Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by droopy »

Har just googlat runt på kylvätska utan vatten och får för mig att denna uppfinning borde vara optimal för äldre motorer.

Många b18-B20 liter av överhettning varma dagar speciellt om dom går på blyfritt. Går att lösa med större kylare eller elektrisk kylfläkt, men numera finns det även vattenfri kylvätska som skall kyla bättre och inte "koka" och som har en livslängd av sällan skådat slag (lär inte behöva bytas). Dyr.. ja men det låter väldigt bra just för äldre bilar som lätt blir varma. Någon här som provat ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by Lars Bd »

Länk?
Överhettning känns inte som ett vanligt problem på en B18/20 som har servats även i kylsystemet. En misskött motor med helt eller delvis igensatt kylsystem kommer inte att bli bra med vattenfri kylvätska utan en ordentlig rengöring av kylsystemet och då fungerar det även med vatten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by A-masen »

http://www.evanscooling.se/produkter
Jag förordar inte det här på något sätt, men säger inte emot det heller. Jag har stött på reklam om det tidigare och funderat på det. Jag har även mailat till firman med några enkla frågor, som dock inte handlade speciellt om bilar.
Jag har även försökt grubbla över vad det kan vara för vätska. Den fryser normalt inte, den har hög kokpunkt uppåt 3 - 400°C och den orsakar ingen korrosion och är inte giftig. Det närmaste jag kommer med dom amatörmässiga kunskaper jag har är: Paraffinolja!
Oavsett om det är paraffinolja eller inte, så håller jag med LarsBD's råd om att man måste göra rent kylsystemet grundligt om man skall byta till detta. Det var lite angränsande funderingar i min fråga till firman.

"Förr i världen" brukade paraffinolja kallas för symaskinsolja.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by droopy »

Den skall fungera ner till -40C Folk som provat sätta eld på den med gaslåga har misslyckats. Vatten innehåller syre vilket orsakar korrosion, det vattenlösa ger ingen korrosion vilket kan vara bra för gjutjärnsmotorer..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by TVR »

Att motorn inte kokar med Evans eller andra liknande produkter beror ju inte nödvändigtvis på att kylmediet överför värme bättre än vatten/glykol utan på att kokpunkten ligger högre. Motorn blir med andra ord lika varm ändå så man har fortfarande kylproblem som bör åtgärdas.

Det finns massor av diskussioner, rykten, påståenden på nätet om att vattenfria produkter både brinner och har orsakat andra problem. Sant eller falskt? Jag har inte satt mig in i detta så jag säger varken bu eller bä utan uppmanare er att söka info själva och se på det objektivt.
Finns även tillsatser, te x Waterwetter, att blanda i vanligt vatten som anses öka kylmediats förmåga att överföra värme. Kolla även det.

Dock är Lars Bds poäng ovan det som ni ska ta till er. Lös problemet med varför motorn går varm först. Sen kan ni testa andra vätskor om ni vill det.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by droopy »

Frågan är om 87 grader är den optimala temperaturen för en volvo motor.. ? Antar att man satt en sådan termostat för att hålla vattnet under kokpunkten. En del hävdar att en motor går bättre vid en högre temperatur ex 97 grader men med vatten i kylsystemet skulle det innebära risk för att hamna över kokpunkten..Ångbubblor inne i skrymslen kan även ge lokalt höga temperaturer. och med ett vattenfritt system slipper man ångfickor i systemet..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by Fulagula »

Köpte en B20 från en gammal Transit husbuss för några 100 lappar, komplett, blocket och toppen var totalt igensatt med rost som stelnat, blötlade topp/block och högtryckstvättade, svårt ändå att få lös...

Öppna kanaler och bra flöde torde det funka, sen nog viktigt att byta kylvätskan.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by A-masen »

Droopy: "Frågan är om 87 grader är den optimala temperaturen för en Volvo motor.. ? "

87°C gällde förmodligen innan man införde trycksatt kylsystem, eller slutet kylsystem som det också kan heta. På den tiden kokade vatten vid 100°C. När man började att använda glykol (skarven på 50 - 60-talet. Tidigare hade man använt rödsprit som frysskydd, som alltid kokade bort) höjdes kokpunkten på kylarvätskan till 108°C. Förutsatt att man hade maximal blandning 50/50 glykol och vatten. När man sedan införde trycksatt kylsystem höjdes kokpunkten till 120°C. Uppgifterna säger inget om det "krävdes" att man hade glykolblandning, men jag utgår från det.
Den första serietillverkade bil och saluförd till "medelbilsvensson" med trycksatt kylsystem var en modell av Renault och den kom 1961. Vid den här tiden var inte Volvo i täten med nymodigheter. Man var lite konservativ då. Många konkurrenter hade haft t.ex växelströmsgenratorer under ett antal år när Volvo införde det. Ungefär från den här tiden kom den första motorn med remdriven överliggande kamaxel. Det var en tysk bil med namnet Glas. Jag tror dom gick upp i BMW eller någon annan koncern senare? (Kedjedrivet hade funnits i många år)
Jag har inget klart minne av när Volvo införde trycksatt kylsystem, men det finns andra här som vet detta.
Dock var det lite "obalans" mellan bilarna "konkurrensvapen". Fortfarande på 60-talet var det tillval på amerikanska och engelska bilar om dom hade kupévärme. Naturligtvis var dom nya bilar som importerades hit till Sverige utrustade med kupévärme, men i tillverkarländerna var det ingen självklarhet. Säkert vet någon också om Volvo hade kupévärme redan 1927?
Last edited by A-masen on Sat Jan 28, 2017 3:17 pm, edited 1 time in total.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by Fulagula »

Vet inte hur de gamla 50-tals Amazonerna hade, men visst är väl alla B18 med trycksatt kylsystem, vattnet kokar väl inte senare för det är glykol i det, fjärrvärmen håller 130gr tex.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by A-masen »

Fulagula:
Jag har en instruktionsbok här för en Amazon 1963. B18 A-motor. Själva bilen ägde jag för många, många år sedan. Hursomhelst, den hade inte trycksatt kylsystem.
Och jo, kokpunkten höjs till 108°C om man har glykol i vattnet. Och den höjs ytterligare med trycksatt kylsystem, till 120°C.

Ett tillägg: En ostrukturerad koll på VP Autoparts ger svaret om trycksatt kylsystem eller inte. Det kom vid årsmodellskifte 1966 - 1967.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by redheat »

trycksatt kylsystem - är det när det blev expansionskärl ?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by Lars Bd »

Alla kylsystem som har ett lock med en fjäderbelastad packning räknar jag som trycksatta, detta inkluderar då alla Amazoner.
Verkstadshandboken anger övertrycket till 0,23-0,3 kg/cm² på B18/B20 oavsett årsmodell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by A-masen »

Redheat: Det är naturligtvis som LarsBD säger (lite omtolkat) att allt över 0,00 Bar är trycksatt.
I äldre bilar utan expansionskärl kunde övertrycket vara omkring 0,3 Bar. När expansionskärl infördes, 1967 på Volvo Amazon, blev trycket uppåt 1 Bar i kylsystemet. Moderna bilar kanske har ännu mera, uppåt 2 Bar?
Men en liten ledtråd kan vara att om man vill trycktesta ett misstänkt kylsystem, så pumpar man upp ett tryck till omkring 1 Bar i kylsystemet. Sedan väntar man t.ex en kvart eller så. Därefter läser man av på en manometer om trycket har sjunkit något. Om det har det, så har man en läcka någonstans. Eftersom jag har lärt mig detta i början på sjuttiotalet då det fortfarande förekom många bilar med "lågtrycks kylsystem" (0,3 Bar) så torde metoden gälla såväl äldre som nyare bilar.

Ett litet sidospår som jag ibland har funderat över är om det är skillnad på äldre och yngre kylare? Alltså om det fungerar att koppla på ett expansionskärl på överloppsröret på en äldre "lågtryckskylare". Naturligtvis får man försluta det ordinarie kylarlocket och flytta kylarlocket till expansionskärlet också.
Jag gissar att "högtryckskylarna" är lite starkare i lödskarvar och annat än dom äldre "lågtryckskylarna". Någon som vet mer om detta?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by Lars Bd »

Max 0,3 bar (kg/cm²) är vad som gäller i Amazon oavsett expansionskärl eller inte. Provtryck aldrig en kylare till Amazon med mer än 1 bar, 0,5 bar är fullt tillräckligt. Till Amazon finns inga låg eller högtryckskylare, alla har samma värden så det går utmärkt att ansluta 67-70 expansionskärl till äldre kylare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vattenfri kylvätska drömmen för veteranbilar ?

Post by A-masen »

Lars BD: Jag kommer ihåg detta med dom "modernare" kylsystemen när det började komma mer allmänt. Jag tog mitt första körkort 1961 (Lätt MC) och har sedan dess varit "motortrafikant". (I dag är jag gammal, men har körkort A BE CE samt några andra förarcertifikat också)

Vid denna tiden hette det inte trycksatt kylsystem, utan Slutet kylsystem. Det ordet beskrev väl lite bättre vad det handlade om och jag föreslår att vi säger så i stället. Då behöver vi inte fundera över tryck uppåt eller neråt i siffror eftersom det kan vara olika från fall till fall.
Trycksatt kylsystem är ett modernt ord som jag dessvärre inte minns när jag hörde det första gången. Men det kvittar för vi säger slutet kylsystem från och med nu i stället.
Motsatsen heter ju då helt naturligt Öppet kylsystem och avser då äldre bilar som inte har något expansionskärl. ;)
Post Reply