Page 1 of 1

Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Mon Jun 26, 2017 3:39 pm
by Mikael Ekelund
Hej, jag har hängt på forumet länge men hittills inte haft tillfälle att göra några inlägg. Nu är det emellertid så, att jag har ett fel på min Amazonkombi med B 18A-motor av 1965 års modell som håller på att göra mig och min svåger gråhåriga. Jag vore mycket tacksam för tips från den samlade sakkunskapen här på forumet.

Felet är följande: Bilen startar utan problem och kan till att börja med köras utan hinder. Men efter att ha körts en längre sträcka, på någon mil eller två, så märker man att den börjar gå ojämnt (i varierande grad vid olika tillfällen) och så plötsligt dör motorn. Sedan går bilen inte att starta förrän efter en längre paus (som någon gång varat i över en timme) så att den får svalna litet.Därefter går den att starta och köra igen. Vid ett par tillfällen efter sådana återstarter har jag märkt att bilen går bättre med utdragen choke.

Vi har bytt fördelarlock, rotor och brytarspetsar samt tändspolen. Likaså har vi tidigare bytt bränslepumpen mot en nytillverkad från CVI. Förgasaren är renoverad, från VP Autoparts, och monterades för ett par tre år sedan och har inte krånglat tidigare. Vi vet nu inte riktigt vad som kan vara felet.

Eftersom bilen laddar utan konstigheter så måste det vara fråga om ett tändnings- eller bränslefel, föreställer jag mig. I och med att bilen åtminstone när den är kall alltid startar och går så känns det mer som att det finns anledning att misstänka bränslefel snarare än tändningsfel, men ingen av oss har stött på det här konstiga felet tidigare, som dyker upp först efter att bilen körts en längre sträcka. Jag har hört historier om att eftermarknadspumparna inte skulle vara bra, så möjligen är det den nya bränslepumpen som inte fungerar som den skall. Det satt tidigare en äldre pump av typen med glaslock i bilen medan den nya har metalltopp.

Jag undrar nu om det finns fler som råkat ut för detta konstiga fel och tar tacksamt emot alla tips!

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Mon Jun 26, 2017 4:19 pm
by Arne
Har du prövat att lossa på tanklocket då den går dåligt, jag tänkte att det kanske är tätt i avluftningen så det bildas vacuum i tanken och då orkar inte bränslepumpen pumpa fram bränslet.

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Mon Jun 26, 2017 9:14 pm
by A-masen
Om det är som Arne föreslår, vilket jag inte säger emot, så säljer den här firman: http://dpower.se/produkter/tillbehor/ra ... produkter/
en sorts flottör/backventil eller tankavluftning. Den heter Racor LG 100. Det finns även en mindre modell som jag inte hittar beteckning på just nu, men jag har sett den på nätet. Dessutom hade jag den större modellen i båten och det var mycket lyckat. Den mindre torde passa bra i en bil.
Så här är det: Den släpper igenom luft. Både ut och in, men den släpper inte ut något bränsle. Då stänger den om det kommer något sådant.

Lite beskrivning hur det var i min båt: Tanken, som var stor, 150 liter låg i kölsvinet på båten. Det fanns ett påfyllningsrör i vanlig ordning och det fanns en avluftning så att det blev tryckutjämning i tanken. Om jag tankade fullt kunde det hända och hände ett par gånger, att när tanken blev full så fortsatte bränslet upp i avluftningsslangen och rann ut i sjön!!! :O :O :O Tankhandtaget löste inte ut för det blev ju inget mottryck. Som tur var upptäckte jag ganska snart denna fadäs. (Och jag hade sällan råd att tanka fullt heller) Den efterkommande vinterperioden hittade jag denna flottören på Båtmässan och köpte den direkt i utställningsbåset. Detta var i mitten på 90-talet och jag vill minnas att den kostade 800 kr. Det ångrade jag aldrig.

Så mitt förslag, om hypotesen med tanklocket håller, är att du kontaktar firman, den ligger i Kungsbacka och frågar efter den mindre Racor-flottören. Sedan fixar du fast den i något lämpligt utrymme på tankavluftningen. För min flottör var det lite småviktigt att den skulle monteras lodrät. Det fanns en viss marginal som jag inte kommer ihåg nu, men det vet säkert firman som säljer den.

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Mon Jun 26, 2017 9:44 pm
by Lars Bd
Om felet är tät avluftning så bör förgasaren vara tömd på bränsle då motorn stannar. Detta innebär att motorn inte ska starta direkt efter någon timme utan man måste köra startmotorn relativt länge innan pumpen fyllt förgasaren och motorn startar. Kolla gärna genom att lossa bränsleledningarna på båda sidor om pumpen efter ett stopp och starta, kan du då köra flera hundra meter upp till 1km stannar motorn inte på grund av bränslebrist. Tankledningen kan behöva pluggas om det är för hög nivå i tanken.
Har du möjlighet, prova med att byta fördelare.

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Tue Jun 27, 2017 7:28 am
by Per L
Föreslår också att du direkt när bilen vägrar starta kollar
- kommer det rejäla gnistor på tändstiften. Tag tex med ett löst stift, jorda det och sätt på en tändkabel
- pumpar det fram bensin till förgasaren. Lossa bränsleledningen på förgasaren, led ner den i en burk (eller kanske hellre en flaska med smal hals) och se om det kommer bensin. Var jättenoga med att inte spilla bensin och ha gärna en brandsläckare till hands

Ett alternativ till att slabba med bensin vid en varm motor är att köpa en T-koppling och en tryckmätare och koppla in den på bränsleledningen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... g-pa7372sv

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Tue Jun 27, 2017 7:59 am
by QV
Såg att du inte bytt tändkablar.

Kolla motståndet i dom. (borde inte vara det men man vet aldrig)
Att det skulle bli vakuum i tanken på en Amazon! (tillåt mig skratta) har aldrig sett ett lock som inte spiller ut bensin i en uppförsbacke. Men nu har du en kombi och jag tror inte det är bättre där.

Däremot så finns det ett "standardfel" att bensinröret rostar sönder rakt ovanför bakaxeln. Då får man in luft i systemet.
Kolla att det inte fuktar där efter att bilen har stått en stund. Kollas lättats med ett extra genomskinligt bränslefilter då man ser bubblor.

Fördelarens konsekventa betende kollas gärna upp med en tändinställningslampa.
Gradtalet man får vid ett viss varvtal skall vara stabilt med några få graders hoppande. Hoppar den runt mera så har du ett problem.

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Thu Aug 10, 2017 11:48 am
by Mikael Ekelund
Tack skall ni ha för alla tips!

Jag håller på att kolla upp detta allt efter som tiden medger. Jag lovar att återkomma med besked när (om?) jag hittar felet!

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Thu Aug 10, 2017 12:34 pm
by F41
Jag fick liknande bekymmer efter det att jag renoverat min förgasare. (Zenith VN36) Bilen kunde helt plötsligt börja gå dåligt och lägga av. När man hade stått och svurit ett tag under huven kunde den starta igen och gå bra en stund. Bekymret uppträdde inte varje gång utan lite då och då.
Jag lyckades till slut lokalisera felet till flottören. Den nya packningen som sitter bakom blocket där munstyckena sitter var aningen tjockare än den gamla, vilket resulterade i att flottören skrapade i lite och på så vis antagligen hakade fast i stängt läge ibland. Jag slipade av flottören lite försiktigt så att den gick fri, och efter det har det inte hänt igen.
Om du testar att knacka lite på förgasaren när felet inträffar borde flottören ramla ner och öppna.

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Mon May 14, 2018 4:18 pm
by cooljb
Hej alla!! jag har nu oxå råkat ut för detta problem grrr,,, det jag har märkt idag var att det kommer massa bubblor i bensinfiltret så antingen pumpen eller bakåt?? pumpen är ny så konstigt om den inte håller mer än 80 mil jag kört. ska meka i vecka så återkommer vad mitt va för fel
mvh jerry

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Tue May 15, 2018 8:15 pm
by QV
Bensinröret rostskadat ovanför bakaxeln.

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Sun Dec 16, 2018 8:45 pm
by Mikael Ekelund
Jag ber att, sent omsider, få återkomma med facit i den här historien.

Det visade sig vara fråga om ett kombinerat fel, så det var därför det var så svårt att hitta. Det visade sig att tändspolen hade lagt av samtidigt som förgasaren börjat krångla. Efter att båda väl hade bytts ut, så har bilen fungerat utan problem.

Just nu kör jag med en lånad förgasare och det har visat sig svårare än väntat att få tag på en fungerande förgasare. Den förra förgasaren var en renoverad förgasare från VP Autoparts, som alltså var slut efter cirka sju års måttligt brukande. Jag är tveksam till att köpa en nyrenoverad förgasare från dem, eftersom det redan från början varit problem med denna förgasare, då ställskruven visade sig vara för kort vilket tog ett bra tag att komma på. En fungerande begagnad Zenithförgasare har visat sig vara en bristvara, men jag jagar vidare efter en.

Tack till alla som hjälpt till i den här tråden!

Re: Helkonstigt fel B 18-65

Posted: Sun Dec 16, 2018 9:19 pm
by A-masen
På den här sidan: http://www.nbmarine.se/ var det en som byggde/restaurerade en A-Ford. Men motorn och hela drivlinan plus något mer är från Volvo.
Sidan är lite speciell på så vis att man kan inte länka till någon enskild sida, utan du får gå in på startsidan. Där får du välja A-Fordsidor i vänstermarginalen och sedan Dagbok. Om du går till det näst sista inlägget Mars - augusti 2008, så hittar du där han har skaffat en fabriksny ersättningsförgasare från England. Dessvärre finns det vad jag kan se, inget namn eller adress till firman i England. Men sök kontakt med bilbyggaren och fråga direkt. Och när du ändå är inne på sidan, passa på att läsa hela bygghistorien. Jag lovar, det är mycket intressant. Även båtbygget för den som tycker det är roligt.

Och bara en egen liten fundering: Skall du köpa något från England så kanske du bör skynda dig innan Brexit har gått igenom. Ingen tull och annat trams inom EU.