Page 2 of 2

Re: B18 går varm

Posted: Mon Feb 05, 2018 8:42 pm
by 46-68
Det jag menar är att se till att termostaten täpper till den när den öppnar.

Re: B18 går varm

Posted: Wed Feb 21, 2018 1:23 pm
by Blomquist
Toppen åkte av och en av bultarna visade sig stå i vatten och var rostig.
Ett läckage med andra ord, dock inget jag kunde se på topplockspackningen.
Med utomhusläge orkade jag inte gå vidare med felanalysen. Blockytan såg fin ut.
Nu har jag monterat en nyrenoverad topp med ny packning, ny termostat (igen). Nya NGK-stift,
ventilkåpan rengjord, ventilerna justerade, startad och ÄNTLIGEN fungerar kylsystmet som det var tänkt igen.
Bonus blev en mycket sublim motorgång, nästan som en symaskin.
Lite trött på Biltemas motorkuddar bara, dom är väldigt hårda, vilket skapar en del renonans.
Skall se vad som händer om man lägger lite gummi mellan balken och kuddarna.

Re: B18 går varm

Posted: Wed Feb 21, 2018 7:18 pm
by 46-68
Gött mos!

Re: B18 går varm

Posted: Thu Feb 22, 2018 4:47 pm
by Blomquist
Ja verkligen! Som avslutning körde jag ett gammalt husmorstrick här i formiddags.
Ett par hopvikta lappar cykelslang mellan balk och kuddar.
Overkligt stor skillnad i ljudnivå genom hela registret.
Nu blev det mer av det irriterande vindbruset. Bliver till att byta
dörrlister när värmen kommer.

Re: B18 går varm

Posted: Fri Apr 13, 2018 11:15 am
by Blomquist
Suck. Nu var det dags igen. Har kört tre hundra mil och så plötsligt
går nålen upp! Kylaren helt tom(!). I med nytt vatten, samma sak igen efter tre kilometer.
Kollar under och ser att motorn trycker ut vatten genom vevhusventilationen, alltså röret
som går ut på sidan (har ej sluten ventilation). Vad kan det bero på? Kan blocket vara defekt på något sätt?

Re: B18 går varm

Posted: Fri Apr 13, 2018 12:41 pm
by QV
Blomquist wrote: Fri Apr 13, 2018 11:15 am Kollar under och ser att motorn trycker ut vatten genom vevhusventilationen,
:shock: :shock: :shock:

Oppps!, Skulle inte köra fler km med motorn.
Kan tänka mig några felvarianter som alla kräver att toppen åker av.
Kolla först att du inte har fullt med vatten i oljan. Har du vatten i oljan skulle jag riva ut motorn också.

Re: B18 går varm

Posted: Fri Apr 13, 2018 12:51 pm
by Lars Bd
Under förutsättning att det verkligen är kylarvätska som kommer ut ur vevhusventilationen är den mest sannolika förklaringen toppackningen, dålig kvalite, ej korrekt monterad eller ej efterdragen. Har det varit glykol i oljan under drift måste lagren kontrolleras då glykol får oljan att tappa smörjförmågan helt eller delvis.

Re: B18 går varm

Posted: Fri Apr 13, 2018 2:53 pm
by Blomquist
Efterdragning gjorde jag. Blir nog till att tjacka ny topplockspackning. Igen.
Jag tömmer ur oljan för säkerhets skull också. Ända ljuspunkten är att utomhustemperaturen
är betydligt behagligare nu än förra mecket som var i februari.

Tack för era svar. Skönt att ingen gissade på skador i blocket.

Re: B18 går varm

Posted: Sun Apr 29, 2018 5:54 pm
by Blomquist
Toppen åkte av. Det var felaktigt åtdragen bult som var orsaken.
Ett av bulthålen innhöll olja/vatten, vilket inneburit tryck under bulten, som därmed
inte får korrekt moment. Det är vad jag gissar. Alla bulthål nu kollade, ny packning och nya bultar monterat.
Efterdragning också utförd. Nu väntar vi på nästa ras. Dröjer förhoppningsvis, så attt rostlagning kan ta vid,
börjar bli akut på sina ställen.