vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den går inte att dela på då den är hårdlödd.
Det hjälper inte att ta ett nyare lock. Tar du ett nyare lock som passar från nyare så är det meingen att det ska vara en slang mellan locket och insuget/luftfiltret. men de ska också vara rena.

Ta en billig vattensprutflaska och fyll den med Diesel eller avfettning, Spruta in regält och låt det rinna fram och tillbaka genom att vicka på vevhusventilationen. Häll ut i en balja och upprepa tills det är rent. Häll det i baljan i en dunk som du sen lämnar på macken.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
danielpedersen
Posts: 27
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:53 pm

Post by danielpedersen »

vevhusventen är nu ren....och motorn ryker lika mycket för det.. , jag tror att den dagen har kommit då det är dags att säga adjö till den gamla b18d...
är lite kluven ..om jag ska påkosta motorbyte eller inte....
vad tror ni man får för en amazon 65:a S, i fint bruksskick? (ingen rost) och (nästan allt funkar)......men det ryker ur motorn......
Amazon 122s -65
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Ett ord: renovera.

Jag slår vad om att det finns någon här på forumet som hjälper dig mer än gärna.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by MartinG »

Lyfter denna tråd lite, har problem med en rykande B18.

Efter att ha varit avställd i 15 år har jag nu startat upp min amazon 66 med b18. Den funkar bra, har fin tomgång, ingen blandning av vatten/olja.

Dock så kommer det ånga/rök från någonstans kring remskivan vilket verkar konstigt. Bilen läcker ytterst lite olja från bensinpumpens fäste (Spricka i bakelitdistansen) - kan det vara det lilla läckaget som orsakar ångan? Vad annat kring remskiva/Vattenpump kan börja ryka? Generatorn verkar sval, liksom vattenpumpen (som iofs är lite glapp).

Tacksam för tankehjälp :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by Arne »

Då den har stått så länge har nog filttätningen i vevaxelns bägge ändar torkat och brinner nu upp då du startar motorn.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by Lars Bd »

Kanske ett vattenläckage från vattenpumpen, slirande fläktrem, vevhusgaser som tar sig ut genom filtringen som passerat bäst före datumet för länge sedan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by MartinG »

Tack för era tips! Ett mindre läckage finns från vattenpumpen, så den måste bytas. Lika bra att se över vevaxelpackningen och lite andra packningar i samma veva då. Ser ut som vevhusgaser, men fortsätter ryka en 3 minuter efter att man stängt av - vad kan det tyda på?

Vågar man köra med detta fel (till verkstaden alltså) eller vad tror ni?

(Har en superbra Volvo-verkstad, annars skruvar jag det mesta själv)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by Lars Bd »

Om det är vevhusgaser kan du åka som vanligt utan begränsningar, är det vatten kan du åka med noggrann koll på tempmätaren och kylvätskenivå. Låter det illa och ryker från samma ställe som oljudet bör du inte köra någonstans. Främre filtring byter du på 30 minuter om du har en momentnyckel till remskiveskruven.
Om vevhusgaser trycks ut via vevaxeltätningen är ventilationen tät och behöver göras rent. Eller så är kolvringarna dåliga och en motorrenovering kan behövas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by MartinG »

Lars Bd wrote:Om det är vevhusgaser kan du åka som vanligt utan begränsningar, är det vatten kan du åka med noggrann koll på tempmätaren och kylvätskenivå. Låter det illa och ryker från samma ställe som oljudet bör du inte köra någonstans. Främre filtring byter du på 30 minuter om du har en momentnyckel till remskiveskruven.
Om vevhusgaser trycks ut via vevaxeltätningen är ventilationen tät och behöver göras rent. Eller så är kolvringarna dåliga och en motorrenovering kan behövas.
Aha - det jag kan se o höra är:

Ryker varken svart eller vitt, luktar inte glykol, inga missljud i motorn eller vattenpump.

Vattenpumpen läcker dock lite ut främre "packboxen" men det blir enbart droppar som hamnar på remskivan, inget som rinner.

EDIT: Av allt att döma rinner glykol ner över remskivan och det ryker enbart när bilen stängs av, ångan fläktas såklart bort när motorn går. Plockade isär vevhusventen och det var inget fel på den, ryker heller inte onormalt ur oljelocket. Får kolla vattnet noga - hur vet man att rätt nivå erhålls?

Dags för byte av vattenpump i alla fall :)


Stort tack igen, är precis i sluttampen med renoveringen :)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Post by Lars Bd »

Ta bort oljepåfyllningslocket och prova, slutar det att ryka då borde det vara vevhusgaser.
Ta en slang och stoppa ner i rökmolnet och tryck in andra änden i näsan så borde du kunna känna lukten av rätt rök utan störningar. Prova även rena vevhusgaser på samma sätt som jämförelse.
Vevhusventilationen består av de delar du räknade upp + påfyllningslocket.
Att det ryker efter tyder på att "röken lagras" antingen genom att någon vätska avdunstar eller att gasen är trycksatt och läcker ut tills övertrycket är borta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply