Förgasarproblem b18?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
wrango
Posts: 5
Joined: Mon Jun 28, 2004 6:44 pm
Location: Karlstad

Förgasarproblem b18?

Post by wrango »

Hej,
Sitter med en AQ120, B18 med dubbla zenith-stromberg cd175. Motorn låter- och går bra på låga varv, men när jag ska dra på så börjar det puttra och det är ingen kraft i båt-skrället. Dessutom så vägrar den starta när den är varm, måste vänta 3-4 minuter innan den hoppar igång igen. Har kollat runt lite på forumet, men är lite fundersam på hur jag ska gå vidare.

1. Ånglås i förgasaren; hur botar man det?
2. Flottörnivån; måste jag plocka bort förgasarna?
3. Synkning; är det hopplöst för en amatör att ge sig på detta? Fick ett råd att byta ut de båda förgasarna, mot en enkel. Vad säger panelen om det?

Eller kan det vara tändningen som behöver justeras?

mvh
/Fredrik
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Förgasarproblem b18?

Post by Lars Bd »

wrango wrote:B18 med dubbla zenith-stromberg cd175
1. Ånglås
2. Flottörnivån
3. Synkning
Eller kan det vara tändningen som behöver justeras?
Är det ett originalmontage?
Om ja på ovanstående är bestyckningen rätt?
Har den alltid (vad du vet) gått illa eller har den plötsligt fått fnatt?

1. Ånglås kan man bota med en isolerande distans mellan förgasare och insug, men jag har svårt att förstå varför ett ånglås skulle bildas när du ska dra på.
2. Vid justering av flottörnivå så ska man vända förgasaren upp och ned så det kan vara lämpligt att göra på en lös förgasare.
3. Naturligtvis ska man ge sig på synkroniseringen själv men ett ovillkorligt krav är då att förgasarna är i nyskick dvs renoverade med alla slitdelar utbytt och med rätt slitdelar naturligtvis.

Det är absolut förbjudet att pilla på förgasarjusteringen innan man är säker på att det inte är något fel på tändsystemet med fördelare (ev glapp) eller motorn i övrigt tex ventilspel kamslitage eller kompression.

Börja med kontroll av förgasarmembranen och sedan tändningen.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla även membranen.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har du kollat med en stroblampa att tändningen är jämn och fin och inte hoppar samt att den är korrekt ställd?

I övrigt kan jag bara instämma i kören av råd ovan. Angående ånglås så kan det ju undvikas mha. bakelitdistans, men även mha. en värmereflekterande plåt som läggs mellan förgasaren och insuget och som har en sköld för att hindra värmestrålning från grenröret (samt bränsledropp direkt mot grenröret vid läckage?).

Berätta gärna vad du gör i din felsökning och hur det går så kan vi ge fler råd.
med9999
Posts: 17
Joined: Tue May 11, 2004 8:00 pm

Tändning

Post by med9999 »

Kolla även upp tänddelarna, framförallt kondensator och tändspole.
wrango
Posts: 5
Joined: Mon Jun 28, 2004 6:44 pm
Location: Karlstad

Post by wrango »

OK, tack för alla tips! Ska börja med tändningen och sedan jobba mig vidare om det inte blir bättre. Ska få lite assistans av vår tidvis inneboende epatraktormekare i veckan.

Amatörmekar´n!
/Fredrik
wrango
Posts: 5
Joined: Mon Jun 28, 2004 6:44 pm
Location: Karlstad

Post by wrango »

Hej,

Ett par frågor till ang marinkonverterad B18 med dubbla cd175.

Det smäller i förgasarna när jag kommer upp i ca 3000varv. Kan det vara membranen som behöver bytas,?

Sen så sitter det ett rör ut från blocket som leder en del av avgasflödet tillbaka in till luftfiltret. Verkar onödigt att föra in avgaser i förgasaren!? Kan man plugga den utan otrevliga biverkningar?

Hälsningar
/Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Att det knäpper/smäller vid 3000 varv ur insuget kan bero på att motorn går snålt, felaktig tändning osv.

Röret som leds tillbaka in i motorn är inte avgaser utan vevhusventilation. Det är altså \"oljedimma\" från vevhuset som leds in igen och förbränns. På B18 t.o.m 1964 (bilmonterad) leds vevhusventilationen ut i nederkant av motorn vinklad bakåt och fungerar som rostskydd av underredet. ;)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Den kan vara för snålställd. Avgaserna som leds tillbaka, är det inte vevhusventilationen du menar? I så fall låt det vara kvar.
AVG
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

Re:

Post by matte119 »

D59471 wrote:Att det knäpper/smäller vid 3000 varv ur insuget kan bero på att motorn går snålt, felaktig tändning osv.

Röret som leds tillbaka in i motorn är inte avgaser utan vevhusventilation. Det är altså "oljedimma" från vevhuset som leds in igen och förbränns. På B18 t.o.m 1964 (bilmonterad) leds vevhusventilationen ut i nederkant av motorn vinklad bakåt och fungerar som rostskydd av underredet. ;)
Jag har vevhusventilationen ut i nederkant av motorn på min -65a :?:
Image
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är möjligt att det hängde kvar lite längre än 1964. Men mycket längre än 1965 fanns det väl inte kvar? Jag hade för mig att årtalet var 1964 men jag kan nog ha fel.

Bosse Bildoktorn nämnde något om det fenomenala rostskyddet på Amazon t.o.m 1964 års modell där vevhusventilationen leddes ut under bilen. Det var i ett avsnitt där han rensade filterburken för vevhusventilationen på en nyare volvo (850?).
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det sitter nog tillochmed 1970 tror jag, åtminstone sitter det på 140 68:a
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Okej. Trodde den senare oljefällan med slang till insuget kom tidigare, men ack så fel man kan ha då isf. :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Tom. -66: års modell hade röret ut där nere. 67 kom Strombergaren och då fick man återledning av vevhusventilationen. Det kan kanske finnas varianter på detta, men jag är rätt säker på att det var så.
AVG
wrango
Posts: 5
Joined: Mon Jun 28, 2004 6:44 pm
Location: Karlstad

Post by wrango »

Hej igen,

* Nu har vi ställt in tändningen, låg på 5grader, men skulle vara 20...
* Bytt förgasarmembranen
* Nya tändstift, volvo orginal

Men när man varvar upp den i över 3000 varv börjar den skjuta ur förgasarna och orkar ingenting. Har ni fler förslag på vad man bör prova härnäst?

Kan det vara ventilerna? Vikterna i fördelaren? Inställning av förgasarna?

/Fredrik
Post Reply