Kompressionsprov och leakdown-test

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Arne »

Kompressionsprov kan du göra på två sätt. Först ett prov med fullt öppet gasspjäll och mät alla 4 cylindrarna. Har du då olika värden så kan du testa med att fylla lite olja med en oljekanna i cylindrarna genom tändstiftshålen. Prova igen med fullt öppet gasspjäll, får du bättre värden på någon cylinder så beror det på att kompressionen läcker ner genom kolvringarna. Blir det ingen märkbar skillnad så är problemen i läckande ventiler.
AVG
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

"...fylla lite olja med en oljekanna i cylindrarna..." har jag provat men är väldigt osäker på om jag gjort rätt.
Hur mycket olja behövs i en cylinder för att man skall vara säker på att den letar sig ut till kolvringarna och runt hela kolven?
Eller räcker det med "en skvätt" längst in mot cylinderväggen? Letar sig den oljan sedan runt hela kolven när man kör runt motorn några varv?

Jag tyckte inte att 3-4 sprut med oljekannan gav någon egentlig skillnad. Eller det kanske inte läcker speciellt mycket vid kolvringarna? Trots att jag hörde ett tydligt pys när jag skruvade bort oljepåfyllningslocket.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Arne »

Det låter alltid lite runt oljepåfyllningslocket. Trycker det mycket under locket så är det troligtvis ventiler och styrningar som är i dåligt skick. Har du väldigt hög vevhusventilation så är det kolvringarna som släpper igenom kompressionen. Märker du ingen skillnad då du pumpat i lite olja i cylindrarna så torde läckaget sitta i toppen med dåliga ventilstyrningar.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by QV »

Om nu ventilstyrningarna är dåliga och det läcker igenom dom så måste ju även ventilen vara otät för att det skall je utslag på en Leak down test:

Så om nu ventilstyrningen skall läcka genom oljepåfyllnadshålet så måste man ha läckor i insug eller avgas också
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Arne »

QV wrote: Thu Jul 05, 2018 2:51 pm Om nu ventilstyrningarna är dåliga och det läcker igenom dom så måste ju även ventilen vara otät för att det skall je utslag på en Leak down test:

Så om nu ventilstyrningen skall läcka genom oljepåfyllnadshålet så måste man ha läckor i insug eller avgas också
Inte nödvändigtvis, då ventilen öppnar så är det fritt fram genom styrningarna på avgassidan.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Lars Bd »

Ventilerna ska inte öppna på ett leak down test.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kompressionsprov och leakdown-test

Post by Per L »

Och dessutom lär ju det lilla som eventuellt pyser ut genom ventilstyrningarna (när ventilerna är stängda) vara helt utan betydelse eftersom det är mycket lättare för luften att ta vägen ut genom avgasrören eller förgasarna
Post Reply