Page 5 of 5

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sat Aug 26, 2017 12:37 pm
by QV
har någon gång fått ner bilen i 0,7 på motorväg. Detta med 4:10, OD och rätt tändinställning.
Normalt är runt 0,8 och ibland upp mot 0,9 så de ligger där.

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Wed Sep 06, 2017 7:07 pm
by Zappafan
Alltid kul med lite extra då man beställt ett paket/brev... Image , tänkte prova (lite starkare) LED-lampor bak på Amazon...
Image

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Sep 07, 2017 5:37 pm
by Zappafan
Lite bättre ljus blev det, alldeles lämpligt... 8)

:original
Image
:LED
Image

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Fri Sep 08, 2017 9:11 am
by A-masen
För att mäta bättre eller sämre ljus kan man använda en "gammaldags" exponeringsmätare. Några exempel: http://www.samlarkameror.com/exposure_meter.htm
Även många "analoga" systemkameror (gamla pappersbildkameror) hade på senare tid en inbyggd exponeringsmätare. Har den ett visarinstrument så går det att använda en sådan också. Se till att du mäter på samma avstånd, samma ljus omkring (helst mörkt) Även bilens färg kan påverka om man mäter på olika bilar, så byt helst lamporna i samma bil om man vill jämföra. Även strålkastarna kan mätas. T.ex om man vill kolla reflektorerna eller glasen etc. etc. Men gå en liten bit längre bort om du mäter strålkastarna.
Exponeringsmätarna har en omräkningsfunktion med filmkänslighet, slutartider, avstånd m.m. Den biten behöver man inte använda här. Det är bara det uppmätta ljusvärdet som är intressant. Och som sagt, mät under så lika förutsättningar som möjligt.

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Fri Sep 08, 2017 10:21 am
by Zappafan
Nu ljuger ju mobilkameran lite, men som sagt ljusare blev det, lite förvånad då man läste att dom rekommenderade att man köpte samma färg på lampan som glaset... (Rött i det här fallet..)

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Fri Apr 03, 2020 8:22 pm
by Zappafan
Fortsätter väl i samma tråd, köpte ny bagagerumsmatta (textil typ nålfilt) & reservhjulsöverdrag, för det finns väl inte nytillverkade av gummi? (originalmattan ligger kvar under, men har blivit ful & börjar släppa bitar ur.....)
Image

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Apr 14, 2022 2:40 pm
by Zappafan
Budade hem dom hära, (weber 40) så det blir väl en uppdatering nångång framöver , har aldrig varit nån riktig fan av SU:are....
Weber 40 478635500_4a8b2b96-56a9-4d9d-8e7c-07ea316af698.jpg
Weber 40 478635500_4a8b2b96-56a9-4d9d-8e7c-07ea316af698.jpg (214.05 KiB) Viewed 1010 times

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sun May 15, 2022 7:28 pm
by Zappafan
Bäst att köpa på sig lite "delar"... 8)
extraktor.jpg
extraktor.jpg (52 KiB) Viewed 888 times

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sun May 15, 2022 7:30 pm
by Zappafan
Hade varit kul att kanske få ut 120-130 hk....

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Dec 15, 2022 9:25 pm
by Zappafan
Ropade in dessa på Tradera, är det bra grejor tro?
IMG_E3013.JPG
IMG_E3013.JPG (249.92 KiB) Viewed 604 times

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sun Jan 15, 2023 3:05 pm
by Hasse63
Kul med lite grejor då och då...

1985-86 Satte jag biltemas värsta (har för mig att de var vita) rally gasdämpar bak på en 142, fram nya oljedämpare, byte även till rallydämpare. min dåvarande sambo klagade att det blev stötigt. jag höll med om det och bytte till olje.. som att åka på en gammal lastkärra från 30-talet.
Glöm inte att lufta dom... tryck ihop de några gånger stående, och lägg inte omkull dom innan montage,

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sat Jan 21, 2023 4:29 pm
by Zappafan
Jag hade gula Biltemadämpare på en Opel Ascona A (fram) stenhårda & gick aldrig sönder Image , har snackat med vår lokale trimningsexpert (har bromsbänk & dom flesta maskiner för div. motorjobb, han hade visst portat 320 toppar hittills...) tyckte man skulle göra för blyfritt, B20 ventiler & styrningar, kompa 11-1, ståldrev (sitter redan där) men däremot tyckte han inte K-kammen var så bra utan hellre en Enem-profil P2 som han kunde slipa på ett fräscht kam ämne....120-130 HK lät inte vara några som helst problem.... 8)