Tar ibland lång tid innan motorn startar

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by Per L »

Har någon i detta forum samma problem som jag med att det tar "lång tid" för motorn att starta när den stått still ett längre tag?
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 545087b0a1
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by 46-68 »

Mja, gör inte alla förgasarbilar sådär?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by amazon guy »

Per L wrote: Sun Sep 30, 2018 8:16 am Har någon i detta forum samma problem som jag med att det tar "lång tid" för motorn att starta när den stått still ett längre tag?
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 545087b0a1
Står bilen länge mellan varven, typ en vecka, en månad eller ännu längre?
Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by Per L »

Ja, problemet uppstår bara om bilen stått still mer än en vecka. Annars startar den direkt.

Som du kan läsa i länken jag bifogade testade jag att, efter tre veckors stillestånd, fylla på förgasarna med bensin tills flottörnålen stängde (dvs det blev fullt i flottörhuset) och då startade motorn fullt acceptabelt snabbt.

Om alla förgasarbilar gör så kommer jag inte ihåg. Dels är det ju rätt länge sedan förgasare var modernt och dels var det nog väldigt sällan jag inte körde med bilen på flera veckor. Gräsklipparen däremot vet jag blir tom på bensin i flottörhuset när den stått över vintern. Men det är ju litet längre tid än bara några veckor.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by az123gt »

Häll upp en skvätt bensin i en skål och låt det stå, så kan du se att bensinen dunstar bort ganska fort.
Och det tar tid för en mekanisk bränslepump att fylla upp flottörskålen igen därför tar det längre tid att starta en bil som har stått ett tag.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by amazon guy »

Per L wrote: Sun Sep 30, 2018 2:33 pm Ja, problemet uppstår bara om bilen stått still mer än en vecka. Annars startar den direkt.

Som du kan läsa i länken jag bifogade testade jag att, efter tre veckors stillestånd, fylla på förgasarna med bensin tills flottörnålen stängde (dvs det blev fullt i flottörhuset) och då startade motorn fullt acceptabelt snabbt.

Om alla förgasarbilar gör så kommer jag inte ihåg. Dels är det ju rätt länge sedan förgasare var modernt och dels var det nog väldigt sällan jag inte körde med bilen på flera veckor. Gräsklipparen däremot vet jag blir tom på bensin i flottörhuset när den stått över vintern. Men det är ju litet längre tid än bara några veckor.
Har två 60tals Alfor och där är samma problem, står dom längre än en vecka eller däromkring så har jag numera lärt mig att istället för att pinna bilarna och startmotorerna så är det lika bra att hälla lite bensin direkt i förgasaren.
Amazonen har dock inte det problemet, då skall den stå still betydligt längre som en eller ett par månader.....
Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by Per L »

Jag har nu beställt en bensinpump med möjlighet att handpumpa fram bensin (satt/sitter på VOLVOs marinmotorer). Så nu får jag se om detta gör att motorn startar snabbare nästa sommar.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by A-masen »

Jag har varit båtägare med en Volvo Penta AQ 125 (En mariniserad B21) Där fanns det ingen handpump, men det kan ju ha varit olika på årsmodeller o.s.v. Men bränslepumparna hade en lite annan modell och utförande. Bränsleslangarna var anslutna med en gängad slangnippel. Bilpumpar har ju som bekant en slang som är påtryckt på en liten rörstos och en slangklämma på slangen.
Obekräftade uppgifter säger att det var ett krav från försäkringsbolagen att det skulle vara skruvanslutningar. Rätt eller fel vet jag inte, men dom hade skruvanslutning i alla fall. Jag har läst detta med försäkringskraven i båttidningar och på båtforum.
Annars hade ju äldre bilmodeller bränslepump med handpump. Jag vill minnas att dom modeller som hade ett inspektionsglas också hade handpump?
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by Per L »

Många (alla?) VOLVO-modeller hade bensinpump med glaskupol i början av 60-talet. Alla hade dock inte hävarm för att handpumpa fram bensin.
Min P1800 -63 har tex glaskupol men ingen hävarm.
Kollar man i VOLVOs reservdelskataloger ser det ut som (på bilderna i katalogerna) att B16 hade hävarm men B18/20 inte hade det.

Min gamla bensinpump (med glaskupol) har gängade anslutningar för bensin-"slangarna" och det har också den nya pumpen jag köpt. Jag räknar med att det bara är att flytta över slangnipplarna från gamla pumpen till den nya. Annars finns det nya nipplar att köpa hos tex BILTEMA
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by QV »

Jag hade inte det problemet förut, men det har kommit nu.
Anser att det är bensinen som försvinner.
Men tycker att det troligtvis är igenom en otät backventil i pumpen.
Har ju inte haft detta problem innan så att byta till en handpump kan ju lösa problemet "permanent" ifall det är backventilen som strular. Fast då behöver man ju inte använda handpumpsdelen.

Att bensinen försvinner mellan pumpen och tanken beror ibland på att bensinröret är rostigt ovanför bakaxeln. Man brukar kunna se att bensinen fuktar där. Men i mitt fall så har jag bytt rör så det problemet har jag inte.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by kombikummu »

Jo man kan behöva gnöla ganska länge med startmotorn innan bensin når fram till förgasarna, efter ett par månader eller så.
Jag brukar ta loss slangen vid pumpen och hälla i bensin i slangen på förgasarsidan. Man får använda en liiiten tratt, typ pip-locket till en förgasaroljeflaska.
Funkar bättre än att hälla soppa direkt i förgasarna.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Bearca
Posts: 6
Joined: Wed Sep 04, 2019 9:39 pm

Re: Tar ibland lång tid innan motorn startar

Post by Bearca »

Ett tips är att sätta munnen tätt mot tanklockesröret och blåsa lite behärskat och sen hålla kvar en stund så att tanken trycksätts. Då brukar hela ”systemet” fyllas upp ganska snabbt. Ni med glaskopp på pumpen kan ju prova och se själva. Brukar funka att göra så när man har fått envisa ånglås exempelvis.

Mvh Björn
Post Reply