B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Pekka1
Posts: 4
Joined: Sun May 20, 2018 1:58 pm

B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

Post by Pekka1 »

Hej!

Min första tråd i detta forumet får handla om mitt nuvarande problem i Amazonen. Problemet uppstod för snart ett år sedan. De va en cruising vi for på, personen som körde tyckte vi va såpass obegåvad att vi övertalade att fara hem till den och byta från min Amazon till denna bil. Det visade sig vara väldigt tur när vi dagen därpå vaknade upp på sjukhuset. Nåväl hela olyckan är en historia i sig, och historien om mitt problem började några dagar efter.

Det var när jag och min far (och bror) for för att hämta bilen (läkarna hade sagt att jag ej fick köra själv). När jag sedan skulle starta bilen hörs ett klonk under huven. Och det stora locket/kupolen högst upp på förgasaren (enkel su) låg under bilen. Med lite eltejp så var det avhjälpt och bilen kom hem.

Efter det har bilen varit lite jävligt att starta ibland men oftast lättstartad. När jag sedan fått börja köra igen så dog den ibland (oftast) när man hade varvat lite (över ca 2000rpm) och vart efter det svårartad, startade endast med hjälp av startgas. Kommer inte ihåg om den gick skapligt med choke på eller ej.

Andra problemet i denna historia är att jag flyttade över 100 mil söderut och lämnade bilen hemma. Nu är semester hem och en körning till studentbalen är halvt inbokad. Så jag hade gärna velat ha idéer om vad jag ska göra för att få igång bilen helst samma dag som jag kommer hem.

Om jag vill komma ihåg att den gick med choken utdragen, tror ni besiktningsmannen har några åsikter på det isåfall?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

Post by QV »

Om den baktänder så att locket far av så står tändningen fel, eller så har någon ventil hängt sig.

Misstänker att chock och CO halt inte gillas för prickfri besiktning

Kom tändningsfelet "hastigt" så torde vikterna i fördelaren ha hängt sig (eller fjäderbrott).
Kolla komp
Kolla tändning
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pekka1
Posts: 4
Joined: Sun May 20, 2018 1:58 pm

Re: B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

Post by Pekka1 »

QV wrote: Sun May 20, 2018 5:30 pm Om den baktänder så att locket far av så står tändningen fel, eller så har någon ventil hängt sig.

Misstänker att chock och CO halt inte gillas för prickfri besiktning

Kom tändningsfelet "hastigt" så torde vikterna i fördelaren ha hängt sig (eller fjäderbrott).
Kolla komp
Kolla tändning
Baktänder gör den ibland, men känns mer som att det fel jag har är förgasarrelaterat där det hände något när felet kom. Känns inte som att tändningen eller något annat är annorlunda än den gick som den skulle, utan mer att den bara inte orkar hålla tomgången som den ska i vissa fall.

Hur är det med co halt på en bil från 66?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

Post by Blomquist »

Jag skulle börja med att prova med en annan förgasare, byta tändstift (NGK BP6HS t.ex.), ställa in tändningen med lampa.
Vad gäller CO så är 4,5 max för Amazon. Detta värde gäller för i stort sett alla personbilar före 1985,
men det finns vissa undantag (en del BMW-modeller bl.a.).
210 -64, 223 -68
Pekka1
Posts: 4
Joined: Sun May 20, 2018 1:58 pm

Re: B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

Post by Pekka1 »

Blomquist wrote: Tue May 22, 2018 9:40 pm Jag skulle börja med att prova med en annan förgasare, byta tändstift (NGK BP6HS t.ex.), ställa in tändningen med lampa.
Vad gäller CO så är 4,5 max för Amazon. Detta värde gäller för i stort sett alla personbilar före 1985,
men det finns vissa undantag (en del BMW-modeller bl.a.).
Jo jag är lite på lur att testa byta förgasare, antingen så tar man någon från garaget och försöker skrämma liv i, eller så försöker man hitta en "ny" fräsch! När jag då sedan bytt gasare får man börja se vilka andra detaljer det kan vara.
Pekka1
Posts: 4
Joined: Sun May 20, 2018 1:58 pm

Re: B18 med SU gasare dör på tomgång ibland.

Post by Pekka1 »

Kom på att jag har hemma ett par dubbla SU som är renoverade och min far har synkroniserings verktyg, så förgasare löser sig. Efter förgasaren är bytt är det bara att kika om det funkar och annars lägga fokus på tändningen, tändningen lär justeras ändå!
Post Reply