor. Se till att hitta en frisk och sätt i ny nål, munstycke och nålventil så kommer den fungera. Har du Zenith fallförgasaren idag så måste du byta insuget också.
Annars finns det Weberkit som passar på zenithinsuget, jag har inte provat dessa men weber brukar funka bra.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Har som gillat fallförgasaren så blir det nån förändring så blir det nog dubbla SU, Weber 36/36 funkar nog bra men är lite för epigt med tanke på den berömda spjällaxeln, hade dubbla Weber 45:or på en trimmad Ascona A ,jösses vad jag gillade dom förgasarna..Image (tyvärr sålda sen länge..)
Den är ju typad en gång i tiden med "värre" effekt & overdrivelåda.. ;)

(satt 123 GT emblem på skärmarna + stolar & det är tydligen den kraftigare (senare) overdrivelådan i...)
Image
Amazon -66 overdrive
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vilken förgasare...

Post by Hasse63 »

Själv har jag gått över till dubbla SU HIF6 från DCD 36/36. bättre på flera sätt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Verkligen ingen som ligger på ett komplett kit (förgasare/insug) renoveringsbara eller okey, till hyfsat pris?
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

På väg från Svedala... 8) (grenröret behöver jag egentligen inte, har redan ett med dubbelt utblås på + rostfritt avgass.)
Image
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken förgasare...

Post by QV »

själv köpte jag ett grenrör med ett utblås på tradera. Men det var naturligtvis avdragen bult och sneborrat så det kräver ju några justeringar för att bli OK. Man kanske skall se sig om efter ett nytt bättre :roll:

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Undrar om jag inte har ett liggande förutom det här....
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Ja nu ligger dom hemma, inte helt oväntat känns det ju ganska glappt i spjällaxlarna, funderar på att köpa en repsats (duger det att borra eller ett måste att ha en brotsch? blir bättre förståss.. ) ,blir sugen att prova som dom är men chansen att det bli bra/bättre, är väl att se till dom är hyfsat fräscha före man börjar försöka justera in...
Image
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Beställde en renoveringssats på Förgasarteknik.se, började kolla lite idag, ja då upptäcker man spjället har överströmningsventil? det har ju inte det som följer med satsen, fel sats? nix tydligen hade B20 B sådana, men han verkar sjyst skulle få skicka ner dom jag hade & byta till sånna som var korrekta (men utan öv. strömmningsventil) tydligen har spjällen med överströmningsventil en annan vinkel i stängt läge, dessa står mer lodrätt än dom utan.. sen skojade han det är ju lite förlust i flöde pga. överströmningsventilens läge..
Image

Image
Amazon -66 overdrive
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilken förgasare...

Post by TVR »

Alla rekommendationer jag sett säger att man ska slänga spjällen men ventiler och sätta dit vanliga. Fast vad vet jag, man kan ju tycka att det skulle vara någon vits med att de sitter där. Har bytt på min Hundkoja och där fungerar det i alla fall väldigt bra utan. Även på min B20, som inte har originalförgasare, har jag numera spjäll utan ventiler utan att märka någon nackdel.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Låter ju bra det....
Amazon -66 overdrive
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilken förgasare...

Post by Lars Bd »

Överströmmningsventilen har med avgasutsläppskontroll vid motorbroms att göra och påverkar inget i övrigt förutom att de stör luftflödet något vid fullgas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Sådärja, till slut fick man tummen ur .... :D gick otroligt fint direkt :shock: ,nu blir det väl ut å prova om den gör mätarn ut... :lol:
Image

sen skulle man fixat upp motorummet åxå.. :oops:
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Eftersom det inte fanns några emblem på skärmarna vid köpet, så tänkte jag faktiskt "dekaltrimma" lite & sätta dit sportemblem... 8)
Image
Amazon -66 overdrive
Post Reply