Gammaldags spisfärg till insug/utblås

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Gammaldags spisfärg till insug/utblås

Post by amazon guy »

Skall snart byta både främre avgasrör (från Biltema och obehandlad), topplockspackning och samtidigt snygga till insuget, men är osäker på vilken typ av färg jag skall använda så att den verkligen håller och inte bränns bort efter en kort tid.
Häromdan så kom jag emellertid att tänka på att jag för länge sen hört talas om eller läst om en gammaldags spisfärg från förr i tiden som skall hålla för mer eller mindre vilka temperaturer som helst och utan att släppa, men kommer nu inte på vad den hette, finns det någon här på forumet som känner till den och minns namnet?

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Gammaldags spisfärg till insug/utblås

Post by Lars Bd »

Kanske menar du spissvärta?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gammaldags spisfärg till insug/utblås

Post by amazon guy »

Japp, det var nog den, har någon här på forumet erfarenhet med lackens hållbarhet i sådana här sammanhang, avgasrör osv?

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gammaldags spisfärg till insug/utblås

Post by amazon guy »

Googlade just spissvärtan och det är nog inte den färgen/lacken jag tänkte på.....

Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Gammaldags spisfärg till insug/utblås

Post by Arne »

Swedol har en värmefärg som håller bra (800 grader), mycket bättre än Biltemas.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gammaldags spisfärg till insug/utblås

Post by amazon guy »

Har just varit i kontakt med Swedol som har värmebeständig färg i två olika nyanser, dock endast på spray och säger att den tyvärr inte heller varar så länge på såna här ytor.
Tror jag går tillbaka till gamla kvalitetsspisfärger som man ev. kan pensla på och letar där istället, eller om man hittar något i USA som ofta är av superb kvalite.

Dennis
Post Reply