Kompressionsprov och leakdown-test

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Om du använder typ 1-2 kg när du utför testet så kan du orka hålla emot trycket mot kolven och röra vevaxeln runt ÖD på kolven.

Man kan då få en uppfattning om slitaget för kannringarna runt ÖD. Det är kanske det som ger dig de olika värdena på testet.

Jag har också märkt att det ställs höga krav på regulatorn som man matar testaren med. Ett varierande tryck in ger ingen bra mätmetodik.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Nu har jag inte sett beskrivningen på vad du har byggt.

Men 10% eller 60% läckage säger inget egentligen. Nu vet vi att det troligen är en rödblockare på 1,8 eller 2 liter men 60% läckage är ju iförhållande till hålet i leak down testaren. Vilken diameter har du där? I de fall jag har testat att mäta så har inte mina tryckluftsregulatorer varit tillräcklig bra för att kunna utföra jämförande resultat mellan cylindrarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Så snart jag kan skall jag fixa bilagorna i P1800-forumet så att man kan läsa bifogade byggbeskrivning. Sedan flera dagar fungerar det inte längre att göra inlägg eller ändra där.

Hålet mellan manometrarna gjorde jag 1,0 mm. Det är den rekommendation som man hittar i "alla" beskrivningar på nätet. Tom där man mäter i tum (0,040 tum). Se tex https://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester.

Jag tolkar ditt svar som att det är väldigt viktigt att ha exakt samma tryck på ingående tryckluften mellan olika prov för att det skall gå att jämföra resultaten! Utan att veta har jag utgått från att det inte borde vara några större problem om trycket varierar mellan provtagningarna. Lägre ingående tryck borde ge lägre tryck i cylindrarna så att förhållandet mellan trycken fortfarande är någorlunda samma.
Det får jag nog försöka verifiera genom att göra några provtagningsserier och se om och i så fall hur resultaten varierar med varierande ingående tryck på tryckluften.
I mitt fall har jag ändå haft hyfsat lika tryck mellan provtagningarna eftersom jag har en trycktank på 250 liter så "lite pys" sänker inte trycket i tanken nämnvärt.

Skall också kolla din idé om att värdena kan variera beroende på om kolven står exakt i ÖD eller aningen "bredvid" ÖD.

Bifogar en länk till byggbeskrivningen
https://www.dropbox.com/s/dhpqo4xoxvp1c ... e.pdf?dl=0

Kan ni öppna länken? Jag får bara svaret "Blockerad av säkerhetspolicyn för innehåll" och jag förstår inte varför!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by A-masen »

Jag kan öppna den och läsa. Jag har Win 10, men jag har Internet Explorer 11. Så har jag också Acrobat Reader eftersom det är en PDF. Dessutom har jag Norton 365, ett ganska pedantiskt säkerhetsprogram. Det borde ha slagit larm om det vore något suspekt i länken.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Jag kör Win10 och Firefox och får ovan nämnda svar om blockering av byggbeskrivningen när jag försöker öppna pdf-dokumentet. Men kör jag Microsoft Edge (på samma dator) så öppnar dokumentet utan problem.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Med WIN7 och IE11 fungerar det med länken.

Min mätare har 10kg på första mätaren och 2 kg på mätare 2 (om jag kommer ihåg rätt). Köpt på Harbor Fraight i USA.

Första mätaren är på 10 kg "för att den aldrig skall gå sönder" ifall trycket är för högt inställt på regulatorn.
Så jag ställer in trycket på 1 kg på mätare 2 och sedan läser av läckan på mätare 2.
Det gör att jag måste ha en stabil regulator som håller 1 kg även när ingen luft passerar. Just detta har mina regulatorer svårt för. De vill gärna höja trycket något eller några hekto vilket då ger en rätt stor felprocent.

Jag kör med lågt tryck så man kan röra motorn för hand utan att bli sönderslagen. Har man som Jim 5kg så måste man blockera motorn i ÖD så den inte far iväg när man trycksätter.

Har försökt borra 1mm hål, vilket jag då med min utrustning inte klarar av. Eftersom jag skall bygga en med 2 lika mätare så behöver jag ett 1mm hål. Enklaste sättet för mig att fixa detta är att använda ett svetsmunstycke till MIGen. då behöver jag borra och gänga M5 eller M6 och det klarar jag av.
Med MIG munstycke så får man också konan i hålet som vissa beskrivningar anger. En annan fördel med MIG munstycken är att man kan bygga flera och få jämförbara värden eftersom jag anser att det troligen är bättre precision i MIG munstycken än hemmaborrade 1mm hål.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Har du verkligen köpt en färdig en färdig leakdown-mätare där mätare 2 bara går till 2 bar? Då kan du ju aldrig använda det rekommenderade in-trycket 5,5 bar enligt min första länk här ovan.

Fick du leta länge i USA för att få tag på en mätare för mätning av "europeiska" tryck? Dom har väl normalt psi som mått på sina tryck!?
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Att använda ett MIG-munstycke är nog ingen dum ide. Fast hålen i mina munstycken är inga under av precision och det verkar dessutom finnas grader i hålen.
Mina 0,6- och 0,8-munstycken har alla ett hål som är i det närmaste 0,2 mm större än vad som står stämplat på munstycket. Det är ju tråddiametern som står på munstycket och hålet behöver förstås vara större.
Hålets diameter är väl inte så där jätteviktigt så länge man inte tänker jämföra sina värden med kompisarnas resultat eller tänker kolla på nätet vilka värden som är OK och inte OK. Tänker man göra det skall man nog hålla sig så nära 1 mm som man kan.
Din idé med ett MIG-munstycke skulle säkert fungera jättebra om man tar tex ett 0,6 mm munstycke (om det har ett ca 0,8 mm hål) och borrar upp det till 1,0 mm. Det är betydligt enklare och mindre påfrestande för borren än att borra ett helt nytt hål.

Jag har inte heller egentligen möjlighet att borra 1,0 mm hål i metall (borren vill gärna gå av) så jag var tvungen att "fuska" litet. Jag tog en bit nylonstång (en bit av frugans plastskärbräda funkar också) och limmade fast i skarvnippeln. Sedan borrade jag hålet (1 mm) med min DREMEL och det fungerade utmärkt. Dvs det färdiga resultatet ser likadant ut som i byggbeskrivningen men pluggen är av plast/nylon
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Kan kolla vad den går till men vid 5,5 kg så anser jag utan att ha provat att man inte vågar röra vevaxeln under tryck utan måste låsa fast vevaxeln innan test. Har byggt men inte provat en vevaxellås som man sätter i blocket istället för startmotorn.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Du har rätt i att man nog inte orkar hålla emot vevaxeln med 5,5 bars tryck. Om vevaxeln har vridit sig en bra bit från ÖD!

Om du däremot har hittat ÖD rätt exakt behöver du inte alls hålla emot vevaxeln. Den stannar snällt kvar vid ÖD även när du släpper på ett högt lufttryck. Jag har kört uppåt 7-8 bar utan att behöva hålla emot vevaxeln.

Det är bara att leta rätt på ÖD tex genom att sticka mer en ståltråd genom tändstiftshålet så känner man rätt enkelt vart ÖD finns. Och skulle man missa ÖD med en eller annan grad så är inte det hela världen då trycket ändå inte orkar trycka ner kolven. I alla fall inte på min B20.

Men för säkerhets skull skall man nog i alla fall dels lägga växellådan i friläge och dels hålla fingrarna borta från vevaxeln för skulle man missa och vevaxeln börjar vrida på sig när man matar på 5-6 bars lufttryck så vrider vevaxeln sig ett halvt varv (eller i varje fall nästan) snabbt och med stor kraft. Fast hur snabbt det kommer att gå vet jag förstås inte eftersom luften på sin väg till cylindern skall "pysa" genom ett 1 mm hål
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Har nu utfört ytterligare några leakdown-prov och kommit fram till följande:

1. Det spelar ingen roll vilket tryck man har på tryckluften
Jag gjorde 8 prov mellan 2 och 8,2 kg/cm2 tryck på den inkommande tryckluften på samma cylinder (nr 1) utan att röra den mellan proven.
Resultatet varierade mellan 50 och 55% läckage ((tryck 1-tryck2)/tryck 1 x100) mellan proven vilket i princip är samma värden då man knappast kan räkna med att mätmetoden har högre mätnoggrannhet än så

2. Man måste göra många prov
Jag har tex gjort 3 prov på min motors cylinder 3 där jag antingen snurrat runt motorn för hand mellan proven eller kört bilen mellan proven
Prov 1= 3% läckage
Prov 2= 58% läckage
Prov 3= 2% läckage

Vid sista provtagningarna hade jag 13, 54, 2 och 13 läckage på cylindrarna (från 1 tom 4). Varför cyl 2 ligger så mycket lägre är svårt att förstå. Speciellt som det verkade vara kolvringarna som läckte eftersom jag hörde pys när jag skruvade bort oljepåfyllningslocket. Och första provet jag gjorde på den cylindern hamnade bara på 10% läckage så vilket skick är det egentligen på cylinder 1 (13 och 55% läckage), 2 (10 och 54% läckage) och 3 (2 och 58% läckage)?

3. Resultaten blir samma runt ÖD
Jag gjorde tre prov på en cylinder. 5-10 grader före ÖD, ÖD och 5-10 grader efter ÖD. Resultaten blev exakt samma läckage
Och med anledning av mitt föregående inlägg behövde jag inte hålla i vevaxeln över huvud taget under provtagningarna. Den snurrade inte trots upp till över 8 bars tryckluft
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Om cylindern läcker 10% eller 58%, så var läckte den?

Om det i båda fallen var via vevhuset så torde man mistänka kanringar men var det i ena fallet insug och nästa gång avgassidan så kan ju ventilerna vara i behov av justering.

Men kanringar borde ge ifrån sig förändringar om man rör vevaxeln under test.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Jag hoppas att det är nybörjarproblem jag beskriver här ovan. Jag kommer således göra fler leakdown-tester tills testvärdena blir ungefär likadana flera tester efter varandra.

Att lyssna vart det pyser tycker jag också var svårt. Tex
- måste jag skruva bort grenröret för att kunna höra om det pyser vid avgasventilen. I beskrivningar står det att man skall lyssna i avgasröret men hör man verkligen något längst bak i avgasröret?
- Pys vid insugningsventilen måste vara lättare att höra. Insugningsfiltret bort, full gas och vakuumkolven upp borde räcka!?
- Pys vid kolvringarna skall enligt uppgift höras genom att skruva av oljepåfyllningslocket. Det gjorde jag också men jag måste lära mig hur mycket pys som är OK och för mycket

Att testa mer är väl lösningen på detta också. Om inte ni har erfarenheter som jag kan ta del av.
Post Reply