Dragning av topplock...

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
djrogga
Posts: 12
Joined: Fri Dec 30, 2016 6:49 pm

Dragning av topplock...

Post by djrogga »

De här med Nm och kg....? Tänkte köpa en egen momentnyckel,jag som har lånat hela tiden....

Montering av renoverad topp till B20

Nu det här med Nm,står här på Jula och ska köpa en....den mindre står det 19-110 Nm och den större 41-210 Nm

Om man ska dra allt som behövs med moment i en motor....typ B20.

Vilken skulle ni ta.....?
Veteranbil 1 Volvo Amazon Kombi B20B -65
Veteranbil 2 Oldsmobile Toronado 425 -66
Veteranbil 3 Beach Buggy 1600 TLE -67
Veteranbil 4 Opel Diplomat 327 PG -67
Bruksbil VW Passat cc R3,6 DSG -12
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dragning av topplock...

Post by A-masen »

Det beror ju på i vilket "arbetsområde" du skall dra skruvar och muttrar. På en motor förekommer det väl lite mer än bara topplock som skall momentdras. Och när man byter mellan sommar- och vinterhjul skall det numera dras med moment. Det är i alla fall viktigt på alufälgar. Och grubblar man över enheterna på dragmomentet så finns det omvandlingstabeller på nätet.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dragning av topplock...

Post by Lars Bd »

Ingen av dom funkar till hela motorn och det räcker inte ens med båda. Oljetråget ska dras 8-11 Nm och ramlagren 130 Nm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dragning av topplock...

Post by QV »

Jag upplever att de högre momenten är de som jag vill ha momentnyckel till. Så det var den första nyckel jag köpte.
1/2" vart den första.

När jag sedan efter några år även ville dra de "mindre" muttrarna med moment så vart det en 3/8" momentnyckel.
Det som står på tur är en 1/4" med låga moment (eller 3/8" eventuellt). Man saknar denna ibland till "finrenoveringarna" men det har jag gjort i några år redan...

Ramlager, toplock och hjulbultar används den till.
3/8" används till grenrör och dyligt. Vissa bilar sitter det trångt till och man vill inte göra om jobbet.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Dragning av topplock...

Post by Fulagula »

Hej

Och vem drar småmuttrar/skruv och hjulmutter med momentnyckel? Använder sällan/aldrig momentnyckel...
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dragning av topplock...

Post by Lars Bd »

Den som vill slippa oljeläckage, sönderdagna skruvar och tappade hjul använder momentnyckel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Dragning av topplock...

Post by droopy »

Hej

Som många påstått behöver man iaf 2 st. Nm är kg om man delar med 10 så 210 Nm är 21Kg (med en anings feltolerans)

Dom lägre momenten kan man lära sig att känna det svåra är att dra lika om det är ex ett oljetråg med en massa skruvar..

En vanlig M8 skall dras ca 2kg (20Nm) sedan ökar det med M10, M12 o.s.v

Räkna med att köpa en eller 2 st som täcker in dina vanligaste moment och hyr eller låna för dom mera extrema högre momenten, finns ingen anledning att ha en momentnycker som kan dra 36Kg om man behöver den var 10 år eller så. Hyr en över helgen istället. kanske 2 st som klarar 20-280 Nm räcker.. dom är inte direkt billiga.

Tänk på att använda nya bultar speciellt i topplock (dom sträcker på sig då man drar dom) lär om dom skall vara torra eller infettade då man drar momentet. Dra en gång tills det säger "klick" i en enda svepande rörelse, då uppnår man bästa resultat. Ett ex. skruva åt skruven en aning så att du med ett tag kan slut dra tills momentet uppnås utan att ta ett nytt tag eller stanna straxt innan momentet uppnås. Gör samma med samtliga bultar.

Nu leker vi väl mest med gjutjärnsmotorer.. men på ex. en aluminiumtopp är det extra viktigt att vara noga.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dragning av topplock...

Post by QV »

Fulagula wrote:Hej

Och vem drar småmuttrar/skruv och hjulmutter med momentnyckel? Använder sällan/aldrig momentnyckel...
När jag plockade ihop Porschemotorn så "skulle det vara kul" att ha en men jag drog ventilkåpa och oljetråg på känn. Fungerar det också men ibland vill jag att det skall kännas "extra bra". Det som var mest kännsligt var grenröret... ingen bra konstruktion och man var tvungen att välj leverantör av packningen med omsorg också....

men krisar det så fungerar fiskevåg och linjal också.

/Jan
och drar man muttrar med "rasterlåsbrickor" så är dessa med "klick" värdelösa. Där tror jag biltemas med "visare" eller fiskevåg blir bättre.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Dragning av topplock...

Post by droopy »

Ett tips: Jag fick lära mig en gång i tiden att det var viktigt att även lossa topplocks bultarna i rätt följd d.v.s baklänges (sista först) för att undvika spänningar i topplocket. Förmodligen viktigare på aluminium toppar men skadar inte att göra även på gjutjärns motorer.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Dragning av topplock...

Post by Fulagula »

Drar man sönder bultar och måste ha momentnyckel till hjulmuttrar och oljetråget så kanske man ska låta nån annan dra åt det? Enda jag momentdrar är toppen, och knappt det..lite känsla måste man väl ha?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dragning av topplock...

Post by QV »

Känsla är en sak, men för att få rätt moment (vilket då inte är samma sak som att dra bulten till ett moment) så måste gängor vara rensade, uppoljade. Så när man nu har rensat gängorna och tagit fram oljekannan så varför inte ta fram momentnycken också...

För drar man i en rostig gängpaj bult så måste den dras mycket hådare för att presskraften skall motsvara det man får av en väloljad rensad gänga med lägre åtdragningsmoment.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Dragning av topplock...

Post by Nils Järnberg »

Det gäller ju oavsett vad man drar med.
Att allting är fräscht är ju en förutsättning för ett bra resultat.
Att man inte använder momentnyckel betyder ju inte att man drar ihop gängpaj och rostig bult.
Äntligen med Amazon igen!
Post Reply