Ojämn gång

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
roboman
Posts: 6
Joined: Sat Sep 01, 2018 8:30 pm

Ojämn gång

Post by roboman »

Volvon har börjat gå illa sista tiden, ojämnt och missar ibland på en cylinder. Jag har börjat med att byta stift utan bättring. Dock var stiften (räknat framifrån) vitt, övriga svarta och luktar tydligt av bensin, stift två är helsvart. (se bild) Vad kan vara fel? Var fortsätter jag felsöka? Ett problem jag haft har varit att bensinen inte stannar kvar och pumpen "orkar" inte pumpa fram bensin, har blivit så några gånger då bilen stått stilla en längre tid och speciellt i motlut. Men det har löst sig genom att jag lossat bensinslangen vid förgasaren och hällt i bensin bakvägen till pumpen, då har den startat. Vet inte om det kan påverka gången, bilen startar bra annars med choke. B18 A original.
Attachments
IMG_20180901_202614.jpg
IMG_20180901_202614.jpg (3.09 MiB) Viewed 4196 times
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ojämn gång

Post by Lars Bd »

Vilken förgasare? Det är inte ovanligt att strombergförgasare läcker i en o-ring vid munstycket och bensinen i flottörhuset rinner ut med startsvårighet som följd. Kontrollera brytarspetsarna, blir de tillräckligt slitna kan de beroende på glapp i fördelaren låta bli att öppna ibland. Även tändpunkten ändras varefter brytarna slits.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roboman
Posts: 6
Joined: Sat Sep 01, 2018 8:30 pm

Re: Ojämn gång

Post by roboman »

Tack för snabb återkoppling! Har Stromberg, bytte nål och munstycke samt oringar förra året. Problemet som det verkar är att den blir tom på bensin och pumpen kan/orkar inte pumpa fram utan man får tvångsmata pumpen. Får kolla lite extra på brytarna, fördelaren är ett område jag funderat kring tidigare, axeln glappar lite i sidled så det kanske är läge att byta. Har även funderingar på ventilerna, tycker det slamrar lite mer denna säsong.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ojämn gång

Post by Lars Bd »

Kontrollera då att det blev rätt monterat när du monterade flottörhuset.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roboman
Posts: 6
Joined: Sat Sep 01, 2018 8:30 pm

Re: Ojämn gång

Post by roboman »

Ok, kollar det, fuktar dock inget kring bottenskruven. Dock är det främst problemet med ojämn gång som är det primära.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ojämn gång

Post by A-masen »

Du nämner själv: Glapp i fördelaraxeln.
roboman
Posts: 6
Joined: Sat Sep 01, 2018 8:30 pm

Re: Ojämn gång

Post by roboman »

Ja, får fortsätta där.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ojämn gång

Post by Arne »

Kolla även så du inte har läckage mellan insug och avgas vid grenröret, kan vara dålig packning eller sprucket grenrör. Kolla även ventilspel. Har du blyfrikonvertera toppen eller kör du med blyersättningsmedel? Om inte kan du ha skadade utblåsningsventiler.
AVG
roboman
Posts: 6
Joined: Sat Sep 01, 2018 8:30 pm

Re: Ojämn gång

Post by roboman »

Jag ska kolla läckage med startgas. Kör okonverterat med blyersättning, vet dock inte hur förra ägaren gjorde. Bytte brytarspetsar i går, ingen förändring. Skruvade ut munstycket i förgasaren, går nu lite bättre men inte bra. Men ska prova annan fördelare. Efter det får jag lyfta ventilkåpan o kolla ventilspel.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ojämn gång

Post by A-masen »

En ny fördelare, 123 Ignition, gör underverk med en dålig tändning. Dyrt men effektivt!
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
roboman
Posts: 6
Joined: Sat Sep 01, 2018 8:30 pm

Re: Ojämn gång

Post by roboman »

Efter byte av brytarspetsar så började motorn spika vid belastning. Ställde ner tändningen så nu går den faktiskt helt ok, missar lite på en cylinder ibland men inte alls som tidigare. Nya brytarspetsar var en del av lösningen. Åker så här ett tag så får jag se, vill helst inte rota runt för mkt o byta ut geejer i den gamle bilen.
Post Reply