b18 slamrande missljud

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Post by QV »

Nu har det gått några dagar men om kuggarna på det som är kvar på kamaxeln håller i drevet så skulle jag montera tillbaka fiberdelen för då kommer vevaxeln att hjälpa till att hålla emot. Det är förövrigt vid dessa tillfällen man gillar slående verktyg.

En kraftig mutterknack kan göra underverk på tidsåtgången.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

precis vad jag gjorde. Mutterknackare med fibern monterad. Då gick de lätt att få av.
Behövde bara komma lite längre i Jim Ls bok motor renoveringsboken för att våga mig på det. Där stod det tipset också!
Annars står ju att dessa kraftverktyg ska undvikas på kamen. Fast det är kanske mest vid återmontering - då hand drar jag oavsett med moment.

Det andra drevet har jag verktyg att kunna ta av. Nu återstår bara innerdelen av fiberdrevet innanför muttern som ska av

Här kanske jag kan använda en vanlig kloavdragare - drevdelen ska ju kasseras?
Annars är det med bladmått och försiktigt knacka ut den - har jag läst - men inte knacka för hårt för att slå ut plug i bakdel av motorn?

Alternativt kanske jag kan ta av de två muttrarna som håller fast tryckflänsen - på min bild!
Då borde jag kunna dra ut hela kamen antar jag - då kanske det är lite mer lättjobbat!

är det bara dessa 2 skruvar som håller kamaxeln på plats nu?

bränslepump och fördelare är bortplockade.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: b18 slamrande missljud

Post by amazon guy »

Gå in på Youtube och sök Amazon cars, han har ett avsnitt som handlar om avtagning och byte av kamaxel på B18 - B20...
P. S. Även Nordicar Classic Volvo Parts
Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b18 slamrande missljud

Post by A-masen »

Här kan jag kommentera hur mycket "tur" jag hade för många år sedan när jag skulle byta fiberdrev och ståldrev på en B18. Jag hade inte gjort något sådant tidigare och hade begränsat med verktyg. Fiberdrevet hade lossnat, men satt kvar på sin plats, lite löst. (Motorn lät som en diesel) Men "navet" satt ju kvar och jag hade ingen avdragare. Jag befann mig långt från verktyg och järnaffärer. Men på armlängds avstånd råkade det ligga en avgasrörklammer, en sådan U-formad med ett mothåll av stålplåt. Och mycket märkligt, hålen i plåtmothållbiten stämde exakt med drevnavets hål. Passande skruvar fanns ju från kåpan över dreven och en skruv med mutter som fungerade som "tryckskruv" i denna improviserade avdragare fanns också i närheten.
Så ibland har man tur. Allt fungerade efteråt och motorn återfick sin kraft och effektivitet.
Detta är ju bara som en rolig händelse från "stenåldern" (tidigt 70-tal). Men ibland klarade man sig med improvisationer.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Post by QV »

När det gäller den bakre tätbrickan så är det om man knackar in kamaxeln utan fiberdrev som den (brickan) kan fara ut.
Men att lägga bladmått i kläm för fiberdrevet och knacka in kamaxeln är ingen metod jag har försökt mig på.

Om brickan bakom fiberdrevet är av mässing så brukar man vända på den. Stålbrickor slits inte så hårt.

Ja om lyftare, bensinpump, fördelare och axel ner till oljepumpen är borta så kan man dra ut axeln.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Hej

Korrekt, det vara bara att dra ut kamaxeln nu. Det gick lätt.
Sen fick jag av innerdelen av fiberdrevet utan problem men en "vanlig avdragare " nu när jag kom åt runt och bakom!

Ville bara försäkra mig om at så var fallet.och inget tvingade mig att ta ut motorn. JAg vill undvika detta nu då jag inte har utrustning eller möjlighet att ta ut eller husera en urtagen motor för tillfället. Det sparar jag till nästa år/tillfälle.

Nu ska rosten bakom värme elementet och bromsvätskebehållaren fixas. Sen återmontering under våren.
JAg återkommer med glädjande besked när bilen startar igen.

Jag har kikat på amazon cars och nordic cars filmer. De är väldigt trevliga och informativa. JAg hade tydligen missat någon film när jag letade igen.
Där fanns tom en 57 sek filmsekvens jag hittade med ett skramlande fiberdrev precis som mitt problem.
Post Reply