Page 1 of 1

Dragning av topplock...

Posted: Wed Jan 04, 2017 2:30 pm
by djrogga
De här med Nm och kg....? Tänkte köpa en egen momentnyckel,jag som har lånat hela tiden....

Montering av renoverad topp till B20

Nu det här med Nm,står här på Jula och ska köpa en....den mindre står det 19-110 Nm och den större 41-210 Nm

Om man ska dra allt som behövs med moment i en motor....typ B20.

Vilken skulle ni ta.....?

Re: Dragning av topplock...

Posted: Wed Jan 04, 2017 3:01 pm
by A-masen
Det beror ju på i vilket "arbetsområde" du skall dra skruvar och muttrar. På en motor förekommer det väl lite mer än bara topplock som skall momentdras. Och när man byter mellan sommar- och vinterhjul skall det numera dras med moment. Det är i alla fall viktigt på alufälgar. Och grubblar man över enheterna på dragmomentet så finns det omvandlingstabeller på nätet.

Re: Dragning av topplock...

Posted: Wed Jan 04, 2017 4:23 pm
by Lars Bd
Ingen av dom funkar till hela motorn och det räcker inte ens med båda. Oljetråget ska dras 8-11 Nm och ramlagren 130 Nm.

Re: Dragning av topplock...

Posted: Wed Jan 04, 2017 8:46 pm
by QV
Jag upplever att de högre momenten är de som jag vill ha momentnyckel till. Så det var den första nyckel jag köpte.
1/2" vart den första.

När jag sedan efter några år även ville dra de "mindre" muttrarna med moment så vart det en 3/8" momentnyckel.
Det som står på tur är en 1/4" med låga moment (eller 3/8" eventuellt). Man saknar denna ibland till "finrenoveringarna" men det har jag gjort i några år redan...

Ramlager, toplock och hjulbultar används den till.
3/8" används till grenrör och dyligt. Vissa bilar sitter det trångt till och man vill inte göra om jobbet.

/Jan

Re: Dragning av topplock...

Posted: Tue Jan 10, 2017 10:19 am
by Fulagula
Hej

Och vem drar småmuttrar/skruv och hjulmutter med momentnyckel? Använder sällan/aldrig momentnyckel...

Re: Dragning av topplock...

Posted: Tue Jan 10, 2017 12:17 pm
by Lars Bd
Den som vill slippa oljeläckage, sönderdagna skruvar och tappade hjul använder momentnyckel.

Re: Dragning av topplock...

Posted: Fri Jan 13, 2017 6:44 pm
by droopy
Hej

Som många påstått behöver man iaf 2 st. Nm är kg om man delar med 10 så 210 Nm är 21Kg (med en anings feltolerans)

Dom lägre momenten kan man lära sig att känna det svåra är att dra lika om det är ex ett oljetråg med en massa skruvar..

En vanlig M8 skall dras ca 2kg (20Nm) sedan ökar det med M10, M12 o.s.v

Räkna med att köpa en eller 2 st som täcker in dina vanligaste moment och hyr eller låna för dom mera extrema högre momenten, finns ingen anledning att ha en momentnycker som kan dra 36Kg om man behöver den var 10 år eller så. Hyr en över helgen istället. kanske 2 st som klarar 20-280 Nm räcker.. dom är inte direkt billiga.

Tänk på att använda nya bultar speciellt i topplock (dom sträcker på sig då man drar dom) lär om dom skall vara torra eller infettade då man drar momentet. Dra en gång tills det säger "klick" i en enda svepande rörelse, då uppnår man bästa resultat. Ett ex. skruva åt skruven en aning så att du med ett tag kan slut dra tills momentet uppnås utan att ta ett nytt tag eller stanna straxt innan momentet uppnås. Gör samma med samtliga bultar.

Nu leker vi väl mest med gjutjärnsmotorer.. men på ex. en aluminiumtopp är det extra viktigt att vara noga.

Re: Dragning av topplock...

Posted: Sun Jan 15, 2017 4:40 pm
by QV
Fulagula wrote:Hej

Och vem drar småmuttrar/skruv och hjulmutter med momentnyckel? Använder sällan/aldrig momentnyckel...
När jag plockade ihop Porschemotorn så "skulle det vara kul" att ha en men jag drog ventilkåpa och oljetråg på känn. Fungerar det också men ibland vill jag att det skall kännas "extra bra". Det som var mest kännsligt var grenröret... ingen bra konstruktion och man var tvungen att välj leverantör av packningen med omsorg också....

men krisar det så fungerar fiskevåg och linjal också.

/Jan
och drar man muttrar med "rasterlåsbrickor" så är dessa med "klick" värdelösa. Där tror jag biltemas med "visare" eller fiskevåg blir bättre.

Re: Dragning av topplock...

Posted: Fri Jan 27, 2017 8:07 am
by droopy
Ett tips: Jag fick lära mig en gång i tiden att det var viktigt att även lossa topplocks bultarna i rätt följd d.v.s baklänges (sista först) för att undvika spänningar i topplocket. Förmodligen viktigare på aluminium toppar men skadar inte att göra även på gjutjärns motorer.

Re: Dragning av topplock...

Posted: Wed Feb 01, 2017 9:46 pm
by Fulagula
Drar man sönder bultar och måste ha momentnyckel till hjulmuttrar och oljetråget så kanske man ska låta nån annan dra åt det? Enda jag momentdrar är toppen, och knappt det..lite känsla måste man väl ha?

Re: Dragning av topplock...

Posted: Fri Feb 03, 2017 9:34 pm
by QV
Känsla är en sak, men för att få rätt moment (vilket då inte är samma sak som att dra bulten till ett moment) så måste gängor vara rensade, uppoljade. Så när man nu har rensat gängorna och tagit fram oljekannan så varför inte ta fram momentnycken också...

För drar man i en rostig gängpaj bult så måste den dras mycket hådare för att presskraften skall motsvara det man får av en väloljad rensad gänga med lägre åtdragningsmoment.

/Jan

Re: Dragning av topplock...

Posted: Sat Feb 04, 2017 2:32 pm
by Nils Järnberg
Det gäller ju oavsett vad man drar med.
Att allting är fräscht är ju en förutsättning för ett bra resultat.
Att man inte använder momentnyckel betyder ju inte att man drar ihop gängpaj och rostig bult.