Förgasarproblem?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Förgasarproblem?

Post by folo »

Hej!
Har en Amazon 65:a som jag nyligen köpt, men som jag inte får att gå jämt och fint (tändningen ställ och nya stift är det)
Jag kände på spjället till förgasare (Zenit) och den kändes lite glapp, men jag vet inte hur mycket glapp det behöver vara innan den går ojämt, den liksom vandrar upp och ner i varv. När jag åker och har motorbromsat så hackar den till när jag ska gasa på igen.
Finns det någon som kan svara vad glappet får vara, och om det finns någonstans där man kan komma över en renoverad /utbytesförgasare?
Tacksam för svar
/folo
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Förgasarproblem?

Post by Shift »

folo wrote:om det finns någonstans där man kan komma över en renoverad /utbytesförgasare?
Det bästa vore ju att renovera den själv! Både roligt och lärorikt.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Förgasarproblem?

Post by UKRUSE »

SVIS har nyrenoverade Zenith på hyllan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Förgasarproblem?

Post by Hasse63 »

förgasarteknik renoverar till "nyskick"... blir garanterat billigare än att köpa nytt.
Om det nu ska få vara något glapp i en förgasare så ska man klappt/svårt att känna något. känns det väl så får man vandrande tomgång mm
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon from hell
Posts: 8
Joined: Sun Apr 19, 2009 8:46 pm
Location: lysekil

Re: Förgasarproblem?

Post by amazon from hell »

folo wrote:Hej!
Har en Amazon 65:a som jag nyligen köpt, men som jag inte får att gå jämt och fint (tändningen ställ och nya stift är det)
Jag kände på spjället till förgasare (Zenit) och den kändes lite glapp, men jag vet inte hur mycket glapp det behöver vara innan den går ojämt, den liksom vandrar upp och ner i varv. När jag åker och har motorbromsat så hackar den till när jag ska gasa på igen.
Finns det någon som kan svara vad glappet får vara, och om det finns någonstans där man kan komma över en renoverad /utbytesförgasare?
Tacksam för svar
/folo
hej jag hade också problem med den...dog när man skulle gasa och gick allmänt orent.men jag tog och skaffa mej ett grenrör och en stromberg förgasare.går som en klocka.men troligen var det tjyvluft via insuget som orsakade det.
kör en väl använd 64:a
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Förgasarproblem?

Post by Telis »

Låter som att du har för mycket glapp iaf, så en renovering skadar ju absolut inte, har du börjat med att ta isär och göra rent allt ordentligt och se vad du får för utdelning? Det kan ju hjälpa en bit på vägen.
Mvh
/Henrik
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Förgasarproblem?

Post by folo »

Shift wrote:
folo wrote:om det finns någonstans där man kan komma över en renoverad /utbytesförgasare?
Det bästa vore ju att renovera den själv! Både roligt och lärorikt.
Hej Shift!
Ja, det är nog lärorikt, men jag har inga grejer till att renovera.
Om priset för en renoverad inte är allt för dyr så siktar jag nog på en sån..
Tack för tipset.
/folo
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Förgasarproblem?

Post by folo »

UKRUSE wrote:SVIS har nyrenoverade Zenith på hyllan
Hej Ukoruse!
Vad kan det kosta tro??
Är nog inne på att höra med dom.

Tack för svaret
/folo
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Förgasarproblem?

Post by folo »

Hasse63 wrote:förgasarteknik renoverar till "nyskick"... blir garanterat billigare än att köpa nytt.
Om det nu ska få vara något glapp i en förgasare så ska man klappt/svårt att känna något. känns det väl så får man vandrande tomgång mm
Hej Hasse!
Tack för svaret, har du koll på vad det kan kosta?
Skickar man in sin gamla och får en renoverad i utbyte eller?
Hälsar
/folo
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Förgasarproblem?

Post by Hasse63 »

QV här på forumet har fått sin förgasare renoverat hos Förgasarteknik, minns inte vad han fick ge men det var helt klart överkomligt. Förgasaren såg/ ser även ut som ny.

Du kan PM:a carbs eller Gunnar som han heter på Förgasarteknink.
Eller så går du in på http://www.forgasarteknik.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och ringer och får info.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Förgasarproblem?

Post by Shift »

Så här har han skrivit angående en SU-förgasare på sitt förgasartekniks forum.
Väldigt billigt tycker jag.
Det går bra att renovera SU HIF-6 förgasare med nya spjällaxlar. Det man byter på HIF-6 är spjällaxeln samt att man monterar nya bussningar i förgasarhusen. Dessutom behöver man montera nya gummitätningar på spjällaxlarna.
Kostnaden för detta inklusive arbete och delar ligger på ca 750:- per förgasarhus, delarna kostar 648:- och 100:- för jobbet, det är ett ganska enkelt jobb, åtminstone om man har gjort det tidigare. I priset är medräknat en komplett packningssats, det är i denna som gummitätningarna för spjällaxeln finns, så du får med alla packningar som behövs för en genomgång av förgasaren.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Förgasarproblem?

Post by folo »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd
Tack för svaret, då har jag lite hum om vad det kan kosta.
hälsar
/folo
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Förgasarproblem?

Post by soulbrother »

Min uppfattning är att det inte är värt besväret att byta från Zenith till Stromberg. Jag pysslade med sånt på 70-talet men tyckte aldrig det gav nåt. Dels är det tämligen kostsamt,man måste ju byta bl.a. insuget och främre röret oxå,samt att en Stromberg egentligen inte är en bättre förgasare och en begad sådan behöver säkert oxå renoveras. En B18 med en fräsch Zenith går riktigt gulligt! Renovera Zenithen är mitt definitiva tips, ett komplett kit + spjällaxelkit torde gå på max 1500 kr hos t.ex. Vp autoparts så du sparar minst en tusenlapp mot en renoverad förgasare. Zenithen är lätt att jobba med och resultatet är väl värt besväret!
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Förgasarproblem?

Post by Arne »

Du får 10 hk till med Strombergförgasaren och det dubbla grenröret. Gillar du inte Strombergaren kan du ju använda dig av en singeel SU förgasare som är enklare att justera och den har inget membran som kan gå sönder.
AVG
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Förgasarproblem?

Post by soulbrother »

Jo det är sant att det ger 10 hk,det var ju mest därför man gjorde "uppgraderingen". Tänkte bara att när det sitter en Zenith som original är det enklast och billigast att renovera den.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Post Reply