Koppling,svänghjul.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Koppling,svänghjul.

Post by kurre40 »

Har en AZ-59:a med B16 B motor.Jag monterade bort koppling och svänghjul (oljeläcka).När jag tog bort svänghjulet så föll en bricka ned på golvet,ca samma diameter som lagret, tjocklek ca. 0,3-0,4mm.Hålet i brickan ca. samma som diametern på axelns styrning. Vet inte om den var i en liten ursvarvning i vevaxeln som något stöd så inte lagret kan åka in för långt. Det är ju svårt att få den att vara på plats där när man monterar svänghjulet . Eller den har legat mellan svänghjulet och hållaren som håller svänghjulet fast på vevaxeln.
Tackar på förhand
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Koppling,svänghjul.

Post by az123gt »

För var lagren av öppen typ och brickan låg på utsidan av lagret och skyddade det från smuts, den ska sitta fast med en låsring och det ska finnas spår i vevaxeln för låsringen.
Nu för tiden så sätter man dit lager med tätningar och då behövs inte brickan.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Koppling,svänghjul.

Post by kurre40 »

Hej.Om jag har rätt så sitter lagret i svänghjulet och det sitter en plåt med tror 6 muttrar som täcker lagret och håller det och svänghjulet på plats,Därför tror jag att denna bricka som kan ligga i en liten utsvarvning i vevaxeln.Kan det vara något special .När jag plockade bort det så satt lagret i svänghjulet. Ska snart prova den, misstänker att jag får byta lamellerna då ska jag kolla riktigt.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Koppling,svänghjul.

Post by kurre40 »

Som jag skrev i inlägget så trillade en bricka på golvet när jag demonterade kopplingen ,samma mått inv. som utg.axel på lådan.
Eftersom det är öppet lager så la jag den mellan hållaren för lagret och svänghjulet och skruvade fast med de 6 muttrarna .
Men kopplingen funkade ej, fick ej inväxlarna när jag provade med backen så bara skrek det i kuggarna, lamellerna stannade nog inte.
Så jag började demontera kopplingen,men då gick det inte att dra ut växellådan,har fått ut lådan 3-4 mm mellan låda och svänghjulskåpan, där är det stopp.Använde styrdon när jag drog de 6 skruvarna.Vad kan man göra för att få ut lådan?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Koppling,svänghjul.

Post by Lars Bd »

Det låter som att stödlagret fastnat på växellådans axel, detta gör att växellådan inte går att få loss och det krävs mer våld för att lådan ska släppa.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Koppling,svänghjul.

Post by kurre40 »

Hej. Nu har jag fått ut växellådan men inte utan våld ,jag har inte hunnit att gå vidare men min tro är att det är brickan som trillade på golvet , och jag lade mellan svänghjulet och låsplattan med de 6 muttrarna var boven i dramat.Jag tror den skall ligga mellan svänghjulet och vevaxeln ,när det inte är kappslade lager. Om det är någon annan som vet vilket som är rätt så hör av er. (Det gäller B 16 motorn )När man sätter dit kappslade lager så skall väl inte den brickan vara där.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Koppling,svänghjul.

Post by Lars Bd »

Titta i reservdelskatalogen så ser du hur det ska sitta. Sätt tillbaka brickan oavsett kapslat lager eller inte, den gör ingen skada rätt monterad.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Koppling,svänghjul.

Post by kurre40 »

Hej.Jag har kollat B 16B motor som jag har så sitter det bultar på vevaxeln som svänghjulet sätts på. Och stödlagret monteras i svänghjulet och där finns det inget spår som någon låsring kan sitta i. När man har hängt upp svänghjulet på bultarna på svänghjulet så fästes detta med hållare 403039 och
och 6 muttrar.(så lagret går inte in i vevaxeln som på B18.) Jag tror att brickan som föll på golvet har kommit dit av misstag .för den hittar jag ej i reserdelskatalogen för B-16 b motorn.
Post Reply