B18 går varm

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

B18 går varm

Post by Blomquist »

Fläktremmen gick, och därmed kylningen. Linkade försiktigt till reservdelsbutiken som av en händelse
råkade ligga ganska nära. I med ny rem. Allt bra igen. MEN ganska snart börjar värmeproblemen,
bilen börjar koka. Har nu bytt termostat två ggr. Bytt vattenpump till fabriksny och spolat igenom
övre och nedre kylarslang. Konstaterat att kylaren är het i den övre delen och iskall i botten.
Dit med "ny" kyl. Och där kära forumfolk står jag nu.
Har inga fler idéer om vad det kan bero på. Det går att köra bilen med värmen fullt påslagen,
men det är ganska jobbigt. Blir ju rena bastun.

Någonting har rört sig/ändrat sig vi den första kokningen. Vad?
210 -64, 223 -68
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Post by Blomquist »

En defekt topplocksackning säger en människa på jobbet.
Tryck från motorn letar sig in i kylvattnet och gör att det blir lite som en tryck-kokare.
Vad tror ni om det?
210 -64, 223 -68
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 går varm

Post by 46-68 »

Inte helt omöjligt att packningen for vid den första kokningen. Är motorn öppnad nångång och packningen bytt, eller är den sen det begav sig?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B18 går varm

Post by Lars Bd »

Kokning vid trasig packning beror sällan på för hög temperatur utan mer på att förbränningsgaser (som visserligen är heta) tar plats i kylsystemet och därför trycker ut vattnet. Vid ett sådant fall skulle full värme inte lösa problemet, förbränningsgaser skulle ändå tryckas in i kylsystemet.
Kokar motorn innan den körts riktigt varm? Kan du se bubblor i kylaren/expansionskärlet?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 går varm

Post by 46-68 »

Har du kikat i slangarna så att det inte lossnat någon gummibit som viker ut och hindrar flödet?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Post by Blomquist »

Tackar för era frågor/tankar. Jag tror att toppen suttit sedan Innan Abba fanns. Alltså orörd. Motorn blir varm i normal takt, efter det blir den ännu varmare. Kör man på max kupévärme så klarar man sig precis från kokning. Men det blir djävligt varmt att åka bil. Jag ser inga bubblor när jag tittar under kylarlocket. Vätskan ser inte ut att innehålla olja, jag bytte den i samband med kylarbytet. Slangarna hela och fina. Kylaren blir het i övre delen och kall där nere. Cirkulation verkar därmed endast förekomma i övre delen av systemet. Jag skall försöka hitta någonstans där man kan mäta Co2 i kylvattnet.
210 -64, 223 -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B18 går varm

Post by Arne »

Ett effektiv sätt att rengöra kylsystemet är att fylla på 1 till 2 matskedar maskindiskmedel, ha full värme på och varmkör. Skölj ur kylsystemet noggrant flera gånger efteråt tills vattnet som kommer ut är rent. Fyll därefter på vatten och glykol 50/50 blandning.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 går varm

Post by QV »

För kunna utesluta saker så kör utan termostat.
Allt för att se hur värmen beter sig.

Själv gjorde jag mistaget att byta NOS vattenpump till nytillverkad och samtidigt termostaten.
Så jag vet ju inte om det var den ena eller båda... Men med ny kylare, nytt värmepaket och renspolad motor så ville jag inte ha en motor som går varm.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 går varm

Post by QV »

Lossa på tempgivaren och se om du har någon luft där som djävlas med dig.
Det uppkommer på B18 toppar på båtar...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 går varm

Post by 46-68 »

Blomquist wrote: Wed Jan 24, 2018 8:24 am Tackar för era frågor/tankar. Jag tror att toppen suttit sedan Innan Abba fanns. Alltså orörd. Motorn blir varm i normal takt, efter det blir den ännu varmare. Kör man på max kupévärme så klarar man sig precis från kokning. Men det blir djävligt varmt att åka bil. Jag ser inga bubblor när jag tittar under kylarlocket. Vätskan ser inte ut att innehålla olja, jag bytte den i samband med kylarbytet. Slangarna hela och fina. Kylaren blir het i övre delen och kall där nere. Cirkulation verkar därmed endast förekomma i övre delen av systemet. Jag skall försöka hitta någonstans där man kan mäta Co2 i kylvattnet.
Med den beskrivningen låter det som igensatt kylare...var den ny eller "ny"...?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 går varm

Post by A-masen »

Blomquist: Det är inte CO2 som gäller. CO2 är detsamma som kolsyra, eller koldioxid som det också heter. Dom flesta av oss dricker det varje dag i någon form av mineralvatten, läsk och öl. Och när vi andas så andas vi ut koldioxid eftersom kroppen har tagit hand om syret som fanns där när vi andades in.

Det som det gäller här är Kolmonoxid, CO. Förr sa man bara Koloxid, men numera har man lagt till ordet mon, som är samma ord som mono, som betecknade siffervärdet ett i t.ex musikanläggningar. Motsatsen heter Stereo och betyder två i detta fallet.

Kolmonoxid är den direkt giftiga delen i avgaserna. Den är färglös, smaklös och luktlös. Alltså en mycket lömsk gas. Det går att mäta om man har en CO-mätare: https://www.amazon.co.uk/Gunson-G4125-G ... B002XF1VW6
En sådan kostar lite mer än en tusenlapp. Så det är väl bara verkstäder som är intresserade av sådana, nästan?
Vill du kontrollmäta så åk till en mindre verkstad där dom har tid och vilja att hjälpa dig direkt. Mätningen tar bara någon minut, men det gäller att göra det också.

Koldioxid CO2 är inte direkt giftig i måttliga doser. Det är först när den stiger upp i atmosfären som den ställer till elände. Inte heller där speciellt giftig, men den håller kvar värmen som solen strålar på jorden. Det blir som ett växthus och därav namnet växthusgas. Det blir varmare på jorden med allt vad det innebär av obalans i klimatet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 går varm

Post by QV »

Eftersom jag stavar rätt illa men har ett visst intresse i det Svenska språket (även om stavningsreglerna är helt obegriplig ibland) så finns det vissa prefix i det

Mono ett
Di två (även Bi är två)
Tri tre
Tetra fyra
Penta fem
Hexa sex
Deka tio

Stereo är iochförsig 2 kanaler med ljud (vilket är vad jag har hemma för surrond är inget för mig) men inget Svenskt prefix för 2. Jag är intresserad av två monoblock till min anläggning men det är inte ämnet just nu...

Och varför skriver jag detta då?
Kolmonoxid har en syreatom och koldioxid har två syreatomer.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Post by Blomquist »

Tack Janne och Masen, såna här avstickare gillar jag. Man lär sig något. CO-mätare handlar det om, ja.
Har fått korn på ett ställe som har det, men nu köpte jag på mig ett packningsset i går kväll.
Det kommer med posten i veckan och så bliver det ill att lyfta toppen och titta om packningen är hel. Jag hade ändå
tänkt byta toppen, då jag sedan tjugo år tillbaka har haft en renoverad/blyfrikonverterad ståendes.
I morse åkte termostaten ur, så slapp man åka bastu till jobbet.

46-48: kylaren som sattes i är en nästan ny.
Last edited by Blomquist on Mon Feb 05, 2018 11:43 am, edited 1 time in total.
210 -64, 223 -68
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 går varm

Post by 46-68 »

Ja då kan det vara packningen. Kika även på bypass-kanalen, minns inte rikigt på raken hur det ser ut i B18 men har för mig det är en rörbit under termostaten som ska täppas till när den öppnar.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 går varm

Post by Blomquist »

Bypasskanalen är mycket riktigt en rörstump, den var det fri sikt igenom då jag bytte vattenpump.
Packningen kom med posten häromdagen. Ikväll bliver det topp-byte utomhus i två minusgrader. Man har roligt nästan jämnt.
210 -64, 223 -68
Post Reply